Jak odkwasić organizm?

Ostatnio aktualizowane: 24.07.21

 

Uciążliwe objawy, takie jak nadmierne wypadanie włosów, bóle głowy, częste wzdęcia czy zgaga, mogą mieć wiele różnych przyczyn. Jedną z nich jest zakwaszenie organizmu, do którego prowadzi przede wszystkim nieprawidłowa dieta. Co można zrobić, aby poczuć się lepiej? Koniecznie sprawdź nasze wskazówki.

 

Czym jest zakwaszenie organizmu?

Przed znalezieniem porad o tym, czym odkwasić organizm, warto dowiedzieć się, czym właściwie jest jego zakwaszenie. Stwierdza się je w sytuacji, kiedy zachwiana zostaje równowaga kwasowo-zasadowa. Mechanizmy, które odpowiadają za regulowanie pH naszego ciała, przez cały czas funkcjonują prawidłowo, jednak nasz organizm musi trawić oraz wydalać większą ilość kwasotwórczych związków. Zakwaszenie to coraz częściej pojawiający się problem, a jego przyczyny są różne. To m.in.: Nadmierny stres, brak aktywności fizycznej lub jej niedostateczna ilość, źle zbilansowana dieta czy szybkie tempo życia. Wiele osób zastanawia się, czy kawa zakwasza organizm? Okazuje się, że także może się do tego przyczyniać, podobnie jak papierosy. Powodem zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej może być również odwodnienie, dieta odchudzająca i zażywanie niektórych leków. Czy alkohol też zakwasza organizm? Może on zwiększać takie ryzyko, zwłaszcza jeśli spożywany jest w większych ilościach, a przy tym nie dbamy o aktywność fizyczną i prawidłowy sposób odżywiania.

 

Jakie są objawy zakwaszenia organizmu?

To, jakie symptomy towarzyszą zakwaszeniu organizmu, zależy od stopnia zachwiania równowagi kwasowo-zasadowej. Objawem może być:

szybsze odczuwanie zmęczenia i osłabienie sprawności fizycznej,

migreny i zawroty głowy,

wypryski i inne zmiany skórne, m.in. zaczerwienienie, suchy naskórek, pękanie kącików ust,

wypadanie włosów,

zwiększona łamliwość paznokci,

nudności, wymioty, biegunki, bóle brzucha,

zgaga,

brak apetytu,

zwiększona podatność na infekcje,

podrażnienie dróg moczowych,

obniżone libido,

skurcze mięśni,

podwyższone stężenie glukozy we krwi.

Jeżeli zauważymy u siebie niepokojące objawy, warto wybrać się do lekarza i zrobić podstawowe badania. Jeśli okaże się, że wyniki są w normie, a mimo to nie czujemy się najlepiej, może to świadczyć o zakwaszeniu organizmu.

Co najbardziej zakwasza organizm?

Co zakwasza organizm w największym stopniu? Czy są produkty spożywcze, które warto ograniczyć w swojej diecie? Powodem zachwiania równowagi kwasowo-zasadowej bardzo często jest spożywanie dużej ilości mięsa oraz wędlin. Najbardziej niekorzystny wpływ na organizm ma wołowina i wieprzowina, nieco mniej negatywnie oddziałuje na niego drób, a także ryby. Inne produkty spożywcze zakwaszające organizm to:

pieczywo,

żółte sery,

makarony,

biały ryż,

cukier i słodycze,

niektóre owoce i warzywa, w tym wiśnie, borówki, żurawina, fasola.

Poza kawą zakwaszające właściwości ma też herbata oraz napoje gazowane. Te ostatnie warto całkowicie wyeliminować ze swojej diety lub sięgać po nie sporadycznie (zwłaszcza jeśli mają w składzie cukier), gdyż podnoszą poziom cholesterolu, osłabiają szkliwo zębów i mają negatywny wpływ na funkcjonowanie układu krążenia.

 

Długotrwałe skutki zakwaszenia organizmu

Jeżeli zauważymy u siebie niepokojące symptomy, przypisywane m.in. zakwaszeniu organizmu, powinniśmy zareagować jak najszybciej. Możemy w ten sposób zapobiec znacznie bardziej poważnym skutkom niż ciągłe uczucie zmęczenia, uciążliwe bóle głowy czy brak apetytu. Zakwaszenie organizmu może przyczynić się do:

kamicy żółciowej,

reumatyzmu,

zapalenia stawów,

miażdżycy,

cukrzycy,

kamicy nerkowej,

dny moczanowej.

Jak odkwasić organizm?

Odkwaszanie organizmu to proces, który wymaga dostosowania się do kilku ważnych zasad. Jedną z nich jest spożywanie pięciu posiłków dziennie, w odstępach co 2 – 3 godziny. Ponadto powinniśmy każdego dnia wypijać odpowiednio dużo płynów, minimum 2 litry. Najlepiej sięgać po niegazowaną wodę, jednak dobrze sprawdzi się także ziołowa herbata odkwaszająca, np. z pokrzywy, czystka, mięty albo skrzypu. Zaleca się również, aby dbać o właściwą ilość snu i wypracować własne metody walki ze stresem. Żeby odkwaszanie organizmu było skuteczne, niezbędne jest również wprowadzenie zmian do swojej codziennej diety.

 

Jak odkwasić organizm – dieta

Chcąc przywrócić równowagę kwasowo-zasadową, musimy wiedzieć, jakie produkty zakwaszają organizm i jakie pozwalają na jego odkwaszenie. Układając na nowo codzienne menu, należy uwzględnić w nim:

Kaszę gryczaną i jaglaną,

Jarmuż,

Dziki ryż.

 

Owoce uznawane za produkty odkwaszające organizm to:

brzoskwinie,

słodkie winogrona,

mango,

papaja,

arbuzy,

jabłka,

cytrusy (dlatego nie powinniśmy mieć wątpliwości, czy cytryna odkwasza organizm),

agrest,

gruszki.

Produkty odkwaszające organizm to również wybrane warzywa:

marchew,

buraki,

pietruszka,

rzodkiewka,

szpinak,

cebula,

ziemniaki,

czosnek,

seler,

kapusta,

kalafior,

brukselka,

brokuły.

Sposobem na zakwaszenie organizmu jest dieta zasadowa, czyli taka, która jest bogata w składniki o właściwościach alkalizujących. Są one źródłem wapnia, magnezu, sodu oraz potasu, a więc pierwiastków zasadotwórczych. Uważa się, że tego typu produkty spożywcze powinny stanowić ok. 80% diety. Ich wprowadzenie do codziennego jadłospisu nie jest bardzo trudne. Przykładem jest kasza jaglana, która może być nie tylko dodatkiem do obiadu, ale także jednym z głównych składników ciast i deserów. Żeby dieta na odkwaszanie organizmu przyniosła oczekiwane rezultaty, powinniśmy sięgać po oleje roślinne, przykładowo z pestek dyni, z wiesiołka, lniany lub oliwę z oliwek.

Jak odkwasić organizm – dieta to nie wszystko

W odkwaszeniu organizmu poza dietą pomocny jest wysiłek fizyczny. Jednak bardzo intensywne treningi nie są dobrym rozwiązaniem, ponieważ mogą pogłębić problem nadmiernego zakwaszenia. Aktywność fizyczna powinna być umiarkowana, warto przede wszystkim wychodzić na spacery. W ten sposób unikniemy wielogodzinnego siedzenia na kanapie, a przy tym zaczerpniemy świeżego powietrza i poprawimy samopoczucie (może to być też dobra metoda na odstresowanie się). Możemy wypróbować także lekkie formy treningu fitness, np. jogę lub pilates. Osobom z zakwaszeniem organizmu poleca się ponadto jazdę na rowerze i jogging. Niezależnie od tego, jaką formę aktywności wybierzemy, powinniśmy się dobrze przygotować, przykładowo dowiedzieć się, jakie buty do biegania będą odpowiednie. Ćwiczenia najlepiej wykonywać 4 – 5 razy w tygodniu, poświęcając na nie ok. 30 minut.

W odkwaszaniu organizmu ważną rolę odgrywa zmiana dotychczasowego stylu życia, a zwłaszcza walka ze stresem i dbanie o sen. Jest wiele różnych technik ułatwiających zrelaksowanie się, a do tych najbardziej popularnych należą:

kąpiel,

słuchanie ulubionej muzyki,

masaż,

medytacja,

czytanie książek,

rozmowa z bliskimi.

W radzeniu sobie ze stresem pomóc może też ciekawe hobby, np. gra na instrumencie, rękodzieło, fotografia, uprawa roślin czy taniec. Powinno to być zajęcie, które daje nam dużo radości, sprawia satysfakcję i pozwala na rozładowanie negatywnych emocji. Żeby przywrócić równowagę kwasowo-zasadową organizmu, trzeba zrezygnować z szybkiego tempa życia. Pozwoli to nie tylko na pozbycie się problemu zakwaszenia, ale i na poprawę ogólnego stanu zdrowia. Odpowiednia ilość snu, brak stresu i dobrze zbilansowana dieta sprawiają, że czujemy się lepiej, unikamy infekcji, a przy tym nie narzekamy na pogorszone samopoczucie.

Ile trwa odkwaszanie organizmu?

Przeważnie proces odkwaszania organizmu trwa od kilku do kilkunastu tygodni. To oznacza, że musimy uzbroić się w cierpliwość i zmienić dotychczasowe nawyki na dłuższy czas. Kiedy zauważymy, że uciążliwe objawy zniknęły i poczujemy się lepiej, nie powinniśmy wracać do starego stylu życia, gdyż symptomy zakwaszenia mogą powrócić. Tak naprawdę każdy z nas powinien codziennie jeść regularnie posiłki, pić 2 – 3 litry wody, spać 6 – 8 godzin i dostarczać organizmowi cenne witaminy oraz minerały. Techniki relaksacyjne i aktywność fizyczna są równie ważne, to samo dotyczy rezygnacji z używek, a w szczególności palenia papierosów. Należy pamiętać, że obecnie podstawowymi czynnikami pogarszającego się stanu zdrowia są właśnie stres i brak ruchu, dlatego powinniśmy o siebie dbać. Dzięki temu nie będziemy mieć problemu zarówno z zakwaszeniem organizmu, jak i znacznie bardziej poważnymi konsekwencjami, w tym miażdżycą czy cukrzycą.

 

 

Dodaj komentarz

0 KOMENTARZ