4 korzyści z treningu na rowerze stacjonarnym

Ostatnio aktualizowane: 30.10.20

 

Jazda na rowerze stacjonarnym jest niezwykle korzystna dla naszego zdrowia i kondycji oraz pozwala poprawić wytrzymałość całego organizmu. Zakres wykonywanych na nim ćwiczeń może być bardzo szeroki, dlatego urządzenie nadaje się dla całej rodziny. W naszym artykule prezentujemy zalety, jakie przynosi trening na rowerze stacjonarnym. 

 

Trening bez wychodzenia z domu

Niewątpliwie największą zaletą treningu na rowerze stacjonarnym jest wygoda. Pasjonaci jazdy na rowerze na pewno wiedzą, że warunki pogodowe nie zawsze sprzyjają treningom. W przypadku rowerków stacjonarnych nie musimy się martwić o deszcz czy burzę, gdyż możemy na nich ćwiczyć w domowym zaciszu lub klubie fitness. Nowoczesne urządzenia nie zajmują dużo miejsca i stanowią doskonałą alternatywę dla przejażdżki, gdy pogoda nie sprzyja. Dodatkowo trening w domu sprawia, że nie musimy przejmować się otoczeniem, przeszkodami wokół siebie czy utrzymaniem równowagi, wystarczy pedałować. 

Urządzenie dla każdego

Ćwiczenia na rowerze stacjonarnym mogą wykonywać osoby w każdym wieku, niezależnie od stanu zdrowia czy kondycji fizycznej. Trening nie obciąża stawów kolanowych, a siodełko i kierownica rowerka są ustawione tak, by siedzieć w pozycji wyprostowanej, co jest bardziej korzystne także dla naszego kręgosłupa. Dzięki temu jest to świetne rozwiązanie także dla osób starszych, kontuzjowanych czy otyłych. Szeroki zakres ćwiczeń pozwala na dopasowanie treningu do indywidualnych potrzeb i możliwości, a w połączeniu z muzyką jest to doskonały sposób na relaks po ciężkim dniu.

 

Rower stacjonarny – efekty 

Przyjmuje się, że godzina intensywnej jazdy na rowerku stacjonarnym pozwoli nam spalić nawet do 500 kalorii. Podczas treningu zwiększamy siłę i elastyczność naszych mięśni, szczególnie rzeźbione są mięśnie pośladków, łydek i nóg. Z tego względu nawet osoby ćwiczące profesjonalnie poszerzają swój każdy trening siłowy o ćwiczenia wykonywane na rowerku stacjonarnym. Jazda na rowerku bardzo dobrze ujędrnia skórę oraz pomaga pozbyć się cellulitu. Podczas treningu mniej zaangażowane są mięśnie brzucha, dlatego z rowerka stacjonarnego mogą korzystać również kobiety w ciąży.

Dodatkowo poprawiamy ruchomość naszych stawów, a także zwiększamy masę kości i ich mineralizację, co jest niezwykle istotne w walce z osteoporozą. Pamiętajmy także, że regularne treningi na rowerku pomagają zredukować tkankę tłuszczową. Co więcej, podczas każdego treningu wzmacniają się nasze chrząstki stawowe, co sprawia, że nasze ciało staje się bardziej odporne na różnego rodzaju urazy i kontuzje.

Korzyści dla zdrowia

Trening na rowerku stacjonarnym ma również wiele korzyści dla naszego zdrowia. Ćwiczenia wykonywane na urządzeniu charakteryzują się dość równym wysiłkiem fizycznym. Dzięki temu zwiększa się pojemność naszych płuc, co w efekcie poprawia dotlenienie krwi i reguluje prawidłową pracę mięśnia sercowego. Nasze tkanki wchłaniają większą ilość tlenu, dzięki czemu poprawia się nasze zdrowie. Regularne treningi wzmacniają również nasz system immunologiczny, co sprawia, że organizm staje się mniej podatny na choroby. Dodatkowo podczas intensywnego treningu nasz organizm produkuje endorfiny, zwane hormonami szczęścia. Dzięki temu mamy lepsze samopoczucie, redukujemy stres i czujemy błogie zmęczenie po wysiłku. Jest to szczególnie ważne w sezonie zimowym i jesiennym, gdy jesteśmy bardziej skłonni do popadania w stany smutku i depresji.

 

Jak zacząć trening na rowerku stacjonarnym?

Po zakupie rowerka stacjonarnego do ćwiczeń, w pierwszej kolejności powinniśmy pamiętać o prawidłowej regulacji kierownicy i siodełka. Nie możemy zapomnieć także o dostosowaniu treningu do naszej kondycji i możliwości. Pamiętajmy, że lepiej ćwiczyć mniej i regularnie, niż więcej, ale jednorazowo. Dodatkowo zapoznajmy się z funkcjami urządzenia, które pozwalają zmierzyć między innymi tętno, przebyty dystans, pracę nóg, prędkość czy czas. Nowoczesne rowerki do ćwiczeń są wyposażone również w elektroniczną regulację obciążenia, dzięki której trening jest bardziej płynny niż w przypadku manualnej zmiany oporu.

Jak ćwiczyć na rowerze stacjonarnym, żeby schudnąć?

Aby ćwiczenia na rowerku stacjonarnym wspomogły odchudzanie, konieczne jest zastosowanie treningu interwałowego. Polega on na wykonywaniu serii intensywnych ćwiczeń, które przerywane są bardziej spokojną jazdą. Aby osiągnąć najlepsze rezultaty zaleca się, aby jedna seria trwała około 25 minut i była wykonywana 2-3 razy w tygodniu, aby organizm miał czas na regenerację. 

Każdy trening powinien rozpocząć się rozgrzewką, polegającą na powolnym pedałowaniu przez 5 minut. Następnie zwiększamy tempo do 80% maksymalnego tętna (obliczane według wzoru: 220 minus wiek) i pedałujemy przez minutę. Kolejne 2 minuty to wysiłek na poziomie 75% tętna maksymalnego. Taką serię ćwiczeń powtarzamy 8 razy i kończymy ćwiczeniami rozciągającymi, które wyrównują tętno i rozluźniają mięśnie. 

Na początku naszej przygody z treningami interwałowymi warto skonsultować się z trenerem personalnym, z którym ustalimy, jaki rodzaj ćwiczeń będzie dla nas najbardziej odpowiedni. Przed wysiłkiem warto zjeść lekki posiłek, aby dostarczyć organizmowi niezbędnej energii, a podczas ćwiczeń pijmy duże ilości wody. Jeśli ćwiczenia wykonujemy systematycznie i sumiennie oraz połączymy je z odpowiednią, niskokaloryczną dietą, pierwsze efekty zauważymy już po kilku tygodniach. 

 

 

Subskrybuj
Notify of
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments