Profesjonalni fotografowie muszą nie tylko dbać o dobór odpowiedniego sprzętu do pracy, ale również znaleźć bezpieczne miejsce do przechowywania plików. Co prawda zdjęcia można zapisać na dysku twardym komputera, płycie czy innym nośniku, ale nie zawsze jest to w pełni komfortowe rozwiązanie. Z tego powodu na popularności wciąż zyskują internetowe chmury. Czym właściwie są i jak wybrać tę odpowiednią?
Co to jest chmura i jak działa?
Chmura na zdjęcia i inne dane to usługa polegająca na przechowywaniu plików na obcym serwerze. Można powiedzieć, że jest to swego rodzaju dysk przenośny, do którego mamy nieograniczony dostęp, wystarczy mieć połączenie z Internetem. W chmurze najczęściej przechowywane są fotografie, filmy, pliki tekstowe, jak również bazy danych. Niektóre usługi są darmowe, ale są też płatne. Wynika to z tego, że wszystkie pliki muszą być w odpowiedni sposób zabezpieczone, trzeba je też przechowywać fizycznie w określonym miejscu oraz zagwarantować ich płynny transfer.
Sposób działania chmury internetowej wygląda podobnie jak w przypadku pendrive’a. Tego typu nośnik zewnętrzny podłączamy do komputera, przesyłamy wybrane pliki, a następnie odłączamy go i chowamy w bezpieczne miejsce. Chcąc skorzystać z chmury, musimy założyć konto, zalogować się, a potem wgrać dane, konieczne jest do tego połączenie się z Internetem. Kiedy wszystkie pliki zostaną już zapisane, możemy z nich swobodnie korzystać, nie tylko na komputerze, ale i np. smartfonie (wystarczy zalogować się na swoje konto). Nie musimy szukać pendrive’a i go podłączać, należy jedynie wpisać adres www usługi, z której korzystamy.
Wszystkie pliki, które prześlemy do swojej chmury, zapisują się na serwerze. Jest on umieszczany w specjalnej szafie serwerowej w serwerowni i działa przez cały czas, nie wyłącza się go. Z tego powodu w miejscu, gdzie znajduje się serwer, muszą być odpowiednie warunki, w tym temperatura otoczenia, aby nie doszło do jego przegrzania. Przeważnie do serwerowni mają wstęp jedynie konkretni pracownicy i jest zabezpieczona przed włamaniem. Ponadto zwykle znajduje się w niej dodatkowe źródło zasilania, aby w razie awarii wciąż mogła działać.
Co można przesłać do internetowej chmury? Tak naprawdę możemy zapisać w niej wszystkie istotne dane, które chcemy zabezpieczyć. To m.in. Kopie zapasowe, pliki strony internetowej, zdjęcia, harmonogramy i kalendarze, dokumenty (w tym pliki tekstowe, prezentacje czy arkusze kalkulacyjne), nagrania dźwiękowe oraz filmy.
Zdjęcia w chmurze – zalety i wady takiego rozwiązania
Przechowywanie zdjęć w chmurze ma kilka istotnych zalet:
♦ Dostęp w dowolnej chwili – z umieszczonych na specjalnym serwerze plików możemy skorzystać w dowolnym momencie. Czas i miejsce nie mają żadnego znaczenia, potrzebny jest nam jedynie sprzęt połączony z Internetem. Może to być komputer, tablet czy smartfon.
♦ Szybkie dzielenie się zdjęciami – co zrobić, jeśli pojawi się konieczność szybkiego wysłania zdjęć do klienta? Jeśli są one przechowywane w chmurze internetowej, nie stanowi to żadnego problemu. Trzeba tylko zalogować się na swoje konto, znaleźć pliki, a później udostępnić je.
♦ Fizyczne bezpieczeństwo plików – w pracy fotografa dbanie o bezpieczeństwo plików, w szczególności fizyczne, jest bardzo istotne. Zdjęcia zapisane na płycie czy nawet pendrive’ach można stosunkowo łatwo stracić, wystarczy uszkodzenie nośnika. Przechowywanie ich na dysku twardym komputera również nie jest dobrym pomysłem, bo możemy stracić je przez wirusa czy usterkę urządzenia. Ponadto im więcej mamy zdjęć, tym bardziej ograniczona staje się wolna przestrzeń na dysku, a to może negatywnie wpływać na szybkość pracy sprzętu.
Chmura do zdjęć oczywiście ma też swoje wady, a jedną z najczęściej wymienianych jest opłata za korzystanie z usługi. Jednak trzeba mieć świadomość, że dbanie o bezpieczeństwo danych czy utrzymanie serwerowni wiąże się z dużymi kosztami. Ponadto sam zakup pojemnego pendrive’a czy dodatkowego dysku do komputera to również spory wydatek. Musimy też pamiętać, że nie skorzystamy z chmury, jeśli nie mamy połączenia z Internetem. Jest wiele usług oferujących dostęp offline, ale to wymaga zapisania plików właśnie w tym trybie. Niemniej jednak używanie chmury to rozwiązanie, którym warto się zainteresować. Poniżej prezentujemy kilka godnych uwagi usług.
Dropbox
Pytając o to, gdzie przechowywać zdjęcia w chmurze, wielu fotografów wspomina o usłudze Dropbox. Umożliwia ona szybkie przesyłanie plików oraz udostępnianie ich innym osobom. Jeśli nie chcemy ponosić opłat związanych za korzystanie z niej, możemy zdecydować się na pakiet basic. Zapewnia on 2 GB wolnego miejsca. Możemy też zachęcić znajomych do używania chmury, gdyż za każde polecenie otrzymujemy dodatkowe 500 MB. Do wyboru mamy ponadto kilka płatnych pakietów. Dropbox powstał w 2007 roku. Twórcy usługi dużą wagę przykładają do ochrony plików oraz prywatności użytkowników. Do dyspozycji mamy kilka narzędzi zabezpieczających wszystkie przechowywane dane, w tym dwustopniową weryfikację, możemy także samodzielnie dostosowywać ustawienia.
Google Drive
Coraz więcej osób przechowuje zdjęcia w chmurze Google Drive, która daje dostęp do 15 GB wolnego miejsca. Jeśli uznamy, że to za mało, możemy wykupić specjalny pakiet i zwiększyć pojemność nawet do 30 TB. W Google Drive możemy zdalnie przeglądać przesłane wcześniej dane, uruchomić ponad 30 różnych plików bezpośrednio z przeglądarki, a także szybko tworzyć dokumenty tekstowe, prezentacje czy arkusze kalkulacyjne. Fotografowie doceniają usługę również za technologię rozpoznawania obrazów. Przydaje się ona podczas wyszukiwania zdjęć. Poza udostępnianiem plików, mamy możliwość także ich komentowania. Co istotne, nie ma żadnych ograniczeń dotyczących rozdzielczości fotografii, to samo dotyczy filmów, dlatego nie musimy sprawdzać, jakie ustawienia ma nasz aparat czy kamera sportowa. Niemniej jednak przy odtwarzaniu wideo maksymalna rozdzielczość to 1920 x 1080 pikseli. Jak wygląda udostępnianie zdjęć w chmurze Google Drive? Należy zalogować się na swoje konto, a następnie znaleźć opcję ‘prześlij plik’, możemy również wysłać cały folder.
Sync
Chmura Sync daje do wyboru 4 różne plany dla użytkowników indywidualnych oraz 3 dla użytkowników biznesowych. Możemy też korzystać z usługi za darmo, wówczas mamy do dyspozycji 5 GB miejsca na serwerze. Typ subskrypcji można zmienić w dowolnym momencie, a opłata jest rozliczana w okresie rocznym. Dysk Sync to zaszyfrowana platforma zapewniająca prywatność i bezpieczeństwo przesłanych plików. Dane w chmurze można udostępnić każdemu, także osobom niemającym konta. Co istotne, to my decydujemy, jak długo dany użytkownik ma dostęp do plików, więc zachowujemy nad tym pełną kontrolę. Jak umieścić zdjęcia w chmurze Sync? Podobnie jak w przypadku Google Drive, musimy się jedynie zalogować, znaleźć pliki na dysku komputera czy zewnętrznym nośniku i przesłać je na swoje konto. Później możemy przeglądać je na wielu różnych urządzeniach, bez względu nawet na rodzaj oprogramowania. To oznacza, że obejrzymy zdjęcia w chmurze w aplikacji Android, Windows, jak i macOS.
Box
Jeśli zdecydujemy się na chmurę Box, jako indywidualni użytkownicy mamy do wyboru dwie opcje: Konto darmowe oraz płatne. Ilość wolnego miejsca na dysku to odpowiednio 10 GB i 100 GB. Standardowo możliwe jest wysyłanie plików w rozmiarze do 250 MB, ale po wykupieniu subskrypcji zyskujemy możliwość ładowania zdjęć nawet do 5GB (co kosztuje dodatkowe 50 zł miesięcznie). Chmura Box oferuje także trzy różne pakiety dla firm. Dostęp do przechowywanych danych mamy zapewniony zarówno przez przeglądarkę, jak i aplikację.
MediaFire
Usługa MediaFire zapewnia przestrzeń dyskową o wielkości 10 GB, ale za sprawą płatnego pakietu możemy powiększyć ją do 1 TB lub nawet 100 TB (opłaca się go co miesiąc lub co rok, zależnie od własnych preferencji). Maksymalna wielkość wgrywanego pliku to 4 GB. MediaFire jest popularną usługą, gdyż ma przejrzysty interfejs. Z tego względu nie powinniśmy mieć wątpliwości, jak zapisać zdjęcia w chmurze czy udostępnić je wybranym osobom. Ciekawe jest to, że pliki możemy przesyłać dalej w formie jednorazowych linków, z których pobiera się dane. Ponadto z usługi można korzystać z poziomu komputera lub urządzenia mobilnego.
MEGA
Chmura MEGA to dobra propozycja dla fotografów, którzy chcą uniknąć wysokich opłat za tego typu usługę, a jednocześnie zależy im na dużej ilości wolnego miejsca. Zakładając darmowe konto, zyskujemy dostęp do 50 GB przestrzeni dyskowej. Jednak trzeba pamiętać, że obowiązuje tutaj dzienny limit przesyłania danych, 5 GB. MEGA to usługa mająca zaawansowany interfejs, ale szybko można się nauczyć, jak udostępnić zdjęcia w chmurze. Co więcej, nie dochodzi tutaj do kompresji dużych plików, w efekcie czego możemy przechowywać je w pełnej rozdzielczości.
Dodaj komentarz
0 KOMENTARZ