Rower elektryczny ranking

Ostatnio aktualizowane: 15.10.19

 

Rower elektryczny – przewodnik zakupowy, ranking i test w 2019 roku

 

Rower elektryczny to dobry wybór dla osób, które pokonują na jednośladzie długie dystanse lub po prostu chcą odciążyć mięśnie i stawy. Wśród ciekawych modeli możemy wyróżnić Ecobike X5 z manetką. Wbudowana bateria pozwala na pokonanie nawet 160 km po jednym, pełnym naładowaniu. Sprzęt ma wyświetlacz LCD, który nie tylko informuje nas o poziomie naładowania baterii, ale też pokonanym dystansie czy spalonych kaloriach. Pojazd ma 27 biegów oraz system wspomagania jazdy, więc oprócz tego, że możemy jechać bez żadnego wysiłku, możemy również przeprowadzić na rowerze codzienny trening. Osobom, które szukają czegoś mniejszego, składanego, idealnego do przewożenia chociażby w komunikacji miejskiej, polecamy Airwheel R5, jest to niewielki składak, który w kilka minut złożymy i łatwo schowamy w bagażniku lub przewieziemy w autobusie miejskim, gdy nagle pogoda się pogorszy.

 

 

Tabela porównawcza

 

Zalety
Wady
Podsumowanie
Oferty

 

 

Najlepsze rowery elektryczne w 2019 roku

 

Rower elektryczny to ciekawy sprzęt, który łączy w sobie właściwości motocykla oraz roweru. Pojazd jest polecany osobom, które planują pokonywać dłuższe dystanse lub zamierzają jeździć po wymagających trasach. Dla konsumentów pragnących zaopatrzyć się w taki sprzęt przygotowaliśmy ranking rowerów elektrycznych. Zawiera on wyłącznie najlepsze produkty polecane przez osoby, które już z nich korzystały. 

 

Nasze zalecenia

 

Rower elektryczny Ecobike

 

Ecobike X5

 

Szukasz szybkiego roweru elektrycznego? W takim razie polecamy Ecobike X5 z manetką pozwalającą rozpędzić się do nawet 32 km/h, bez konieczności pedałowania. Pamiętajmy jednak, że zgodnie z prawem rower jest zblokowany do prędkości 25 km/h, lecz blokadę można zdjąć. Pojazd waży 23,5 kg i jest wykonany z dobrego gatunkowo aluminium. Wymiary roweru to 190 cm x 62 cm x 120 cm. Bateria zasilająca jest wytrzymała i pozwala na przejechanie nawet 160 km. 

Wiele osób potwierdza, że poruszanie się pojazdem jest bardzo wygodne. Z jego pomocą można poruszać się po różnego rodzaju terenie, bez obawy, że będzie to niezbyt komfortowe przeżycie. Doceniony został wyświetlacz LCD. Widać na nim informacje, takie jak aktualny poziom poboru prądu, prędkość, spalone kalorie, a także stan naładowania baterii. Rower ma 6 poziomów wspomagania jazdy. Koła pojazdu są dość duże, ich średnica wynosi 29 cali. 

Ten rower elektryczny Ecobike jest wyposażony w 27 biegów, więc dopasowanie sprzętu do jazdy po danej powierzchni nie jest skomplikowane. Widelec ma amortyzację, dzięki której jazda po nierównym terenie nie jest uciążliwa. Maksymalne obciążenie roweru wynosi 125 kg. Wiele osób chwali wygodne siodełko, które jest wykonane z miękkich materiałów. Silnik pojazdu ma moc 350 W. Produkt prezentuje się bardzo ładnie i ma szybko reagujące hamulce. 

 

 

 

 

Rower elektryczny składany

 

Airwheel R5

 

Osobom, którym najbardziej zależy na wytrzymałości sprzętu polecamy Airwheel R5, czyli składany rower elektryczny. Jego klasa wodoszczelności wynosi IP56, a poszczególne elementy są bardzo dobrze wykonane. Możesz być pewien, że na prezentowanym pojeździe będziesz poruszał się przez kilka sezonów. Produkt został też odpowiednio zabezpieczony przed działaniem warunków pogodowych. Warto wspomnieć, że przed sprzedażą pojazd jest sprawdzany pod względem bezpieczeństwa i po zakupie jest on od razu gotowy do jazdy. 

Chwalone są hamulce tarczowe, w które rower został wyposażony zarówno na przednim kole, jak i tylnym. Działają one bardzo szybko, wystarczy lekko je nadusić, a się pojazd zatrzyma. Opinie o rowerach elektrycznych tej firmy zachęcają do zakupu. Produkt jest wytrzymały i odporny na uszkodzenia. Doceniana jest konstrukcja bezoporowa silnika, to za jej sprawą nie trzeba się wysilać, aby szybko jeździć. 

Warto wiedzieć, że wspomaganie silnika można swobodnie regulować używając do tego celu manetki. Baterię można wyjąć i ładować niezależnie lub z pomocą ładowarki samochodowej albo podłączyć do gniazdka 220 V. Wiele osób doceniło możliwość składania roweru do małych rozmiarów (co zajmuje niespełna minutę). Przechowywanie urządzenia jest łatwe, nie musisz nawet posiadać garażu. 

 

 

 

 

Rower elektryczny 500w

 

Cube Reaction Hybrid Race 500 

 

Cube Reaction Hybrid Race 500 to rower elektryczny 500 W, z którego pomocą możesz przemierzyć wiele kilometrów. Działa on płynnie, a wspomaganie sprawia, że nie musisz być zawodowym kolarzem, aby szybko poruszać się na rowerze. Solidnie wykonana manetka jest swobodnie regulowana, a zmiana szybkości poruszania się nie jest trudna.

Waga pojazdu wynosi 22 kg. Silnik wykonany przez firmę Bosch jest mocny oraz pozwala na osiągnięcie dużych prędkości. Ładowarka oraz wyświetlacz zostały wykonane przez tę samą firmę. Warto zwrócić uwagę na często chwalone hamulce firmy Shimano, które mają dobry czas reakcji i są długo sprawne. Z kolei opony nie ścierają się, a więc ich wymiana może być wykonana dopiero po kilku sezonach. 

Wielu osobom podoba się to, że pojazd ma wiele przerzutek, które pozwalają na jazdę po wyboistych drogach. Co wykazują opinie o rowerach elektrycznych tej firmy? Najczęściej doceniany jest wyświetlacz, na którym widać informacje na temat prędkości poruszania się, a także o stanie baterii (wiesz, kiedy trzeba ją ponownie naładować). Produkt jest uważany za wytrzymały i wygodny, według opinii konsumentów jest to inwestycja na lata.

 

 

 

 

Rower elektryczny Romet

 

Romet E-Gen T20 M

 

Romet E-Gen T20 M to rower z zaawansowanym oświetleniem, wyposażony w lampę z przodu oraz z tyłu pojazdu. Żarówki LED oświetlają drogę i pozwalają na bezpieczne wycieczki wieczorami. Za ich sprawą rowerzysta może być w porę zauważony przez zbliżający się samochód. Silnik sprzętu ma moc 250 W, co jest wystarczające, aby wspomagać jazdę po trudniejszych ścieżkach, szczególnie poza miastem.

Rower elektryczny Romet jest solidnie wykonany, więc nie można go łatwo zniszczyć. Materiałem wykonania jest metal oraz aluminium. Rowerzyści zauważyli, że przerzutki pojazdu działają bardzo dobrze, co w rezultacie przekłada się na swobodniejszą jazdę oraz sprawniejsze przemieszczanie się po nierównych terenach. Wspomaganie działa na dystansie do 100 km, więc można wybrać się na długą wycieczkę bez obawy, że nie będzie można korzystać z silnika.

Średnica kół wynosi 28 cali. Oznacza to, że na rowerze mogą jeździć dość wysokie osoby. Wielu rowerzystów chwali szybką i łatwą regulację siedziska oraz jego wygodę. Rowerzyści przyznali, że wiele razy przydał im się zamontowany z tyłu bagażnik. Hamulce (Promax aluminiowe V-brake) pojazdu działają sprawnie i pozwalają zatrzymać się przed przeszkodą. Bateria roweru działa pod napięciem 36 V. Rowerzyści uważają, że produkt ma dobre oświetlenie.

 

 

 

 

Rower elektryczny trójkołowy

 

Rehtime Standard

 

Jeżeli szukasz roweru rehabilitacyjnego, to wybierz Rehtime Standard, czyli solidnie wykonany pojazd. Jest on w większości wykonany z dobrego gatunkowo aluminium, dzięki czemu nie ulega zniszczeniu, a co najważniejsze, jest lekki. Rower jest wyposażony w hamulec tylni oraz przedni, a także 24 calowe koła. Sprzęt jest stosunkowo niski, aby wsiadanie na niego nie sprawiało problemu.

Rower jest wykonany tak, aby jazda na nim była możliwa nawet w momencie, gdy mamy problemy z poruszaniem się. Test rowerów elektrycznych wykazał, że dzięki obecności trzech kół pojazd jest stabilny i nie przewraca się w momencie, kiedy rowerzysta chce z niego zejść, na niego wejść albo na chwilę przystanąć, aby odpocząć. Dodatkowo produkt jest wyposażony w dwa duże kosze, w które można zapakować najpotrzebniejsze rzeczy. Jazda pojazdem jest łatwa, w żadnym wypadku nie trzeba pochylać się podczas jazdy.

Ten trójkołowy elektryczny rower jest głównie chwalony przez osoby, które chcą zachować aktywność fizyczną poprzez jazdę na rowerze, ale nie są w stanie jeździć na normalnym modelu. Osoby starsze doceniają silnik, który pomaga w jeździe pod górkę. Bateria sprzętu jest umieszczona pod tylnym koszykiem. W każdej chwili można ją stamtąd wyjąć i swobodnie naładować. 

 

 

 

 

Rower elektryczny MTB

 

Kawasaki KX-E-MTBFRONT-RBA

 

Osobom lubiącym niebanalne gadżety polecamy Kawasaki KX-E-MTBFRONT-RBA, czyli rower elektryczny z 7 biegami. Według opinii użytkowników zmiana biegów jest łatwa, a jazda po wyboistych drogach nie jest trudna. Prezentowany rower elektryczny MTB wyróżnia ciekawy wygląd, który przyciąga spojrzenia. Pojazd jest wyposażony w hamulce tarczowe na tylnym oraz przednim kole. Są one wystarczająco mocne, aby nagle zahamować i tym samym uniknąć stłuczki.

Rower waży 30 kg. Jego waga przekłada się na wyjątkową stabilność oraz odporność na uszkodzenia. Pojazd jest w większości wykonany z aluminium. Rowerzyści często chwalą amortyzację przedniego koła. Podczas jazdy nie trzęsiemy się, dzięki czemu komfort jazdy się zwiększa. Wygodę gwarantuje również dobrze wyprofilowane siodełko, a także uchwyty otulone miękką gumą.

Ten elektryczny rower jest wyposażony w silnik o mocy 250 W. Z kolei akumulator ma napięcie 36 V. Silnik został umieszczony w tylnej piaście, gdzie nie przeszkadza oraz jest dobrze zabezpieczony. Użytkownicy docenili tryb “Walk”, dzięki któremu pojazd sam porusza się z prędkością 6 km/h. Według opinii rowerzystów z pomocą prezentowanego pojazdu można przejechać duży dystans przy niezbyt dużym nakładzie sił.

 

 

 

 

Rower elektryczny Kross

 

Kross Soil Boost 2.0

 

Jedną z najciekawszych pozycji na naszej liście jest Kross Soil Boost 2.0. Prezentowany rower męski jest prawie w całości wykonany z dobrego gatunkowo aluminium, dzięki któremu nie jest zbyt ciężki, ale jest solidny. Rozmiar kół to 28 cali oznacza to, że jest on przeznaczony dla wyższych osób. Ten rower elektryczny Kross jest wyposażony w hamulce tarczowe, które reagują szybko na ruch ręki (naduszenie za uchwyt).

Model jest przeznaczony dla osób, które planują długie wycieczki po wyboistych drogach. Mocny silnik pozwala na pokonanie trudnych ścieżek oraz możliwość wspomagania sił fizycznych. Rower jest wyposażony w 7 przerzutek, które możesz przerzucać w zależności, czy jedziesz pod górkę czy z górki. Ze względu na grube opony rower jest odpowiedni do poruszania się po błotnistych oraz piaskowych terenach, po których trudno jeździ się zwykłym rowerem.

Naładowana bateria pojazdu wystarcza na przejechanie około 100 km. Można ją łatwo wyjąć oraz naładować poza rowerem, co jest wygodne, ponieważ nie trzeba angażować w to całego pojazdu. Za wygodę jazdy odpowiada dobrze wyprofilowane siodełko, o którym w swoich recenzjach często wspominają użytkownicy. Wielu rowerzystów uważa, że pojazd gwarantuje swobodną jazdę oraz zapewnia możliwość przemierzenia dużego dystansu. 

 

 

 

 

Rower elektryczny damski

 

Geobike Amsterdam

 

Jeżeli cenisz sobie wygodę, to polecamy Ci Geobike Amsterdam, czyli jeden z najczęściej wybieranych rowerów elektrycznych. Silnik ma moc 250 W i dzięki niemu jesteś w stanie bez wysiłku podjechać pod stromą górkę. Ten dobry i tani rower elektryczny waży 26 kg. Wielkość kół to 28 cali, pojazd jest stosunkowo duży. Sprzęt jest solidnie wykonany, co zauważyła duża grupa użytkowników.

Wielu osobom podoba się to, że rowerzysta do wyboru ma aż 3 tryby jazdy, można więc dopasować je do swoich możliwości oraz do drogi, po której się poruszasz. Czas ładowania baterii litowo-jonowej o napięciu 36 V wynosi od 4 do 6 godzin. Warto zaznaczyć, że baterię można wyjąć, więc ładowanie jest łatwe. Ten elektryczny rower damski ma maksymalny zasięg wynoszący 80 km. Z jego pomocą możesz odbyć dość długą wycieczkę.

Hamulce V-brake pojazdu charakteryzują się szybką reakcją, dlatego są doceniane przez rowerzystów. Rower jest wyposażony w 3 przerzutki, a jego prędkość maksymalna wynosi 25 km/h. Użytkownikom podobają się dodatkowe akcesoria, a są nimi na przykład bagażnik, na którym można przewozić zakupy, dzwonek w stylu retro, dynamo, a także blokada tylnego koła. Te dogodności sprawiają, że jazda rowerem jest przyjemniejsza.

 

 

 

 

Rower elektryczny TrybEco

 

TrybEco Terra

 

TrybEco Terra to dobry rower elektryczny, który został wyposażony w 6 biegów, co oznacza, że podróże po nierównych powierzchniach nie będą już trudne. Biegi można łatwo dopasować i ułatwić sobie dłuższą jazdę. Ten rower elektryczny TrybEco waży 21 kg, nie jest on zbyt ciężki i można nim swobodnie manewrować i zmieniać kierunek jazdy. Koła mają średnicę 26 cali, pojazd jest przeznaczony dla osób o średnim wzroście.

Technologia Smart Charge sprawia, że ładowarka automatycznie wyłącza się wtedy, kiedy bateria jest całkowicie naładowana (jest to zazwyczaj po około 4 do 6 godzinach). Po pełnym naładowaniu można przebyć dystans około 100 km, przy wspomaganiu silnika, który ma moc 250 W. Odcięcie napędu następuje przy osiągnięciu prędkości 25 km/h.

Wiele osób docenia dobre wykonanie pojazdu. Większość elementów zrobiono z solidnego aluminium. Rowerzyści podkreślają, że pojazd jest wygodny. Jest on wyposażony w amortyzację, a siodełko jest miękkie i dobrze wyprofilowane. Dlatego możesz sobie pozwolić nawet na dłuższe wycieczki. Na uwagę zasługują też dobrze wykonane, szerokie opony, z których pomocą można jeździć nie tylko po drodze, ale też po piachu, żwirze i innych powierzchniach.

 

 

 

 

Rower elektryczny KTM

 

KTM Macina Force 291

 

KTM Macina Force 291 to jeden z lepiej wykonanych rowerów elektrycznych. Został on wyprodukowany z komponentów znanych firm (np. Bosch), dzięki którym mamy pewność co do jakości pojazdu. Dla użytkowników ważne jest też to, że pojazd jest wygodny. W komentarzach często wspominają o miękkim, lecz solidnym siodełku oraz otulonych gumą uchwytach. Ponadto zmiana przerzutek nie jest skomplikowana, a pedałowanie jest nieobciążające.

Moc silnika pojazdu to 250 W. Z jego pomocą można poruszać się z prędkością maksymalnie 25 km/h. Bateria o napięciu 36 V ładuje się około 5 godzin. Używając silnika nieustannie można przejechać około 90 km. Rozmiar koła roweru to 29 cali, jest on więc przeznaczony dla dość wysokich osób.

Ten rower elektryczny KTM waży około 21 kg, co oznacza, że jest on jednym z najlżejszych produktów. Wiele osób docenia wysokiej jakości hamulce produktu. Wystarczy lekkie naciśnięcie na uchwyt, aby rower zaczął hamować. Dzięki dobrym hamulcom można z łatwością zatrzymać się i unikać przeszkód na drodze.

 

 

 

 

Jaki rower elektryczny kupić?

 

Przewodnik zakupowy

Rowery elektryczne (inaczej e-rowery) to pojazdy wyposażone w silnik napędzany przez akumulator. Mogą na nich jeździć dzieci i dorośli, to dobra propozycja w szczególności dla osób mających stosunkowo słabą kondycję. W tej części artykułu znajdziesz wiele podpowiedzi o tym, jaki rower elektryczny wybrać, aby umożliwiał w pełni komfortowe poruszanie się po mieście oraz poza nim.

 

 

Rodzaje

Podobnie jak zwykłe jednoślady, te elektryczne możemy zaklasyfikować do kilku grup. Wśród pojazdów z silnikiem wyróżniamy modele:

* MTB – inaczej górskie, są przystosowane do jazdy w bardzo trudnych warunkach. Rowery te są wyposażone w mocną ramę i wzmacniane, odporne na uderzenia obręcze. Opony są grube i zapewniają dobrą przyczepność do podłoża, a także amortyzację wstrząsów. Są one dostępne w rozmiarze od 26 do 29 cali. Rower MTB umożliwia poruszanie się po nieutwardzonych, polnych i leśnych ścieżkach, a nawet w górzystym terenie;

* miejskie – umożliwiają szybki dojazd do pracy czy szkoły i to bez zbędnego wysiłku. To modele, na których można jeździć w sukience i garniturze, ich konstrukcja pozwala na utrzymanie wygodnej, wyprostowanej pozycji. Rozmiar opon to przeważnie 26, maksymalnie 28 cali;

* trekkingowe – dobrze sprawdzają się zwłaszcza poza miastem, zapewniają komfort podczas wielogodzinnych przejażdżek. Jednoślady trekkingowe mają duże koła i pojemny akumulator, często umożliwiają przejechanie do 100 km na jednym ładowaniu;

* składane – z uwagi na składaną konstrukcję, są łatwe w przechowywaniu. Co więcej, jednoślady należące do tej grupy można wygodnie przewozić w bagażniku auta lub środkach transportu publicznego. Rozmiar kół to 20, maksymalnie 24 cale;

* trójkołowe – często określane mianem rehabilitacyjnych. To rowery przeznaczone m.in. dla osób ze schorzeniami układu ruchu, jazda na nich ma na celu wzmocnienie mięśni nóg, brzucha i pośladków oraz zwiększenie siły mięśniowej. Trójkołowa konstrukcja ułatwia zachowanie równowagi podczas jazdy.

 

Akumulator

Elektryczne jednoślady zwykle wyposażone są w litowo-jonowy lub kwasowo-ołowiowy akumulator. To, ile kilometrów pokonamy na rowerze, zależy od pojemności baterii, standardowo jest to kilkaset watogodzin (Wh). Należy pamiętać, że od rodzaju wbudowanego akumulatora zależy jego trwałość i czas ładowania. Baterie kwasowo-ołowiowe są bardziej wrażliwe na działanie niskich temperatur, a ich trwałość to przeważnie nie więcej niż 300 cykli ładowania i rozładowania. Bardziej wytrzymałe są akumulatory litowo-jonowe, które wyróżniają się trwałością nawet do 1000 cykli ładowania i rozładowania. Bateria najczęściej jest zamocowana na bagażniku, ewentualnie na rurze pod siodełkiem lub ramie.

 

Silnik

Moc silnika elektrycznego jednośladu to zazwyczaj 250 W, choć czasami wynosi znacznie więcej, ponad 500 W. Miejsce montażu jednostki napędowej ma duży wpływ na to, jaki jest najlepszy rower elektryczny. Przeważnie umieszcza się ją w przednim kole, co zapewnia równomierne rozkładanie ciężaru, zwłaszcza gdy akumulator znajduje się z tyłu. Jednoślady z silnikiem zamontowanym z przodu są przystosowane do spokojnej jazdy po mieście i w mało wymagającym terenie. W pojazdach przeznaczonych do poruszania się po górach jednostka napędowa znajduje się w tylnym kole. To zwiększa bezpieczeństwo m.in. w czasie jazdy po mokrej nawierzchni. Są też rowery z silnikiem montowanym centralnie, blisko mechanizmu korbowego. Kosztują one najwięcej, ale są najbardziej uniwersalne i umożliwiają komfortowe podjeżdżanie pod strome wzniesienia.

 

Sterownik

Sterownik to niewielkie urządzenie, za sprawą którego możemy kontrolować pracę silnika. Element ten umożliwia uruchomienie i wyłączenie jednostki napędowej oraz dobór ilości mocy pobieranej z akumulatora. Sterownik współpracuje z komputerem pokładowym roweru (wyświetlaczem LCD lub LED), czujnikiem Pedal Assist Sensor, manetką przyspieszania i tempomatem.

 

 

Wspomaganie

Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje wspomagania w rowerach elektrycznych:

* pedelec – inaczej pedal electric cycle, który umożliwia korzystanie z akumulatora do osiągnięcia prędkości 25 km/h. Tego typu wspomaganie wymaga pedałowania, aby doszło do uruchomienia baterii;

* s-pedelec – umożliwia zastosowanie jednostki napędowej o większej mocy, do 750 W. Takie wspomaganie można zaprogramować, aby działało przez cały czas, niezależnie od prędkości jazdy bądź wyłączało się dopiero po osiągnięciu 45 km/h. Jednoślad o tak dużej mocy nie może być legalnie używany do poruszania się po drogach publicznych (chyba że zostanie zarejestrowany jako skuter);

* PoD – inaczej power-on-demand, w czasie jazdy nie trzeba pedałować, wystarczy tylko włączyć silnik. Rowery te również należy zarejestrować jako skutery. Czasami wspomaganie PoD łączy się z systemem pedal electric cycle.

 

Solidność wykonania

Najczęstszym materiałem wykonania ramy roweru elektrycznego jest aluminium, które jest lekkie, a dodatkowo sztywniejsze niż stal. Dla niektórych rowerzystów jest to wada, gdyż tłumienie drgań i wstrząsów nie jest tak efektywne (jeśli jednoślad nie jest wyposażony w amortyzator). Niemniej jednak aluminiowa rama wykazuje podwyższoną odporność na wgniecenia i zniekształcenia. Pojazdy z konstrukcją ze stali są znacznie cięższe i podatne na korozję, choć jednocześnie lepiej tłumią wstrząsy.

 

Waga

Jednoślady wyposażone w silnik są cięższe od tych klasycznych, nawet o 10 kg. Wszystko ze względu na to, że jednostka napędowa i akumulator nie są zbyt lekkimi elementami. Uważa się, że najlepszy rower elektryczny waży nie więcej niż 25 kg. Są też modele, których waga przekracza 40 kg, w szczególności te ze stalową ramą. Samodzielne wniesienie takiego pojazdu po schodach może być bardzo trudne.

 

Wyposażenie

W skład wyposażenia roweru, także elektrycznego, poza samym siodełkiem czy pedałami zwykle wchodzi też: bagażnik, błotniki, oświetlenie, dzwonek i osłona na łańcuch. W wymienione części wyposażone są głównie pojazdy miejskie i trekkingowe. Jednak często również do jednośladu górskiego możemy przymocować dodatkowe elementy wyposażenia, aby zwiększyć komfort jazdy.

 

 

Rozmiar ramy

Rozmiar ramy zwykle oznacza się przy pomocy liter, od XS do XL, ewentualnie numerycznie, w calach lub centymetrach. Rower ma być dopasowany do naszego wzrostu, inaczej będziemy narzekać na dyskomfort w czasie jazdy oraz brak możliwości przyjęcia odpowiedniej pozycji. Co więcej, za mała lub zbyt duża rama nierzadko utrudnia sterowanie pojazdem, a to obniża poziom bezpieczeństwa.

 

Rowery elektryczne w dobrych cenach

Zakup roweru elektrycznego nie jest małym wydatkiem, ale zwykły jednoślad oferowany przez znaną markę także nie jest tani. Ceny za tego typu pojazdy są zróżnicowane. Najtańsze modele kosztują kilka tysięcy złotych, a najdroższe kilkadziesiąt tysięcy złotych. Jeżeli ustalimy maksymalną kwotę, jaką możemy przeznaczyć na kupno elektrycznego jednośladu, znacznie łatwiej nam będzie wybrać model o odpowiednich parametrach w określonym przedziale cenowym.

 

 

FAQ

 

P1: Jak działa rower elektryczny?

Rower elektryczny to połączenie motocykla i zwykłego roweru, w zasadzie jest to pojazd z silnikiem, przeznaczony dla osób, które nie są w stanie swobodnie się na nim poruszać lub planują jeździć po bardziej wymagających drogach (górskich i po lasach). Niektóre silniki rowerów elektrycznych działają w taki sposób, że włączają się wyłącznie kiedy pedałujesz, inne nie wymagają pomocy kierującego i pozwalają na jazdę bez konieczności pedałowania. Zadaniem rowerzysty jest jedynie sterowanie manetką i wybieranie prędkości. 

 

 

P2: Jak odblokować silnik rowera elektrycznego, aby wykorzystać pełną moc?

Wiele silników do rowerów elektrycznych jest zaprogramowanych tak, aby nie można było rozwinąć zbyt dużej prędkości. Jest to najczęściej około 25 km/h, a wartość tę można łatwo sprawdzić na wyświetlaczu. Jeżeli chcesz zdjąć blokadę, koniecznie musisz dostać się do obudowy manetki. Zazwyczaj łączą ją 2 śrubki, więc pozbycie się jej na pewien czas nie jest trudne. Jeżeli rower ma blokadę, to wcześniej w obudowie zamontowano odpowiednie sterowniki oraz potencjometr, elementy te można łatwo rozpoznać. Następną czynnością jest  wysunięcie sterownika. W rezultacie będzie można osiągnąć prędkość około 40 km/h. Warto jednak pamiętać, że jazda rowerem szybciej niż 25 km/h w terenie zabudowanym jest nielegalna. 

 

P3: Ile kosztuje rower elektryczny?

Cena roweru elektrycznego zależy od jego możliwości, a w szczególności od samego silnika.  Najtańsze modele kosztują około 2000 zł. Trzeba jednak pamiętać, że z pomocą takiego pojazdu nie przejedzie się więcej niż 35 km. Ładowanie baterii taniego modelu nie należy też do najkrótszych, może ono trwać nawet do 10 godzin. Jeżeli możesz na rower wydać około 3500 zł, to będziesz mógł przebyć dystans około 60 km, a ładowanie baterii nie będzie trwało więcej niż 5 godzin. Osoby pokonujące bardzo dalekie dystanse będą musiały wydać na rower elektryczny nawet do 10 000 zł. Tyle trzeba zapłacić za mocny silnik (około 700 W) oraz możliwość przejechania około 100 km. 

 

P4: W jaki sposób ładuje się rower elektryczny?

Istnieje kilka sposobów ładowania roweru elektrycznego. Producenci starają się ułatwić ten proces i obecnie zdecydowana większość pojazdów może być ładowana z gniazdka. Zwykle w zestawie znajduje się wtyczka, którą można podłączyć, a po upływie kilku godzin odłącza się i chowa w bezpieczne miejsce. W niektórych państwach znajdują się specjalne stacje, które zawierają gniazdka do rowerów, jednak w Polsce jeszcze takich nie ma. Do niektórych modeli dołączono specjalną ładowarkę, którą jednak też trzeba uprzednio naładować. 

 

 

P5: Jak można zwiększyć prędkość w rowerze elektrycznym?

Producenci starają się ułatwić obsługę rowerów elektrycznych. Jednym z ciekawszych ułatwień jest możliwość zamontowania manetki lub jej obecność na kierownicy pojazdu. To właśnie z jej pomocą można swobodnie kontrolować prędkość roweru. Gdy chcesz zwiększyć prędkość, wystarczy, że przesuniesz manetkę lekko do przodu. Jeśli prędkość pojazdu nie zwiększyła się znacznie, to oznacza, że musisz przesunąć manetkę z trochę większą siłą. Aby zmniejszyć prędkość, wystarczy przesunąć manetkę do siebie. W trochę starszych wersjach rowerów tego typu, aby zwiększyć prędkość, trzeba po prostu trochę szybciej pedałować. 

 

 

Czego potrzebujesz, aby przerobić zwykły rower na elektryczny?

 

Znudził Ci się tradycyjny rower? Chciałbyś dostosować go do dłuższych dystansów lub do potrzeb osoby, która nie może się zbytnio przemęczać na rowerze, lecz wciąż chce kontynuować jazdę? Rozwiązaniem może być przerobienie pojazdu na rower elektryczny. Wbrew pozorom taki zabieg nie jest zbyt skomplikowany, a jeżeli lubisz majsterkować, to z pewnością jest to idealne wyzwanie.

 

 

Wybór odpowiedniego silnika

Najważniejszym elementem roweru elektrycznego jest silnik. Jeśli chcesz, aby pojazd dobrze działał, wybierz odpowiedni silnik. Istnieje kilka rodzajów montażu tego elementu, a jednym z najpopularniejszych jest zainstalowanie go centralnie. Oznacza to, że do silnika dołącza się zamontowane w rowerze korby. W tym wypadku pedałowanie będzie wspomagane silnikiem. 

Innym sposobem jest zamontowanie silnika z przodu roweru. W takim wypadku pojazd może pracować automatycznie, bez konieczności pedałowania. Do silnika należy dokupić manetkę, z pomocą której można zmieniać prędkość jazdy. Silnik może pracować również wtedy, kiedy pedałujemy, wszystko zależy od tego, jak go podłączymy.

Warto też przedyskutować sprawę mocy silnika. Jeżeli rower ma służyć wyłącznie do niezbyt wymagającej jazdy po mieście, to nie potrzebny jest Ci silnik o mocy większej niż 250 W. Jednak gdy pokonywane drogi są górzyste, a na samej ścieżce znajdują się wyboje, to warto wybrać mocniejszy silnik, najlepiej około 300 W do 450 W. Wybór silnika o takiej mocy jest dobrą opcją w przypadku, kiedy jadąca osoba nie chce zbyt dużo pedałować. 

W momencie, gdy zamierzasz jeździć rowerem po górach oraz leśnych ścieżkach, to najlepszą opcją jest zamontowanie silnika z tyłu (połączenie piasty z silnikiem). W tym miejscu można zamontować bardzo mocne silniki, nawet te o mocy 700 W. Tak przygotowany rower można zabrać ze sobą w góry i na trudne, leśne ścieżki. Warto jednak uważać, ponieważ taki silnik może generować dużą prędkość, co może być w niektórych przypadkach niebezpieczne. Dlatego warto zainwestować w czułą manetkę, dzięki której można szybko zmieniać prędkość roweru elektrycznego. 

 

Do zestawu warto dobrać wyświetlacz.

Decydując się na silnik z przodu, warto też zaopatrzyć się w wyświetlacz i kontrolować prędkość pojazdu. Zazwyczaj montuje się go na kierownicy, w widocznym miejscu, aby można było na niego zawsze zerkać. Większość wyświetlaczy nie wymaga specjalnego montażu, trzeba jednak pamiętać o tym, żeby konstrukcja była stabilna, w przeciwnym razie akcesorium może spaść podczas szybkiej jazdy. Wiele osób pyta, jaki rower elektryczny jest polecany, jeżeli kupują gotowy produkt. Możemy powiedzieć, że jego wyświetlacz powinien być przejrzysty i pokazywać aktualną prędkość pojazdu.

 

 

Wybór odpowiedniej baterii

Rowery elektryczne mają specjalne baterie. W zależności od tego, jaka pojemna jest bateria, tak daleko zajedziesz. Baterie można umieścić w miejscu bidonu oraz na bagażniku. Wszystko zależy od tego, jaka duża jest bateria. Jeżeli nastawiasz się na długie przejażdżki, to wybierz pojemną baterię, dobrym wyborem jest około 1000 amperogodzin. Uważaj, aby odpowiednio dobrać baterię do silnika, jest to związane z napięciem. Do silnika o mocy powyżej 500 W należy dobrać baterię o napięciu 48 V, jeżeli moc silnika jest mniejsza, to można wybrać baterię 36 V. 

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...