contact
contact

Jak jazda na nartach rozwija nasze ciało?

Ostatnio aktualizowane: 29.01.23

 

Jazda na nartach to czas spędzony na świeżym powietrzu w towarzystwie znajomych i miłośników sportów zimowych. Wpływa pozytywnie na samopoczucie oraz poprawia kondycję i hartuje organizm. Jakie korzyści niesie ze sobą narciarstwo?

 

Coś dla zdrowia

Ruch to zdrowie i wiadomo to nie od dziś. Aktywność fizyczna ma zbawienny wpływ na ciało i umysł. Ponadto przebywanie na świeżym powietrzu i chwila wysiłku wzmacnia odporność organizmu na wszelkie zarazki krążące w powietrzu. Wśród zalet, które niesie ze sobą narciarstwo, można wyróżnić również poprawę wydolności tlenowej, a co za tym idzie lepszą pracę płuc i serca. 

Każdy potrzebuje chwili oddechu od pracy i ciągłego stresu. W trakcie szusowania wyzwalane są hormony szczęścia wpływające na poprawę samopoczucia. Jednocześnie wysiłek sprawia, że człowiek jest odprężony i zrelaksowany. Dodatkowym bonusem wynikającym z obecnego w górach słońca może być zwiększona produkcja witaminy D, która przyczynia się do prawidłowego rozwoju układu nerwowego. Dzięki temu po aktywnie spędzonym czasie wrócisz do codziennych obowiązków z zupełnie świeżym umysłem i chęcią do działania.

 

Popraw swoją kondycję

Jazda na nartach to przede wszystkim skuteczny trening aerobowy. Całe ciało musi pracować, aby skutecznie i bezpiecznie poruszać się w trakcie zjazdu ze stoku czy podchodzenia na niewielkie wysokości. Chociaż poprawę kondycji odczujesz także częściej podejmując zwykłe codzienne czynności, takie jak wchodzenie po schodach czy noszenie toreb z zakupami, tak większy wysiłek, jakim są właśnie sporty zimowe, pozwoli na kompleksowe wzmocnienie organizmu. 

Narciarstwo, jako że wymaga pracy całego ciała, skutecznie zastępuje żmudne wysiłki na siłowni czy ćwiczenia z trenerem fitness. Wspomaga pracę wielu układów, tym samym przyczynia się do zwiększenia częstotliwości oddechów, co wiąże się bezpośrednio z efektywniejszym wyzwalaniem energii w komórkach mięśniowych. Ponadto oznacza to znaczne pobudzenie układu krążenia, przez co krew jest sprawnie pompowana do wszystkich narządów. To natomiast zmniejsza ryzyko wystąpienia zatorów, miażdżycy czy nawet zawałów serca.

Niektórzy kojarzą jazdę na nartach jedynie z utrzymaniem stabilności ciała i wysiłkiem opartym na nogach. Nie do końca jest to prawdą. Owszem tego typu aktywność fizyczna wiąże się z odpowiednią postawą oraz zachowaniem równowagi, co opiera się na dobrze skoordynowanych mięśniach brzucha, bioder, lędźwi, a także dna miednicy, co z angielskiego przyjęło nazwę „core”. Jednak niezwykle ważną funkcję pełni również praca rąk. Aby wyjazd w góry nie okazał się fiaskiem, warto podjąć się treningów, które Cię na to przygotują. Dobrze jest także zadbać o odpowiedni sprzęt, przykładowo tu możesz znaleźć kije narciarskie w sklepie Sportano.

Jak przygotować się na wyjazd na narty?

Bez pełnego przygotowania trudno będzie Ci maksymalnie wykorzystać czas poświęcony na  wyjazd w góry niezależnie czy latem, czy zimą. Jeżeli chcesz spędzić tydzień, zjeżdżając ze stoków, powinieneś wiedzieć, że nie jest to tak proste, jak mogłoby się wydawać. 

Brak odpowiedniego treningu poprzedzającego tak intensywny wysiłek fizyczny już na drugi dzień odczujesz zmęczenie. Kolejne próby zjazdów mogą skończyć się zakwasami o poranku. Przyczynia się to do spadku koncentracji, a tym samym zachwiania płynności i lekkości jazdy. To pokazuje tylko, jak ważne jest przygotowanie ciała do intensywnego oraz ciągłego wysiłku fizycznego.

Duży wpływ na jakość jazdy ma także sprzęt, którym się posługujesz. Zwłaszcza dużą uwagę należy zwrócić na podstawowe wyposażenie, gdyż pozostałe elementy dobieramy już do niego. Jeżeli szukasz nart dla siebie, możesz najpierw sięgnąć po narty Völkl, które znajdziesz w ofercie sklepu Sportano. Nie zapominaj też o kijkach i wygodnych butach. Dobrze dopasowane, przyczynią się do przyjemnie spędzonego czasu na stoku.

 

Bezpieczna jazda — o czym pamiętać?

Narciarstwo to świetna forma odpoczynku oraz szansa na spędzenie kilku godzin dziennie w sposób aktywny i pożyteczny dla Twojego organizmu. Aby jednak czerpać pełnię korzyści wynikających z szusowania po zaśnieżonych stokach, należy pamiętać o zachowaniu bezpieczeństwa. Mowa tutaj nie tylko o wcześniej wspomnianym treningu, ale także odpowiednim sprzęcie i dołączonych do niego elementów zabezpieczających. 

W przypadku narciarzy urazy najczęściej dotyczą kolan. Dzieje się tak, ponieważ buty narciarskie są na tyle sztywne, że unieruchamiają skutecznie stopę oraz staw skokowy, więc jedyna podatna na uszkodzenia część kończyny dolnej to właśnie kolano. Drugim miejscem, które powinieneś chronić, jest oczywiście głowa. Polskie prawo stanowi, że obowiązek korzystania z kasku dotyczy osób do 16. roku życia, jednak w przypadku dorosłych również nie warto z kasku rezygnować. Jeśli szukasz ochrony na głowę, znajdziesz kaski narciarskie w ofercie Sportano.pl

Jak ubrać się na narty?

Warto zainwestować w dobrej jakości buty narciarskie, które usztywnią stopy, a zarazem będą ciepłe i wygodne. Zadbaj także o odzież termoizolacyjną z oddychających materiałów, gdyż źle odprowadzające wilgoć ubrania przyczynią się do późniejszego przeziębienia lub grypy. Podstawową zasadą, którą należy się kierować, jest zakładanie na siebie trzech warstw. Pierwszą powinna stanowić bielizna termiczna. Drugą natomiast zazwyczaj stanowi powłoka zapewniająca ciepło, czyli bluza lub polar. Trzecia z nich to ta, która chroni przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wiatr czy śnieg, a jest nią kurtka. 

 

Kiedy zacząć przygodę z narciarstwem?

Jazdy na nartach możesz spróbować, będąc w każdym wieku, o ile czujesz się na siłach, aby podjąć taki wysiłek. Niektórzy zaczynają przygodę z tym sportem nawet w wieku kilkudziesięciu lat. Co najlepsze masz do wyboru wiele stoków w ciekawych lokalizacjach, a co najważniejsze o różnych stopniach trudności. Zacznij od odpowiedniego przygotowania, a potem już wystarczy tylko chwycić narty i dobrze się bawić. Dzięki temu skorzysta nie tylko Twoje ciało, ale także i umysł.

 

 

Dodaj komentarz

0 KOMENTARZ