Rowery elektryczne są coraz bardziej popularne. Tego typu sprzęt przede wszystkim ułatwia poruszanie się na dwóch kółkach osobom starszym. Jednakże stwarza też duże możliwości dla tych, co mają ochotę pojechać w góry i utrzymać zadowalającą prędkość. W poniższym artykule znajdziesz między innymi informacje, czym tak naprawdę charakteryzuje się górski elektryk.
Rower elektryczny do miasta i w góry
Rowery elektryczne bardzo dobrze sprawdzają się w mieście, ponieważ można dotrzeć na nich wszędzie tam, gdzie nie możemy dostać się samochodem. Poza tym każdy posiadacz auta, wie, że dużo łatwiej manewruje się pojazdem, którym szybko ruszymy lub szybko przyspieszymy. Dlatego mając taki sprzęt nie ma obawy, że będziemy stać w długich korkach i możemy mieć pewność, że w krótkim czasie dotrzemy do celu.
Rower elektryczny dobrze sprawdza się też przy stromych podjazdach na górskiej drodze. Bez żadnego wysiłku dostaniemy się szybko na szczyt, a w związku z tym pokonamy dużo dłuższą trasę, niż byśmy to zrobili na zwykłym jednośladzie albo na piechotę. Zatem jest to dobry sprzęt dla pasjonatów gór.
Wspomaganie rowerów elektrycznych
Modele elektryczne jedynie wspomagają nas w pedałowaniu, bo silnik włącza się dopiero wówczas, gdy naciskamy na korby. Prowadzenie sprzętu wygląda tak samo, jak roweru tradycyjnego. Do górskich przejażdżek zaleca się szukać modelu z silnikiem zlokalizowanym centralnie. Takie ułożenie tego elementu pozwala na równe rozłożenie masy. Na rynku mamy też rowery z silnikiem w tyle, które przeznaczone są raczej do jazdy miejskiej lub rekreacyjnej.
Czy wszystkie rowery elektryczne nadają się na jazdę po szlakach górskich?
Każdym rowerem elektrycznym można wyruszyć na górskie szlaki, jednak nie każdy będzie się równie dobrze prowadził. Z bardzo stromymi podjazdami lub zjazdami poradzą sobie jedynie elektryczne rowery górskie. Rowery przeznaczone do jazdy w górach mają wzmocnioną konstrukcję bazującą na ramach z aluminium. Producenci starają się, aby prowadzenie zarówno zwykłego elektryka, jak i tego górskiego było praktycznie takie samo. Poza tym w rowerach przeznaczonych do jazdy górskiej zwykle stosuje się koła 27,5 cali. Ich zadaniem jest poprawa trakcji nie tylko na zjazdach, ale również na podjazdach.
Jak przygotować się do jazdy po górach?
Przemierzanie górskich szlaków rowerem ostatnimi czasy zyskuje na popularności i to nie tylko wśród pasjonatów przejażdżek. Cykliści uważają, że zdobywanie szczytów niezależnie od tego, czy jest to rower zwykły czy elektryczny sprawia wiele satysfakcji i umożliwia podziwianie pięknych krajobrazów. Poza tym tak aktywny wypoczynek ma wpływ na poprawę kondycji. Zanim jednak wyruszymy naszym jednośladem na szlak musimy przygotować sprzęt do przejażdżki. Na dłuższą wyprawę rower musi być w pełni naładowany. Trzeba również pamiętać, aby dokładnie zaplanować długość trasy biorąc pod uwagę wytrzymałości baterii, ponieważ po rozładowaniu nie będziemy mieli gdzie jej naładować w górskich warunkach. Należy też zdawać sobie sprawę z tego, że tego typu rowery z uwagi na mechanizm wspomagający są trochę cięższe niż te tradycyjne rowery.
Działanie elektrycznych rowerów górskich
Ważnymi elementami w tego typu rowerach są akumulator i silnik. To właśnie one są odpowiedzialne za wspomaganie napędu rowerowego. Jednak rower elektryczny nie jest samonapędzającym się jednośladem. Tak samo, jak w rowerach tradycyjnych sprzęt w dalszym ciągu wymaga od nas pedałowania. Dlatego wbrew pozorom nie jest to rozwiązanie dla leniwych osób. Napęd elektryczny, który zastosowano w rowerze górskim ma na celu odciążenie cyklistów podczas ciężkich podjazdów na szlakach. Pomocny jest on zwłaszcza na ekstremalnych zjazdach i stromych wzniesieniach. Wówczas poprzez pedałowanie w tak trudnych warunkach uruchamia się napęd, który odciąża nieco pracę naszych nóg.
Bateria roweru elektrycznego w górskich warunkach
Akumulator jest źródłem zasilania w każdym rowerze elektrycznym. Dobrze, jeśli jest on zlokalizowany centralnie, ponieważ waży około 2,5 kg (odpowiednie rozłożenie masy). Producenci dążą do tego, aby bateria z ramą była jak najbardziej zintegrowana. Na rynku dostępne są różne pojemności baterii, ale warto pamiętać, że im więcej watogodzin, tym dłuższa przejażdżka górska. Najbardziej zaawansowane obecnie baterie litowo-jonowe są na poziomie 500 Wh, co umożliwia przejechanie 50 km w trybie do trudnych warunków, a w trybie Eco zasięg zwiększa się do 100 km. Dodatkowo to, jaki długi odcinek przejedziemy nie zależy wyłącznie od tego, jaki tryb wybierzemy. Znaczenie mają również takie czynniki, jak: powierzchnia, po której jedziemy, ukształtowanie terenu, bieżnik i rozmiar opon, kierunek i siła wiatru oraz waga rowerzysty. Dlatego nie da się dokładnie określić, na jaki odcinek trasy wystarczy nam akumulator. Można jedynie przypuszczalnie wyznaczyć minimalny i maksymalny zasięg. Zdarza się, że jazda pod górę i wiatr może sprawić, że deklarowany zasięg znacznie się skróci. Są to jednak wyjątkowe sytuacje, które wiążą się z pokonywaniem stromych, górskich ścieżek. Poza tym tego typu sprzętem można poruszać się też po wyładowaniu baterii, gdyż jeździ się na nim tak samo, jak na standardowym, lecz nieco cięższym rowerze.
Dodaj komentarz
0 KOMENTARZ