contact
contact

Najważniejsze suplementy dla osób aktywnych fizycznie

Ostatnio aktualizowane: 18.05.24

 

Każdy rodzaj aktywności fizycznej jest swego rodzaju wyzwaniem dla organizmu i nieważne, czy mowa o lekkoatletyce, piłce nożnej, codziennym truchcie, czy ćwiczeniach siłowych. Przy wysiłku organizm często jest wykorzystywany do granic jego możliwości, a test jego wytrzymałości może wymagać czasu na regenerację przed kolejnym treningiem. Sprawność i ogólna kondycja w dużej mierze zależy od składników odżywczych dostarczanych do organizmu. To one są jego budulcem i wspomagają nawet najbardziej podstawowe procesy. Jakie składniki są polecane do suplementacji dla sportowców i dlaczego mają one tak duże znaczenie przy aktywności fizycznej?

 

Odżywki białkowe przy zwiększonym zapotrzebowaniu na białko

Białko to podstawowy budulec całego organizmu, który nie jest przez niego magazynowany, dlatego powinien być regularnie dostarczany wraz z pożywieniem. Źródłem białka w diecie jest przede wszystkim mięso. Inne bogate w białko produkty to między innymi jaja, nabiał, orzechy, czy rośliny strączkowe.

Co ważne, uzupełnienie niedoborów białka produktami roślinnego pochodzenia jest trudne ze względu na niższą zawartość tego składnika i jego słabsze przyswajanie w stosunku do białka obecnego w różnych rodzajach mięsa. To dlatego na jego suplementację często decydują się wegetarianie i weganie.

Suplementacja białka zalecana jest także sportowcom. Aktywność fizyczna zwiększa zapotrzebowanie na ten składnik, który uczestniczy między innymi w budowie masy mięśniowej. Białko wzmacnia mięśnie i cały organizm, dzięki czemu wykonywane ćwiczenia szybciej przynoszą efekty i wydają się nieco łatwiejsze. W miejscach takich jak Dr. Max dostępne są odżywki białkowe w opakowaniach o różnych rozmiarach, różnej zawartości czystego białka, a nawet różnych smakach dla urozmaicenia sportowej diety.

 

Glutamina dla wzmocnienia tkanki mięśniowej

Glutamina jest aminokwasem niezwykle ważnym dla budowy tkanki mięśniowej. Po intensywnym treningu znacznie wzrasta zapotrzebowanie na ten składnik. Z jednej strony jest on potrzebny do budowy powstającej masy mięśniowej, z drugiej uzupełniania braków glutaminy powstałych przez wysiłek w innych mięśniach, przede wszystkim szkieletowych.

Glutamina to jeden z najczęściej stosowanych suplementów przez sportowców. Pomaga on w syntezie białka, usprawnia metabolizm, wspiera regenerację mięśni po wyczerpujących ćwiczeniach, a dodatkowo ma pozytywny wpływ na pracę jelit. Co ciekawe, przez jednoczesne wsparcie mięśni i poprawianie metabolizmu glutamina może także pomóc w rzeźbieniu sylwetki. Dzięki niej łatwiej jest stracić kilka kilogramów masy ciała bez utraty masy mięśniowej, a nawet przy jej przyroście.

Zestaw witamin i minerałów polecany dla sportowców

Jakie witaminy poleca się dla osób aktywnie fizycznych? Z całą pewnością witaminę C, która słynie ze swojego pozytywnego wpływu na ogólną odporność organizmu. Ma ona jednak znacznie więcej zadań, w tym wzmocnienie naczyń krwionośnych, ochronę mięśni przed wolnymi rodnikami, wsparcie przy produkcji kolagenu, zwiększenie elastyczności stawów i zmniejszenie ryzyka kontuzji podczas treningów. Witaminy C właściwie nie sposób przedawkować – jej nadmiary są wydalane z organizmu w przeciągu najbliższych godzin od spożycia.

Osoby aktywne fizycznie powinny także pokrywać zapotrzebowanie organizmu na witaminy z grupy B. Wspomagają one przyswajalność innych cennych składników odżywczych, wspierają układ krążenia, a ich niedobory mogą być odczuwane jako zmęczenie i brak motywacji do ruchu.

Sportowcy nie powinni zapominać także o minerałach, zwłaszcza wapniu, żelazie i magnezie. Wapń odpowiada za wytrzymałość kości, bezpośrednio przyczyniając się do zmniejszenia ryzyka złamań. Żelazo wpływa pozytywnie na wydolność organizmu, jednocześnie dbając o jego dotlenienie. Magnez natomiast dodaje energii i wspiera odporność mięśni, co ułatwia trening, dodaje motywacji do ćwiczeń, a także przyspiesza ich rezultaty.

 

 

Dodaj komentarz

0 KOMENTARZ