contact
contact

Jak dbać o zdrowie, pracując na siedząco przy komputerze, laptopie lub telefonie?

Ostatnio aktualizowane: 29.01.23

 

Dzień zaczynasz od zjedzenia śniadania, wsiadasz w samochód, a potem kilka lub kilkanaście godzin spędzasz, siedząc przy biurku? A może, jeśli pracujesz z domu, rano jedynie zaparzasz kubek kawy w kuchni i od tego momentu centrum twojego świata na pozostałą część dnia staje się kącik, w którym ustawione masz biurko z laptopem lub komputerem stacjonarnym, z telefonem pod ręką?

Chociaż zapewne masz świadomość, że długie siedzenie przy komputerze nie jest korzystne dla zdrowia, nie możesz nic z tym zrobić, bo twoja praca tego wymaga. Zresztą, po pracy też chcesz się zrelaksować lub poczuć adrenalinę. Zasiadasz więc znowu przed ekranem i na przykład, jeśli jesteś fanem sportowych emocji, śledzisz transmisję kolejnego meczu Igi Świątek. A zanim tę transmisję obejrzysz, przeglądasz najnowsze wiadomości ze świata tenisa bądź zaglądasz na platformy, które obsługują legalni bukmacherzy w Polsce, by sprawdzić jakie szanse na zwycięstwo ma według bukmacherów Polka. A nawet jeśli niespecjalnie interesują cię rozgrywki sportowe, może po prostu włączasz Netflixa? Tak czy inaczej, twoja codzienność to częste wpatrywanie się w monitor. Taka rozrywka może być świetną zabawą.

Jednak nawet jeśli codziennie zmuszony jesteś spędzać wiele godzin, siedząc przy komputerze, pracując na laptopie lub telefonie możesz bardzo łatwo zadbać o to, by twoje zdrowie nie ucierpiało!

Poniżej przedstawiamy kilka prostych nawyków, które warto zastosować.

 

Pamiętaj o przerwach

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. po każdej godzinie spędzonej przy biurku, należy zrobić sobie pięć minut przerwy

Chociaż z pozoru jest to zadanie proste do wykonania, w praktyce często osobom wykonującym pracę przy komputerze lub na laptopie zdarza się o przerwach zapominać. Jeśli jest ci ciężko zmusić się do oderwania od pracy, która pochłania cię bez reszty, warto rozważyć ustawienie regularnych alarmów w telefonie!

Co robić w czasie takiej przerwy? Najlepiej przeznaczyć ten czas na proste ćwiczenia, w szczególności wszelkie ćwiczenia rozciągające. 

Jednak nie zapominaj, że zdrowe nawyki ruchowe to nie tylko określone aktywności. Nie musisz wcale szukać gotowych zestawów ćwiczeń, tak naprawdę wystarczy po prostu… odejść od biurka. Możesz przejść się po biurze albo pochodzić po domu (jeśli pracujesz zdalnie). Poświęć te pięć minut na spacer do kuchni lub zamień kilka słów z kolegą – nie zabieraj ze sobą telefonu.

 

Zadbaj o swoje miejsce pracy

Bardzo ważne jest odpowiednie ustawienie ekranu urządzenia, na którym pracujesz, monitora, biurka, jak i przybranie odpowiedniej pozycji przy pracy. Umieść ekran na wysokości oczu i upewnij się, że twoja twarz znajduje się w odległości minimum 40 cm od monitora. Ze szczegółowymi zasadami prawidłowego siedzenia przy biurku możesz zapoznać się na stronie Ministerstwa Zdrowia. 

Jednak przede wszystkim pamiętaj o tym, że twoje miejsce pracy ma być komfortowe dla ciebie. Dobre miejsce pracy, to miejsce dostosowane wyłącznie do twoich potrzeb! Jeśli korzystasz w pracy nie tylko z komputera, ale też tableta czy telefonu, zadbaj o to by pamiętać o ich odpowiednim ustawieniu – przydatne okazać się mogą chociażby specjalne uchwyty do tabletów, które pozwolą ci korzystać z nich, utrzymując odpowiednią pozycję ciała.

Nie zapominaj o oświetleniu, najlepiej ustawiać monitory tak, by nie odbijały światła. Warto również dostosować jasność i kontrast ekranu albo przestawić większość stron, z których na co dzień korzystasz na tryb ciemny.

Warto też rozważyć zakup biurka regulowanego, przy którym można zarówno stać, jak i siedzieć! 

Unikaj zbędnych ruchów

Chociaż może to być ciężkie do wyłapania samodzielnie, to całkiem możliwe, że pracując przy biurku wykonujesz wiele niepotrzebnych ruchów, które dodatkowo obciążają kręgosłup. Dlatego ważne jest, by trzymać rzeczy niezbędne do pracy w zasięgu ręki. Czasami wystarczy kilka razy wyciągnąć się po karteczki samoprzylepne leżące dalej na biurku i już nieświadomie pochylisz się do przodu, tym samym przybierając nieprawidłową pozycję.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Jeśli często rozmawiasz w pracy przez telefon, zainwestuj w podstawkę na biurko oraz zestaw słuchawkowy, tak by nie obciążać ręki, trzymając telefon przy uchu.

Zdajemy sobie sprawę, że o wiele łatwiej jest opisywać wszystko w teorii, ale przy odrobinie chęci naprawdę niewiele trzeba, żeby zadbać o swoje zdrowie! Powodzenia!

 

Sources:

https://pacjent.gov.pl/zapobiegaj/jak-prawidlowo-siedziec-przy-biurku

https://porady.pracuj.pl/kariera-i-rozwoj/ergonomia-co-to-jest/

https://poradnikpracownika.pl/-co-to-jest-ergonomia-i-jakie-ma-dla-nas-znaczenie

 

Dodaj komentarz

0 KOMENTARZ