Jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru? 

Ostatnio aktualizowane: 15.04.21

 

Jazda na rowerze jest dużą przyjemnością i nic dziwnego, że wiele osób nie wyobraża sobie weekendu bez krótkiej przejażdżki po malowniczej okolicy. Niektórzy jeżdżą na jednośladach napędzanych siłą ludzkich mięśni każdego dnia do pracy, pokonując przy tym od kilku do kilkudziesięciu kilometrów niezależnie od tego, czy pada deszcz, czy świeci słońce. 

 

Pokonując kolejne kilometry jednośladem, na pewno nie raz u każdego pojawiła się myśl, jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru. Co jakiś czas następują zmiany w przepisach, które wymuszają na osobach będącymi uczestnikami ruchu stosowania się do określonych zasad. Podobnie jak w przypadku samochodu osobowego, motocykla czy autobusu niezbędne są dobre światła, które nie tylko oświetlą drogę przed rowerem, ale także będą odpowiednio widoczne z daleka dla osoby jadącej z przeciwnej strony. Okazuje się, że oprócz wymaganego oświetlenia, czyli światła pozycyjnego z przodu barwy białej, a także pozycyjnego z tyłu barwy czerwonej wraz z odblaskiem, użytkownik jednośladu musi mieć dzwonek ręczny oraz sprawny hamulec. Z oświetlenia nie trzeba korzystać za dnia, jednak w razie kontroli niezbędne będzie okazanie, że jest ono działające. Przepisy prawa nakazują także uruchomienie oświetlenia w momencie ograniczonej widoczności, kiedy jest gęsta mgła lub występują intensywne opady deszczu. Policja podczas kontroli drogowej bardzo często wymaga uruchomienia oświetlenia, dlatego też trzeba pamiętać o tym, aby było ono  sprawne. Mandat za brak świateł jest wystawiany równie często co kara finansowa za przejeżdżanie przez pasy dla pieszych. Odblaski na rower w kolorze czerwonym powinny znajdować się w widocznym miejscu tak, aby w razie potrzeby w odpowiedni sposób odbijały światło.  

Wszystkie elementy obowiązkowego wyposażenia roweru powinny być zakupione oraz zamontowane w widocznym miejscu. Kupując nowy jednoślad, wielu producentów gratis dodaje akcesoria, aby rowerzysta od razu mógł wyjechać na ulicę i cieszyć się swoim nowym rowerem. Oczywiście nie wszystkie elementy wyposażenia są obligatoryjne. Niektóre z nich mogą okazać się niezbędne w trakcie długiej podróży lub podczas zwykłej weekendowej przejażdżki. Przepisy prawa nie zabraniają rowerzystom montażu dodatkowego oświetlenia, które poprawia ich widoczność na drodze. W przypadku jednośladów napędzanych siłą ludzkich mięśni użytkownik może zdecydować się na założenie odblasków na bocznych stronach koła, na szprychach lub w innym miejscu. Bez przeszkód można zdecydować się na dodatkowe odblaski na pedałach czy z przodu przy kierownicy. 

Czy rowerzysta musi mieć kask?

Każdy rowerzysta powinien dbać o swoje zdrowie i uruchomić rozsądek. Chodzi tu głównie o ubranie kasku ochronnego na głowę, który w razie niebezpieczeństwa ochroni wrażliwe partie ciała przed poważnym uszkodzeniem. Kask jako element ochronny nie jest wymagany przez przepisy prawa, jednak doświadczeni rowerzyści dobrze wiedzą, że lepiej go mieć niż nie mieć. Podobnie jest z innymi elementami ochronnymi. Ochraniacze na kolana i łokcie to kwestia indywidualna. Podczas jazdy po mieście mogą być nieprzydatne, jednak wybierając się w gęsty las, warto odpowiednio zabezpieczyć ciało przed uszkodzeniami. Dobre ochraniacze zapobiegają otarciom, a nawet poważniejszym ranom, które mogą powstać po przypadkowym upadku lub zderzeniu z drzewem. Osoby, które często jeżdżą po nocach, powinny zdecydować się na ubranie kamizelki ochronnej zwiększającej widoczność. Dobrą alternatywą dla kamizelki jest specjalny pas zapewniający odbłysk widoczny przez kierowcę samochodu lub innego większego pojazdu. 

 

Praktyczny dodatek, czyli przyczepka rowerowa dla dzieci  

Od kilku lat wielbiciele jednośladów napędzanych siłą mięśni mogą bezpiecznie dzielić się swoją pasją z dziećmi. Legalnym środkiem transportu są przyczepki rowerowe dla dzieci, które z powodzeniem można zaczepić do roweru i przemierzać z najmłodszymi dowolne dystanse. Do przyczepki rowerowej można zapakować jedno lub dwoje dzieci, które w wygodnej pozycji będą mogły podróżować razem z rodzicami. Niektóre dostępne modele mają opcję pozwalającą na szybką zmianę z przyczepy na wózek do joggingu. Takie rozwiązanie umożliwia połączenie dwóch pasji jednocześnie, co jest dużą wygodą dla aktywnych rodziców lubiących trening na świeżym powietrzu. Dobrej jakości przyczepka rowerowa jest alternatywą dla fotelika, który w trakcie zmiany pogody nie chroni dziecka przed wiatrem czy opadami deszczu. Dodatkową zaletą jest możliwość przewożenia dwójki dzieci, a nie tak jak w przypadku fotelika tylko jednego. Decydując się na zakup, należy wybrać dobre oświetlenie przyczepki, które tak samo, jak w przypadku roweru jest obowiązkowe. Optymalnym rozwiązaniem będą klasyczne lampki ledowe zasilane bateryjnie, które można zamontować z tyłu. Ciekawą opcją są światła odblaskowe, które również mogą znaleźć się na ramie lub kołach. 

Osobm, które lubią podróżować po bezdrożach, zaleca się zakup dodatkowego zestawu naprawczego w postaci niezbędnych kluczy oraz zapasowej dętki w razie przedziurawienia. Dla zwiększenia komfortu zaleca się pompować opony z umiarem. Zmniejszenie ciśnienia skutecznie zwiększy wygodę pasażerów, ponieważ guma będzie o wiele lepiej tłumić nierówności. Podczas podróży warto także pamiętać, że wstrząsy nasilają się podczas szybkiej jazdy po nierównościach. Ze względu na komfort dziecka warto pokonać nierówny odcinek z niską prędkością. Korzystając z tego praktycznego rozwiązania, należy pamiętać o zapięciu pasów, aby dziecko nie mogło w trakcie jazdy wysiąść lub wykonywać niebezpiecznych ruchów zagrażających zdrowiu. 

Jakie akcesoria rowerowe warto mieć przy sobie? 

Dobre akcesoria rowerowe warto mieć podczas każdej, nawet najkrótszej podróży. Na dłuższe wyprawy dobrym wyborem jest pojemna i wykonana z wodoodpornego materiału sakwa, która jest o wiele wygodniejsza od plecaka czy koszyka. Optymalna pojemność oraz gruby materiał są w stanie ochronić zawartość znajdującą się wewnątrz. Dobrym wyborem będą modele o pojemności 30 litrów, które są montowane na tylnym bagażniku po lewej i prawej stronie. Podczas krótkich, miejskich wycieczek sprawdzą się sakwy o niewielkiej pojemności montowane na bagażniku, które montuje się za pomocą elastycznego ekspandera. Równie przydatna może okazać się pompka rowerowa z odpowiednio dopasowaną końcówką do wentyla. W zależności od roweru wyróżnia się wentyle Schradera, czyli samochodowe oraz francuskie instalowane w jednośladach typu szosowego i trekingowego. Razem z pompką warto mieć w zapasie dętkę, którą w razie potrzeby można wymienić, napompować i jechać dalej. Na dłuższe wyjazdy oraz na codzienne dojazdy do pracy niezwykle przydatne mogą okazać się błotniki. Większość rowerów miejskich i turystycznych ma je fabrycznie montowane, jednak niektórzy producenci pozostawiają kwestię wyboru błotników właścicielom. W modelach szosowych, górskich i crossowych najczęściej wykorzystuje się zwykłe wykonane z tworzywa sztucznego, które są krótkie. Standardowe błotniki mocuje się nad widelcem przednim oraz z tyłu na rurze siodełka. Decydując się na zakup, warto jednak pamiętać o tym, że trzeba brać pod uwagę średnice koła, a także szerokość opony szczególnie w rowerach górskich. 

 

Jaki rower wybrać?

Skoro wiadomo już, jakie są niezbędne akcesoria rowerowe, warto zastanowić się nad wyborem nowego jednośladu na zbliżający się sezon. Dostępność różnych wariantów jest na tyle bogata, że każda osoba znajdzie rower odpowiednio dopasowany do potrzeb. Podstawowy podział jednośladów to: Górskie, szosowe oraz turystyczne. W poszczególnych kategoriach wyróżniamy: 

Rowery górskie 

♦ ATB: All terrain bike, czyli pojazd uniwersalny do pokonywania niewielkich przeszkód oraz do jazdy miejskiej. Połączenie typu górskiego z trekkingowym sprawia, że to pojazd zdolny pokonać komfortowo wiele przeszkód. 

♦ MTB XC: Zaprojektowany z myślą o agresywnej jeździe w terenie, wyposażony w amortyzator o skoku do 100 mm oraz sztywną ramę. Szerokie opony i agresywny bieżnik zapewniają odpowiednią przyczepność do podłoża. 

♦ Trail: Produkt zbliżony do klasycznego enduro, sprawdzi się na ścieżkach i górskich szlakach, gdzie trzeba szybko i umiejętnie pokonywać ciasne zakręty usypane kamieniami. 

♦ Enduro: Sprzęt przeznaczony do pokonywania ciężkiego terenu, stromych wzniesień oraz dużych nierówności. Wyposażony w przedni amortyzator o skoku minimum 140 mm oraz z tyłu 150 mm. Mocna rama, szerokie opony i zawieszenie przekładają się na wyższą wagę roweru. 

♦ DH: Profesjonalny sprzęt do ekstremalnych zjazdów w ciężkim terenie, wyróżnia się bardzo szerokimi oponami oraz solidną konstrukcją.  

 

Rowery szosowe 

♦ Race: Typowa odmiana modeli szosowych, rama zaprojektowana z myślą o dobrej aerodynamice, osoba korzystająca z takiego roweru musi mieć nisko ułożone ciało.

♦ Endurance: Podobny do klasycznego Race, jednak zapewnia znacznie więcej komfortu przez podniesienie pozycji za kierownicą.

♦ Gravel: Ciekawe połączenie dla osób, które nie mogą zdecydować się na jeden typ roweru. Połączenie jednośladu typu szosowego, przełajowego i górskiego zapewniające odpowiedni komfort w czasie jazdy w każdym terenie. 

♦ Fitness: Przeznaczony głównie do jazdy po szosie z dużą prędkością. Opony o szerokości 30-35 mm zapewniają optymalne osiągi oraz umożliwiają użytkownikowi wjazd na lekko utwardzone ścieżki leśne, gdzie pomocny może okazać się dobry bieżnik. 

♦ Rower triathlonowy: Dobra propozycja dla osób poszukujących szybkiego roweru do pokonywania odcinków asfaltowych. 

♦ Przełaj: Typ jednośladu stworzony do pokonywania krótkich i dynamicznych odcinków po trasie, która jest bardzo wymagająca technicznie. Model jest dobrym wyborem dla osób, które lubią jeździć przez cały rok. 

Rowery turystyczne 

♦ Trekking: Wielozadaniowy, przeznaczony do pokonywania dłuższych odcinków poza miastem. Może być też wykorzystywany do codziennych dojazdów do pracy, ponieważ jest wyposażony we wszystkie możliwe akcesoria. Poszukując dobrego modelu warto sprawdzić ranking rowerów trekkingowych i wybrać taki, który będzie dostosowany do potrzeb użytkownika.  

♦ Cross: Równie popularne co trekkingowe, jednak przeznaczone do pokonywania bardziej wymagającego terenu. Zazwyczaj nie mają bagażnika, ani innych dodatków typowych dla trekkingu. 

♦ Miejski: Klasyczny jednoślad przeznaczony do jazdy po mieście. Zazwyczaj jest wyposażony w bagażnik i kosz na kierownicy, które są bardzo praktyczne w przypadku osób korzystających z rowerów w czasie dojazdów do pracy.

 

 

Subskrybuj
Notify of
guest
0 KOMENTARZY
Inline Feedbacks
View all comments