
Rowery ze wspomaganiem elektrycznym są coraz bardziej popularne, chociaż ich zakup wiąże się często ze sporym wydatkiem. Jest to praktyczny sprzęt, początkowo uznany za rozwiązanie dla osób starszych i leniwych, który zyskuje coraz więcej zwolenników wśród sportowców i pasjonatów kolarstwa. Zatem zakup roweru to dobra inwestycja, o czym przekonasz się czytając poniższy artykuł.
Jak jeździć rowerem elektrycznym?
Rowerami elektrycznymi możemy się poruszać zarówno po ścieżkach rowerowych, jak i tych tradycyjnych. Zatem możemy wjechać wszędzie tam, gdzie można jeździć zwykłymi jednośladami. Aby jeździć na rowerze elektrycznym musimy posiadać kartę rowerową lub dowód osobisty.
Tego typu rowery bardzo dobrze sprawdzają się zarówno w miastach, jak i na ścieżkach rowerowych czy też trudnym terenie. Ich używanie jest bardzo proste. Każdy model ma silnik, baterię oraz moduł sterujący, który montujemy na kierownicy. Gdy bateria jest naładowana trzeba jedynie nacisnąć przycisk uruchamiający komputer i rower jest gotowy do jazdy. Z kolei ładowanie baterii odbywa się po ściągnięciu jej z jednośladu i potrzeba na to 7-8 godzin. Moduł sterujący umożliwia wybór poziomu wspomagania silnika. Warto zaznaczyć, że im słabsze wsparcie silnika, tym dalej zajedziemy, ponieważ zużywane jest mniej energii elektrycznej.
Możliwości dystansowe
Gdy wybierzemy rower z baterią o większej pojemności możemy wówczas wybrać się nawet na całodniową przejażdżkę. Bateria, która jest maksymalnie naładowana powinna wystarczyć na przejechanie dystansu od 60 do 150 km. Tak szeroki zakres wynika z różnych poziomów wspomagania. Żywotność baterii jest zależna od tego, na jakim terenie się poruszamy, gdyż na podjazdach bateria rozładowuje się dużo szybciej. Warto mieć też na uwadze, aby zimą doładowywać baterię w rowerze, gdyż nieużywana może się zepsuć.
Moc silnika
Polskie prawo pozwala na stosowanie silników elektrycznych w rowerze bez konieczności rejestracji pojazdu, jeśli moc silnika nie przekracza 250 watów, a osiągana prędkość nie jest większa niż 25 kilometrów na godzinę. Akumulator zapewnia wspomaganie elektryczne na dystansie nawet 150 kilometrów, natomiast ostateczny dystans na pełnym naładowaniu jest uzależniony od wielu czynników, takich jak: waga rowerzysty, tryb jazdy czy układ terenu.
Silnik, bez którego rower elektryczny nie spełniałby swojej funkcji powinien być wydajny i energooszczędny. Niskie wymagania energetyczne silnika sprawiają, że na sprzęcie można pokonywać duże odległości na jednym ładowaniu akumulatora. Układ elektryczny jednośladu jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym o napięciu 24 lub 36V, w zależności od modelu. Warto zaznaczyć, że akumulator tego typu nie potrzebuje zbyt wiele czasu, aby w pełni się naładować, a jego żywotność z reguły wynosi około 500 cykli ładowania. Poza tym akumulatory w rowerach elektrycznych są montowane tak, by można było łatwo je zdemontować, więc ładowanie nie sprawia problemu.
Napęd rowerów elektrycznych
Dobry rower elektryczny powinien mieć solidny napęd. Na jednostkę napędową składa się silnik, akumulator i komputer pokładowy zajmujący się sterowaniem całym układem. Taki komputer odpowiedzialny jest za przesyłanie informacji o mocy i konieczności uruchomienia silnika, a także odpowiada za zatrzymanie jego pracy przy osiągnięciu maksymalnej prędkości. Akumulator jest najdroższym elementem w rowerze. Nie dziwi więc fakt, że rowery wyposażone w tę część są droższe od zwykłych jednośladów.
Jazda na rowerze elektrycznym sposobem na ominięcie korków
Argumentem przemawiającym za zakup jednośladu elektrycznego jest brak korków oraz konieczności szukania miejsca parkingowego. W dobie ciągłego pośpiechu nic nie irytuje nas tak bardzo, jak przepełnione parkingi i stanie w korkach. Mając rower te problemy nas nie dotyczą. Spokojnie możemy przemieszczać się po wyznaczonej ścieżce i zawsze być w danym miejscu na czas. Dzięki napędowi docieramy do celu bardzo szybko bez potu i widocznego na twarzy zmęczenia.
Rower elektryczny motywacją do aktywności
Elektryczne wspomaganie może zachęcić do aktywności osoby niemające kondycji. Poza tym sprzęty tego typu znacznie ułatwiają seniorom i nie tylko powrót do treningów po przebytych kontuzjach czy operacjach. Dodatkowo jazdę na jednośladzie elektrycznym diabetolodzy zalecają osobom, które chorują na cukrzycę typu 2. Jest to spowodowane tym, że ten rodzaj treningu oprócz tego, że spala kalorie to poprawia też wchłanianie glukozy z krwi. Jednak najpierw trzeba skonsultować to z własnym lekarzem.
Dopłaty do rowerów elektrycznych.
W ostatnim czasie obserwujemy globalny wzrost popularności pojazdów elektrycznych. Odnosi się to również do jednośladów, a dokładniej rowerów elektrycznych. Dlatego nasuwa się pytanie, czy ich produkcja i sprzedaż powinny być wspomagane przez instytucje państwowe. European Cyclist Federation uważa, że tak, ponieważ wpłynie to na zainteresowanie większej grupy użytkowników i zwiększy popularyzację tego rodzaju pojazdów.
Co więcej, obecnie pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Energii, który dotyczy dopłat z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Mają być z niego finansowane przedsięwzięcia dotyczące m.in.: rozwoju dotyczącego alternatywnych źródeł zasilania. Przewidywane jest wsparcie finansowe w wysokości 30% kosztów nowego pojazdu, którego zakup nie przekracza 35 000 tys.
Dodaj komentarz
0 KOMENTARZ