contact
contact

Poznaj sportowego fana przyszłości

Ostatnio aktualizowane: 23.06.24

 

Sportowy fandom bardzo się zmienił. Zmienił się tak bardzo, że współcześni fani sportu nie są już takimi, jakimi znaliśmy ich do tej pory. W rzeczywistości nic już nie przypomina tego, co było wcześniej. 

Fani nie są już zwykłymi zwolennikami swojego ulubionego sportu ani oddanymi, zaangażowanymi i w pełni pochłoniętymi swoją ukochaną grą ludźmi, których zawsze można spotkać na stadionie lub w pubie, oglądających wspólnie wydarzenie sportowe na żywo.

Nie są to zwykli typerzy, którzy obstawiają wyniki, wykorzystując do tego polskie i zagraniczne zakłady bukmacherskie, a swoje typy opierają o intuicję i emocje, zamiast dokonywać dogłębnych kalkulacji i analiz. 

Nie są to już zazwyczaj zawzięci kibice drużyn lub sportowców – zwłaszcza w sportach wysoce konkurencyjnych – którzy toczyliby boje z przyjaciółmi lub członkami rodziny o to, kto kogo pokona lub kto jest od kogo lepszy. Nie są to nawet fani, którzy koncentrują się na sporcie, który naprawdę kochają i skupiają na nim wszystkie swoje umiejętności typowania. 

Dzisiejsi fani są inni. Przekształcają się w sportowych widzów przyszłości, którzy odbiegają od znanych stereotypów. Internet, media społecznościowe i oczywiście samo pokolenie fanów odegrały kluczową rolę w kształtowaniu się nowego fandomu sportowego. 

Internet zmienił wszystko w zakresie oglądania i uczestnictwa w wydarzeniach sportowych. Fani nie muszą już bowiem fizycznie uczestniczyć w meczu, aby doświadczyć pełni wrażeń z wydarzenia.

 

Internet

Choć naturalnie oglądanie sportu na żywo znacznie różni się od oglądania go za pośrednictwem transmisji live, to dzięki łatwości i wygodzie korzystania z internetu mamy teraz do czynienia z dwiema rzeczami: po pierwsze, sport dociera do większej liczby docelowych odbiorców, a tym samym rośnie liczba fanów sportu; po drugie, fani mogą czerpać przyjemność z oglądania meczu na żywo dosłownie wszędzie, w dowolnym miejscu na Ziemi. 

Na tym jednak rola internetu się nie kończy. Fani są coraz bardziej zaangażowani we wszystko, co dotyczy ich ulubionego sportu. Przede wszystkim łatwiej angażują się w wydarzenia sportowe poprzez obstawianie zakładów, bo bukmacherzy zagraniczni oferują swoje usługi nie tylko stacjonarnie w punktach, ale także online. 

Obstawianie online jest dziś niezwykle wygodne i łatwo dostępne, bo lista zagranicznych bukmacherów oferujących typowanie przez internet jest bardzo długa i szeroka. Za sprawą internetu mogą też uważnie śledzić aktualności w zakresie swoich ulubionych drużyn i sportów, a także nabywać cennej wiedzy sportowej, bo w mgnieniu oka mogą sprawdzić wartość najlepszych europejskich klubów piłkarskich lub wyniki ostatniej kolejki Premier League. Ponadto współcześni fani, korzystający z internetu do śledzenia rozgrywek, zyskują bardziej wewnętrzną perspektywę w porównaniu do standardowych fanów, którymi niegdyś byli. 

Social media

Nie ma w tym ani krzty przesady, jeśli powiemy, że media społecznościowe zmieniły wszystko w naszym życiu. Nie inaczej jest w przypadku sportu. Za sprawą mediów społecznościowych fani nie są już tacy sami. Istnieją społeczności internetowe i grupy w sieciach społecznościowych całkowicie poświęcone fandomowi, co oznacza, że fani nie muszą czekać na fizyczną interakcję z innymi, aby móc dyskutować o sporcie. Mogą to robić 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i w obrębie swojej społeczności. 

Ponadto nie są już tylko obserwatorami. Mają możliwość wypowiedzenia się i wyrażają – często aż nazbyt dobitnie – swoje własne opinie na temat meczów, drużyn czy zawodników. W ten sposób mogą również wpływać na dynamikę rozgrywek. 

Media społecznościowe przyczyniły się również do narodzin „nowych” fanów. Ludzie mają możliwość bezpośredniego kontaktu z organizacją sportową, agentami, sportowcami, urzędnikami, menedżerami, trenerami i każdym innym przedstawicielem sportu, który wspierają. Profile w social mediach mają też wszyscy najlepsi zagraniczni bukmacherzy. Nigdy wcześniej nie było to możliwe, a przywilej bezpośredniej komunikacji i interakcji z kimkolwiek z „wewnątrz”, był zarezerwowany dla nielicznych. 

 

Pokolenie

Pokolenie Z to zupełnie inne pokolenie pod każdym względem, które ma wpływ na to, jakimi fanami są ludzie. Fani z tzw. Gen Z, są bardziej aktywni, bo nie tylko śledzą sport, ale pragną też czuć się z nim zintegrowani i bardziej zaangażowani. Przykładowo, lubią demonstrować swoją miłość do drużyny poprzez kupowanie gadżetów, śledzenie graczy w mediach społecznościowych, przyjmowanie zachowań i stylów bycia na wzór ludzi, których podziwiają. 

To zupełnie nowe pokolenie, które rodzi zupełnie nowy typ fana. Fana, który nie zawsze uwielbia najlepszego gracza, ale tego, który może dotrzeć do jego serca lub umysłu. Fana, który nie przepada za statyczną naturą oglądania sportu, lecz oczekuje więcej akcji, niezależnie od tego, czy można to osiągnąć online, czy offline. Fana, któremu zależy również na większym zaangażowaniu ze strony sportowców, tak aby nie byli oni wyłącznie zwykłymi sportowcami, ale aktorami społecznymi.

 

 

Dodaj komentarz

0 KOMENTARZ