17 motywacyjnych piosenek do biegania

Ostatnio aktualizowane: 28.10.21

 

Niemal każda trenująca osoba, niezależnie, czy uprawia sport, czy ćwiczy na siłowni, lubi odtwarzać swoją ulubioną muzykę podczas aktywności fizycznej. Motywujące i energetyzujące utwory pozwalają szybciej i efektywniej trenować. Szczególnie często do akompaniamentu muzyki ćwiczą biegacze. Dlaczego muzyka przydaje się podczas joggingu i jakie utwory wybrać? Przeczytasz o tym w poniższym artykule.

 

Jaki wpływ ma odpowiednia muzyka na trening?

Chyba każdy, kto rozpoczął swoją przygodę z bieganiem, spróbował chociaż raz wykonać zaplanowany trening z ulubioną playlistą. Dobrze dobrana muzyka wręcz pobudzała do dalszego działania, pokonywanie kolejnych kilometrów było łatwiejsze i mniej męczące. Dlaczego słuchane utwory mają taki wpływ na przebieg treningu? Odpowiedzi na to pytanie szukali naukowcy z uniwersytetu w Dalhous. Odkryli oni, że dobrze dopasowana muzyka do biegania ma wpływ na tempo całego treningu. Istotny jest przede wszystkim tekst piosenki, ale także podkład muzyczny, a zwłaszcza jego akordy. Rytm piosenki sprawia, że łatwiej pokonujemy kryzysy na trasie, mamy ochotę biec dalej i sprostać wyzwaniu. Tempo biegania jest więc w pewnym sensie uzależnione od tego, czego słuchamy i, czy w ogóle jakaś muzyka gra w naszych słuchawkach. Utwory dodają energii i pomagają pokonywać kolejne kilometry. Dobra playlista działa również motywacyjnie, szczególnie wcześnie rano, gdy nie ma się siły i ochoty wyruszać na długi trening. Energetyzujące utwory wpływają pozytywnie na nastrój również wtedy, gdy pogoda za oknem nie napawa optymizmem. Gdy na zewnątrz panuje szara i ponura aura, a deszcz i chłodne dni zniechęcają do podejmowania wysiłku, nic nie zadziała lepiej niż dynamiczna playlista. Po takim motywującym wysiłku z pewnością każdy nabierze energii nie tylko podczas treningu, ale również na resztę dnia w pracy.  

Czy jednak każda playlista do biegania pozwala uzyskać podobny efekt? Odpowiedź brzmi: nie. Rodzaj muzyki ma tutaj znaczenie. Nie chodzi o gatunek odtwarzanych utworów, ale przede wszystkim o ich rytm. Badacze z uniwersytetu w Dalhous przeprowadzili eksperyment, do którego zaprosili chętnych wolontariuszy. Mieli oni przebiec określoną odległość najpierw ze spokojną muzyką w słuchawkach, następnie słuchając szybkich, rytmicznych utworów, a na końcu bez żadnego akompaniamentu. Eksperyment wykazał, że energetyzująca muzyka pozwoliła biegaczom biec szybciej. Co najciekawsze w całym badaniu było to, że wolontariusze nawet nie odczuli wzmożonej pracy swoich mięśni.

Jaka jest najlepsza muzyka do biegania?

Z przeprowadzonego na uniwersytecie w Dalhous eksperymentu wynika, że najlepsza muzyka do biegania to taka, która opiera się na wysokiej liczbie bitów na minutę (powyżej 100). Inny badacz, a jednocześnie biegacz i trener, Costas Karageorghis, zajmuje się badaniem, jaki wpływ na osiągane wyniki sportowe ma słuchana podczas treningu muzyka. Uważa on, że można stworzyć playlistę, która będzie składała się z utworów różnych gatunków, ale pozwoli biegaczom na wydajniejszą pracę. Karageorghis podkreśla, że piosenki do biegania nie mogą być dobierane losowo, a według określonego klucza. Muszą one mieć podobne tempo, intensywność i przesłanie tekstu. Wtedy słuchająca playlisty osoba będzie biec szybciej i odczuwać mniejsze zmęczenie. Badacz odkrył także, że istnieje zależność między tym, co nazywane jest bitem w utworze, a biciem serca.

 

Jak wybrać najlepsze piosenki do biegania?

Szukając utworów, które sprawdzą się podczas treningu, trzeba zwrócić uwagę na kilka kwestii. Dzięki temu słuchana muzyka nie tylko umili bieg, ale pomoże także poprawić osiągane wyniki. Przede wszystkim trzeba wybierać utwory o odpowiednim rytmie, czyli szybkości. Liczony jest on w uderzeniach na minutę. Efektywna muzyka do treningu powinna mieć powyżej 100 uderzeń. Nie oznacza to jednak, że im szybszy rytm piosenki, tym szybciej będziemy biec. Każdy utwór powyżej 100 bpm (beats per minute, uderzeń na minutę) będzie równie efektywny. Ponadto muzyka motywacyjna powinna być melodyjna i harmonijna. Warto wybierać również takie utwory, z którymi mózg kojarzy dobre i przyjemne chwile.

 

Przygotowanie playlisty do biegania

Motywacyjną i energetyzującą playlistę do biegania można stworzyć samodzielnie lub skorzystać z gotowych albumów. Wybierając samodzielnie utwory, można stworzyć listę, na której znajdą się tylko ulubione piosenki. Pamiętaj, żeby zwracać uwagę na ich tempo. Muzyka do biegania powinna być energetyczna, ale także przyjemna i zachęcająca do działania. Jeśli nie masz czasu lub nie chcesz tworzyć własnej listy, w Internecie można znaleźć wiele gotowych zbiorów. Ich minusem jest jednak to, że wiele z zawartych w nich utworów może nie przypaść Ci do gustu. Muzyka do biegania za darmo dostępna jest na wielu portalach muzycznych. Jeśli nie chcesz zakładać płatnego konta, możesz korzystać z nich bez opłat. Ograniczone są wtedy tylko niektóre możliwości lub pomiędzy utworami odtwarzane są reklamy. Jeśli masz subskrypcję na jednym z portali, z pewnością dostępna jest dla Ciebie muzyka do biegania do pobrania. Możesz odtwarzać ją wtedy nawet w trybie offline. Gotowe playlisty znajdziesz także na takich platformach jak YouTube.

Motywacyjne piosenki do biegania

Na podstawie wyników badań i eksperymentów, naukowcy stworzyli listę utworów, które dobrze nadają się do biegania. Motywacyjna muzyka do treningu musi mieć stałe tempo, szybki rytm i energetyzujący tekst. Dlatego na liście najlepszych piosenek do biegania znalazły się takie utwory jak:

♦ Jessie Ware – Tough love — to dobra muzyka do biegania. MP3 z tym utworem można znaleźć na wszystkich platformach muzycznych. Tempo piosenki to 135 uderzeń na minutę.

♦ David Guetta, Akon i Ne-Yo – Play hard — utwór ten osiągnął tempo 130 uderzeń na minutę, dlatego silnie motywuje do efektywniejszego wysiłku.

♦ DVBBS – We are electric (feat. Simon Wilcox) – to energiczna muzyka do biegania w tempie 129 uderzeń na minutę.

♦ Kaskade i Ilsey – Disarm you — utwór ma 128 uderzeń na minutę.

♦ Martin Garrix – Animals – jedna z najpopularniejszych piosenek na liście. Tempo piosenki to 128 uderzeń na minutę.

♦ Beyonce – Run the World (Girls) – ten rytmiczny i szybki utwór ma 127 uderzeń na minutę. Dobrze sprawdza się więc do biegania, pozwala zachować równe tempo i pokonać więcej kilometrów.

♦ Sigala, John Newman i Nile Rodgers – Give me your love — utwór ten ma 125 uderzeń na minutę, dlatego dobrze motywuje do działania i przebiegania dłuższych tras.

♦ Galantis – No money — w tym utworze utrzymany jest rytm 125 uderzeń na minutę.

♦ Robin Schulz i Jasmine Thompson – Sun goes down — utwór znalazł się na liście najlepszych piosenek do biegania dzięki swojej rytmiczności. Jego tempo to 125 uderzeń na minutę.

♦ Aaron Smith i Luvli – Dancin’ – tempo tego utworu to 120 uderzeń na minutę.

Powyższą listę można uzupełniać o swoje utwory, z którymi ma się dobre skojarzenia. Jeśli dana muzyka nie odpowiada twoim gustom, możesz zastąpić ją swoimi piosenkami. Często wykorzystywane podczas treningu utwory to także:

♦ Rocky – Gonna fly now — tempo tego utworu to 120 uderzeń na minutę.

♦ Bon Jovi – Livin’ on a prayer — utwór odpowiedni dla miłośników klasyki gatunku rockowego. Piosenka ma rytmiczne tempo ze 122 uderzeniami na minutę.

♦ Alvaro Soler – El Mismo Sol — to utwór dla miłośników współczesnej muzyki. Jego tempo to 112 uderzeń na minutę.

♦ Survivor – Eye of the tiger — kolejny klasyk wśród utworów do biegania. Piosenka ma szybkie tempo ze 108 uderzeniami na minutę.

♦ Queen – We are the champions — niemal każdy zna tę piosenkę. Sprawdza się ona także podczas treningów, ponieważ jej tempo to aż 185 uderzeń na minutę.

♦ U2 – Beautiful day — tempo tej piosenki osiąga 136 uderzeń na minutę.

♦ David Guetta i Sia – Titanium — utwór sprawdza się do biegania, ponieważ charakteryzuje się 126 uderzeniami na minutę.

Jeśli wolisz inny rodzaj muzyki, interesuje Cię na przykład polska muzyka motywacyjna, możesz łatwo skomponować swoją playlistę. Liczbę uderzeń na minutę w danym utworze da się szybko sprawdzić na różnych stronach internetowych.

 

Jak bezpiecznie słuchać muzyki podczas biegania?

Kiedy zakładasz słuchawki, wczuwasz się w muzykę i skupiasz na pokonywaniu kolejnych kilometrów, Twoja koncentracja i uwaga skierowana na otoczenie spada. W efekcie zmniejsza się również Twoje bezpieczeństwo. Dlatego dobrym wyborem jest bieżnia do biegania. Na niej nie grozi Ci potrącenie przez samochód czy zderzenie z innym pieszym. Możesz założyć słuchawki i w pełni skupić się na wysiłku. Jeśli jednak decydujesz się na trening na zewnątrz, pamiętaj, aby zadbać o swoje bezpieczeństwo. Ścisz muzykę tak, aby móc usłyszeć nadjeżdżający pojazd. Możesz także biec tylko z jedną słuchawką. Pamiętaj, aby zachować czujność, nawet jeśli biegasz po parku lub lesie.

Akcesoria do słuchania muzyki

Słuchanie muzyki podczas biegania musi być komfortowe. Warto więc zadbać o odpowiednie akcesoria. Przede wszystkim trzeba dobrać wygodne słuchawki. Jeśli wybierasz model nauszny, pamiętaj, aby unikać produktów, które całkowicie wygłuszają dźwięki z otoczenia. Takie słuchawki są dobre do użytku w domu, ale nie podczas treningu na zewnątrz. Modele douszne nie powinny wypadać. Jeśli nie lubisz plączącego się kabla, możesz zdecydować się na słuchawki bezprzewodowe, łączące się z odtwarzaczem przez Bluetooth. Podczas biegania nie warto rozpraszać się szukaniem telefonu, aby zmienić utwór, czy odebrać połączenie. Dlatego dobrym rozwiązaniem będą słuchawki z możliwością sterowania odtwarzaczem muzyki i odbieraniem przychodzących połączeń. Ciekawą opcją jest także opaska na rękę połączona z telefonem. Smartband umożliwi zmienianie utworów, odbieranie wiadomości i połączeń, a przy tym może monitorować różne parametry organizmu podczas wysiłku.

 

Playlista nie tylko do biegania

Dobra playlista sprawdzi się nie tylko w trakcie treningu, ale również po nim. Szczególnie jeśli aktywność fizyczna odbywa się wieczorem. Po skończonym wysiłku warto odtworzyć utwory spokojne, o mniejszej częstotliwości uderzeń na minutę. Pozwolą one się wyciszyć, odpocząć, a także szybciej zregenerować. Jeśli więc po wieczornym treningu czujesz pobudzenie i przypływ energii, spokojna playlista pozwoli Ci się zrelaksować przed snem.  

 

 

Dodaj komentarz

0 KOMENTARZ