Od rozpoczęcia pandemii e-sport zyskuje coraz większą popularność i nic nie wskazuje na to, że po jej skończeniu te trendy ulegną zmianie. Dlaczego więc jedne tytuły cieszą się ogromną popularnością, a po inne nikt nie sięga?
Co sprawia, że gra jest atrakcyjna?
Jak dowodzą badania na ten temat, ze względu na rodzaj gry, największą popularnością cieszą się gry rozgrywane w czasie rzeczywistym (RTS), równie popularne są gry typu strzelanki jednoosobowe (RTS) a także te dla wielu graczy (MOBA). Zatem coraz mniejszej grupie trzeba tłumaczyć czym jest betowanie CS:GO i w jaki sposób to robić.
Innym czynnikiem sprawiającym, że gra jest popularna są jej wymagania sprzętowe. Im są one niższe, tym gra znajduje więcej zwolenników, bo zwyczajnie więcej osób może sobie pozwolić na jej instalację i uczestnictwo w grze. Jest jeszcze czynnik trudności wejścia w tajniki gry. Łatwe reguły też przyciągają większą ilość uczestników, sztuką jest natomiast wypuszczenie gry na rynek o cechach „easy to learn, hard to master”. Taka gra będzie interesująca zarówno dla wchodzącego w temat gracza (easy to learn), bo łatwo ją opanować, jak i dla gracza zaawansowanego, dla którego rozgrywka nie okaże się prostą i banalną, ale nadal będzie interesująca i budząca emocje (hard to master) i wymagająca kolejnych umiejętności.
Najpopularniejsze gry światowe
Jak dotychczas najprężniejszym rynkiem e-sportu są Niemcy. E-sport funkcjonuje u naszych sąsiadów na równi z klasycznymi dyscyplinami. W Niemczech, na równi z realnym sportem funkcjonuje „wirtualna Bundesliga”, czyli cała gama rozgrywek FIFA. Wielką popularność w tym kraju zyskały League of Legends i DOTA2. Czołowy zawodnik tej drugiej Kuro Takashomi pochodzi z Niemiec. W kraju tym też odbywają się coroczne turnieje DOTA2 z pula nagród dochodzi do 40 mln. Dolarów.
Rynek amerykański opanowały gry na konsolach i królują tam gry takie jak Call of Duty, Overvatch oraz Counter Strike. W Call of Duty wiodącą rolę pełnią zespoły Luminosity Gaming, OpTic Gamin czy FaZe Clan. Przy tych rozgrywkach pula nagród sięga 1,5 mln dolarów. W USA odbywają się też turnieje Major CS:GO czy ESL One New York w Counter Strike. Jeśli chodzi o Overvatch, to organizacja przy udziale Major League Soccer FIFA, HALO 5 między innymi sprawiła, że większość sympatyków tej gry pochodzi ze Stanów.
Patrząc na rynek e-sportu Korei Południowej zauważamy, że prym wiedzie League of Legends. Koreańczycy mają nawet własna ligę. Popularne tu są też Overwatch i Starcraft. Ten drugi również z tego względu, że koreańscy zawodnicy okupują 14 pierwszych miejsc. Kraj ten w świat e-sportu wszedł już dawno, bo od blisko 20 lat działa tam stowarzyszenie e-sportu jako komórka komitetu olimpijskiego. Również Międzynarodowa Federacja E-sportowa ma swoją siedzibę w tym kraju, zatem nic dziwnego, że zainteresowanie tym tematem jest bardzo duże.
Przytaczając rynek chiński zauważamy, że na górze listy znajduje się Honor of Kings (w Europie znana jako Area of Valor). Do wygrania w tej grze przeznacza się równowartość 6,5 mln. PLN. W kraju tym rozgrywają się nawet pewnego rodzaju „igrzyska olimpijskie” pod nazwą World Electronic Sports Games, w których zmagają się pasjonaci CS:GO, DOTA2, StarCrafta II i Hearthstone.
A jak wygląda to w Polsce?
W Polsce podobnie jak innych krajach obserwuje się ligi e-sportu i tworzy rankingi, bez problemu w Internecie znajdziemy rankingi gry FIFA, Dota 2, CS:GO, Hearthstone, Heroes Of The Storm, LoL, Overwatch czy StarCraft 2. Mamy nawet swoich zawodników pochodzących z Polski. Na przykład w League of Legends są to Marcin „Jankos” Jankowski, Mateusz “Kikis” Szkudlarek, Jakub “Jactroll” Skurzyński, Łukasz “Puki Style” Zygmunciak, Oskar “Selfmade” Boderek. Popularność tych zawodników to fenomen naszych czasów, bowiem w każdą z tych gier, dla rozrywki, może grać każdy z nas, jednak stworzyć ligę, którą obserwują i obstawiają jej wyniki – wszyscy – to właśnie ten fenomen. Nie zmienia to faktu, że nadal każdy z nas może w ulubioną grę grać, a także uczestniczyć w rozmaitych turniejach, wygrywając całkiem realne pieniądze.
Oto lista popularnych gier w naszym kraju i kilka zasad, które się poszczególnymi grami rządzą.
DOTA 2
To gra typu MOBA (multiplayer online battle arena), dostępna dla systemów operacyjnych Windows, Linux, oraz MacOs, a także za pośrednictwem Valve Corporation. Jest to gra postawiona na silniku Source 2 i jest dostępna w opcji free-to-play. Jest to gra wieloosobowa, do walki stają pięcioosobowe zespoły, a każdy z graczy wybiera bohatera z przynależnością do jednej z grup rywalizujących ze sobą. Do wyboru jest Radiant, Dire, a rozgrywka polega na zniszczeniu twierdzy przeciwnika. Gra ta z roku na rok zyskuje entuzjastów w trybie geometrycznym, a pula nagród w międzynarodowych rozgrywkach The International w tym roku wyniesie 40 mln dolarów.
LEAGUE OF LEGENDS (LOL)
To gra również typu MOBA, należąca do światowej czołówki gier e-sportu. Autorem jej jest amerykański Riot Games, gra powstała w 2009 roku, a w 2013 uzyskała status pełnoprawnego sportu.
W pojedynku uczestniczą dwie ekipy liczące po 5 osób. (Ale grę można też uruchomić w pojedynkę, grając z komputerem). Każdy z uczestników powinien wybrać postać spośród niemal stu dostępnych oraz dobrać umiejętności, odpowiednie cechy czy magiczne runy. Celem graczy jest zniszczenie fortecy przeciwnika jak również obrona własnej fortecy. Ze względu na emocjonujący charakter gry jest ona nie tylko grywalna, ale też ma wielu obserwatorów. Za tym też idą pieniądze, Międzynarodowa Federacja Esportu (IESF) na finały 2025 postanowiła przeznaczyć 500 000 USD. To ściąga również milionowe ilości uczestników i fanów.
HEROES OF THE STORM
Gra (typu MOBA) powstała w 2015 roku, a jej fabuła pozwala na grę postaciami z innych gier tego samego producenta, którym jest amerykańskie przedsiębiorstwo Blizzard Entertainment. Zatem uczestnik może tu czerpać z około 80 postaci z gier Diablo, Overwatch, Starcraft i Warcraft. Każda sesja gry trwa 20 minut, a głównym celem jest niszczenie wież przeciwników i ich unicestwianie oraz ochrona własnego terytorium i baz. Każde z działań pozwala na zdobycie określonej ilości punktów, które stanowią o wygranej. W pojedynkach biorą udział kilkuosobowe zespoły. Od wybranej postaci zależą jej umiejętności, rola i cechy szczególne uczestnika gry.
Oczywiście gier popularnych w naszym kraju jest dużo więcej i są to pozycje zarówno popularne ze względu na grywalność w sensie towarzyskim, odbywających się turniejów, a także możliwości obstawiania ich wyników. Ponieważ nie sposób opisać je wszystkie, chcielibyśmy choćby wymienić te bardziej znane i lubiane, są to:
• Starcraft
• Counter Strike: Global Offensive
• Heartstone
• Call Of Duty
• Fifa
• Warcraft
• Rocket League
• Smite
• King Of Glory
Dodaj komentarz
0 KOMENTARZ