Ranking 18 najlepszych rowerów w 2019

Ostatnio aktualizowane: 21.11.19

 

Rower – Przewodnik zakupowy, ranking i test

 

Które rowery cieszą się obecnie popularnością wśród miłośników jazdy na rowerze? Sprawdziliśmy to. Po analizie trendów zakupowych i opinii kupujących okazało się, że dużo pozytywnych recenzji zebrał pojazd Kross Hexagon 3.0. Ma on 26-calowe koła i solidną, aluminiową ramę. Jednoślad jest dobrze przystosowany do jazdy po mieście, dlatego można na nim dojeżdżać do pracy czy szkoły. Do jego atutów można też zaliczyć solidne hamulce, wytrzymałość oraz dostępność kilku rozmiarów ramy. Panie powinien zainteresować rower Le Grand Lille 5 z dużymi, 28-calowymi kołami. Pojazd umożliwia łatwe pokonywanie wysokich krawężników i omijanie przeszkód na drodze. Wyposażono go w bagażnik, błotniki, kosz na zakupy, a także tylne i przednie oświetlenie.

 

 

Tabela porównawcza

 

Zalety
Wady
Podsumowanie
Oferty

 

 

18 najlepszych rowerów. Opinie w 2019 roku

 

Przygotowaliśmy ranking rowerów, w którym opisaliśmy pojazdy cieszące się największą popularnością wśród rowerzystów. W naszym zestawieniu znajdziesz jednoślady dobrze przystosowane do jazdy po mieście, a także takie, które nie zawodzą podczas jazdy po bardziej wymagającym terenie.

 

Rower Kross

 

1. Rower Kross Hexagon 3.0

 

Prezentujemy rower Kross Hexagon 3.0, który ma ramę wykonaną z aluminium. Pojazd waży 13,3 kg, dlatego wnoszenie go po schodach nie powinno stanowić dużego problemu. Co ważne, wykazuje on odporność na uszkodzenia mechaniczne, takie jak zarysowania czy przetarcia, więc na długo zachowuje elegancki wygląd. Prezentowany model został wyposażony w przerzutki i manetki Shimano.

Opisywany rower Kross dobrze sprawdza się podczas jazdy po utwardzonych drogach, a także na leśnych i polnych ścieżkach. Tarczowe hamulce zapewniają dużą siłę hamowania i szybkie zatrzymanie się przed przeszkodą, także przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Co ważne, są one trwałe i niepodatne na awarie. Rama jednośladu została pomalowana proszkowo, a farbę utrwalono poprzez obróbkę termiczną. To zapobiega jej odpryskiwaniu. Rower ma 26-calowe koła. Rama jest dostępna w kilku rozmiarach, dlatego model jest odpowiedni dla niskich, jak i wysokich osób.

Sprawdziliśmy opinie o rowerach Kross i okazało się, że pojazd Kross Hexagon 3.0 jest chętnie wybierany przez mieszkańców miast. Wynika to m.in. z dobrego przystosowania do pokonywania wysokich krawężników czy jazdy po wyboistych chodnikach. Na prezentowanym jednośladzie można bez przeszkód wybrać się na wycieczkę poza miasto. Ma on szerokie, wygodne siodełko, a także aluminiową kierownicę z możliwością regulacji wysokości.

 

 

 

 

2. Rower Kross Trans 1.0 28 R19

 

Kross Trans 1.0 to rower Kross odpowiedni dla kobiet. Ma on obniżoną ramę, która z uwagi na materiał wykonania (aluminium) wykazuje podwyższoną odporność na zarysowania i inne uszkodzenia. Pojazd ma hamulce V-brake i koła w rozmiarze 28-cali, pozwalające na łatwiejsze pokonywanie przeszkód na drodze. Wsiadanie i zsiadanie z roweru nie jest kłopotliwe, także w spódnicy czy sukience.

Na jednośladzie można wybrać się na dłuższą wycieczkę. Ma on miękkie siodełko i solidne pedały, z których nie ześlizgują się stopy. To rower, który waży 15,3 kg. Został on wyposażony w praktyczny bagażnik, przednie i tylne oświetlenie, a także błotniki. Z tego względu można na nim komfortowo jeździć po nieutwardzonej, błotnistej powierzchni, a do tego zachować odpowiedni poziom bezpieczeństwa po zmroku. Konstrukcja pojazdu jest odpowiednio sztywna i wytrzymała.

Panie, które zdecydowały się na zakup modelu Kross Trans 1.0, uważają, że była to bardzo dobra decyzja. Jednoślad świetnie się prezentuje, ponadto gwarantuje komfortową jazdę. Ma on system 21 przerzutek i nie wymaga nadmiernego pochylania się nad kierownicą podczas pedałowania. Ponadto wiele kobiet uważa, że hamulce roweru nie zawodzą nawet podczas opadów deszczu.

 

 

 

 

3. Rower szosowy Kross Vento 2.0

 

Osobom szukającym lekkiego pojazdu z dużymi kołami polecamy model Kross Vento 2.0. Waży on 10,15 kg, ma ramę wykonaną z solidnego stopu aluminium. Nie trzeba się obawiać, że na skutek częstej jazdy na rowerze pojawią się nieestetyczne przetarcia lub zarysowania. Koła w rozmiarze 28-cali zapewniają dobrą przyczepność do podłoża i pozwalają na osiąganie dużych prędkości jazdy.

Warto podkreślić, że prezentowany rower Kross jest świetnie przystosowany do jazdy po nieutwardzonych ścieżkach. Wewnętrzne prowadzenie kabli wydłuża trwałość pancerzy i linek, ponieważ nie ma ryzyka, że przedostanie się do nich wilgoć, piasek czy błoto. Rama jest dostępna w czterech rozmiarach: S (20 cali), M (21 cali), L (22 cale) oraz XL (23 cale). Nałożoną na nią farbę utwardzono w wysokiej temperaturze, co pozwoliło na uzyskanie gładkiej i wytrzymałej powierzchni. Rower ma hamulce V-brake oraz 16 biegów. Do wyboru mamy trzy wersje kolorystyczne: czarno-niebiesko-białą, czarno-żółtą oraz grafitowo-limonkowo-białą.

Do zalet roweru trzeba zaliczyć: solidność, zwrotność oraz ciekawy design. Posiadacze pojazdu chwalą go za to, że podczas jazdy nie są odczuwalne drgania i wibracje, za co odpowiada karbonowy widelec. W miejscach najbardziej narażonych na uszkodzenie rama została wzmocniona. Znajdują się przy niej haki, które można z łatwością wymienić, kiedy się zniszczą.

 

 

 

 

Rower damski

 

4. Rower Le Grand Lille 5 

 

Panie powinny zainteresować się jednośladem Le Grand Lille 5. To rower damski z 17-calową ramą w białym kolorze, która tworzy efektowny kontrast z brązowym siodełkiem, oponami i owijkami na kierownicy. To pojazd miejski, na którym można dojeżdżać do szkoły lub pracy, unikając stania w korkach. Ma on koła w rozmiarze 28-cali, umożliwiające łatwe wjeżdżanie na wysokie krawężniki i omijanie przeszkód na chodniku czy ścieżce rowerowej.

Pojazd został wyposażony w przydatny osprzęt, czyli przednią i tylną lampę, bagażnik, stopkę, dzwonek, błotniki, a także koszyk mocowany na kierownicy. Pedały zostały wykonane z plastiku. Rower ma hamulce V-brake pozwalające na szybkie zatrzymanie się i system 3 biegów. Jednoślad waży 17 kg, materiałem wykonania ramy jest aluminium. Ponieważ przy łańcuchu znajduje się specjalna osłona, nie ma ryzyka, że przedostanie się do niego błoto i inne zanieczyszczenia. To zapobiega też przypadkowemu zabrudzeniu ubrań.

Jak twierdzą konsumentki, Le Grand Lille 5 to dobry rower miejski, który może sprawdzić się też na nieutwardzonej drodze. Paniom w szczególności przypadł do gustu wygląd pojazdu. Według nich jednoślad jest wyjątkowo elegancki, można na nim bez przeszkód jeździć w sukience czy spódnicy.

 

 

 

 

5. Rower miejski Indiana Moena 28 S1B

 

W naszym zestawieniu nie mogło zabraknąć roweru Indiana Moena 28 S1B. Ma on stalową ramę, która bardzo dobrze tłumi wstrząsy, a to wpływa pozytywnie na komfort jazdy na drodze pełnej wybojów. Pojazd jest dobrze przystosowany do poruszania się nie tylko po mieście, ale i poza nim. Ten rower damski ma 28-calowe koła i odpowiednio wyprofilowaną kierownicę z antypoślizgowymi owijkami. Na uwagę zasługuje też szerokie, sprężynowe siodełko.

Jednoślad zapewnia bezpieczną jazdę po zmroku, ponieważ ma zasilane bateriami, przednie i tylne oświetlenie LED. Plecak czy torbę można wygodnie przewozić na bagażniku, istnieje też możliwość zamontowania koszyka na kierownicy. Rower ma dodatkowo praktyczną podpórkę, dzwonek oraz osłonę na łańcuch. 18-calowa rama została wyprofilowana tak, aby Panie nie miały problemu z wsiadaniem i zsiadaniem z pojazdu, również w sukience. Za szybkie zatrzymywanie się odpowiadają hamulce V-brake.

Rower marki Indiana jest chętnie wybierany przez kobiety, które nie chcą poruszać się po mieście samochodem. Opisany wyżej jednoślad jest solidny i ładny, można nim jeździć do pracy, szkoły czy na zakupy. Osłona na łańcuch zapobiega zabrudzeniu ubrań smarem, ponadto zwiększa bezpieczeństwo jazdy, gdyż uniemożliwia wkręcenie się sznurówek czy sznurków przy spodniach za pedały.

 

 

 

 

Rower górski

 

6. Rower Kellys Mtb Hardtail Tnt 30

 

Rower górski Kellys MTB Hardtail TNT 30 jest odpowiedni dla mężczyzn uwielbiających jazdę w trudnym terenie. Pojazd wyposażono w 29-calowe koła, a rozmiar ramy możemy wybrać samodzielnie, dostępne są trzy opcje: 17 cali, 19 cali oraz 21 cali. To, co wyróżnia przedstawiony model, to niezawodny napęd oparty na częściach Shimano. Pojazd ma 24 biegi, które możemy swobodnie zmieniać w zależności choćby od ukształtowania terenu.

Materiałem wykonania ramy jest aluminium, w efekcie czego jest lekka, solidna i sztywna. Nie należy się obawiać nadmiernego odczuwania wstrząsów podczas jazdy po nierównej nawierzchni, zapobiega temu widelec SR Suntour XCT z blokadą Speed Lockout (ułatwia podjeżdżanie pod górę). Hamulce hydrauliczne działają niezawodnie nawet podczas opadów deszczu, dlatego możemy szybko się zatrzymać w każdej sytuacji. Pedały są metalowe, nie należy się obawiać, że szybko pękną.

Rowerzyści chwalą pojazd Kellys MTB Hardtail TNT 30 za to, że dobrze sprawdza się nawet w bardzo trudnym terenie. To dobry wybór dla mężczyzn szukających solidnego roweru górskiego z dużymi kołami, który pozwala na szybką jazdę i łatwe pokonywanie stromych podjazdów. Wysokość siodełka można samodzielnie regulować, aby dopasować ją do swojego wzrostu i usiąść w wygodnej pozycji.

 

 

 

 

7. Rower Kross Evado 5.0

 

Jednoślad Kross Evado 5.0 ma aluminiową ramę i waży 14,3 kg. To rower górski z hydraulicznymi hamulcami, które wyróżniają się bardzo dużą siłą hamowania i niezawodnością. Do wyboru mamy 4 rozmiary ramy: 17 cali, 19 cali, 21 cali i 23 cale, a to pozwala uniknąć zakupu pojazdu niedopasowanego do naszego wzrostu. Konstrukcja roweru jest wykonana ze specjalnego stopu aluminium (6061), który nie jest podatny na pęknięcia, zarysowania i przetarcia.

Jednoślad ma 28-calowe koła mające większy kontakt z podłożem i mniejszy kąt natarcia. To pozwala na łatwiejsze pokonywanie przeszkód oraz osiąganie imponującej prędkości jazdy. Rower jest odpowiednim wyborem dla miłośników przejażdżek po górach. Dobrze sprawdza się on w trudnym, wyboistym terenie, dlatego umożliwia jazdę zarówno po leśnych ścieżkach, jak też szutrowych i asfaltowych drogach. Linki i pancerze są chronione przed deszczem, błotem i piachem, ponieważ wszystkie kable są poprowadzone wewnątrz rurek, a nie na zewnątrz.

Na zakup prezentowanego modelu decydują się przede wszystkim Panowie, dla których jazda po górzystym terenie jest prawdziwą pasją. Rower Kross Evado 5.0 umożliwia komfortowe pokonywanie wyboistych tras oraz łatwe podjeżdżanie pod górę. Mimo że jest to sprzęt lekki, wykazuje podwyższoną odporność na uszkodzenia. Nie trzeba się więc martwić o pojawienie się usterek po kilku dłuższych przejażdżkach.

 

 

 

 

Rower MTB

 

8. MalTrack Team Rower Orange 26

 

Model MalTrack Team Orange 26 ma stalową ramę i 26-calowe koła, zapewniające większą zwrotność oraz dynamikę. Wyposażono go w manetki i przerzutki Shimano, a także tarczowe hamulce Hornet. Są one wytrzymałe i skuteczne, a co ważniejsze, ich częste używanie nie przyczynia się do niszczenia obręczy kół. Ten rower MTB ma dobrze wyprofilowane siodełko, które nie wywołuje uczucia dyskomfortu nawet po kilku godzinach jazdy po wyboistej nawierzchni.

Ponieważ pojazd ma amortyzowany, sprężynowy widelec, możemy swobodnie poruszać się po nieutwardzonych ścieżkach. Nie należy się obawiać, że będziemy przy tym odczuwać nieprzyjemne wibracje i wstrząsy. Rower jest odpowiedni dla osób o wzroście od 140 cm do 180 cm. Waży on 16 kg, a maksymalne obciążenie to 120 kg. Jednoślad ma szerokie, pokryte antypoślizgowym materiałem pedały, na których można stabilnie ustawić stopy. W zestawie znajdziemy też bidon oraz uchwyt umożliwiający przymocowanie go do ramy, stopkę i odblaski przeznaczone do montażu na szprychach kół.

Jak wynika z opinii rowerzystów, pojazd jest solidny i zapewnia wygodną jazdę, bez potrzeby nadmiernego pochylania się do przodu. To skutecznie zapobiega pojawieniu się bólu pleców, który uniemożliwiłby czerpanie przyjemności z rowerowej wycieczki. Jednoślad ciekawie wygląda z uwagi na czarno-pomarańczowo-biały kolor ramy.

 

 

 

 

9. Rower Kross Lea 1.0

 

Kross Lea 1.0 to godny uwagi rower MTB z aluminiową ramą, dostępną w rozmiarze od XXS do M. Model świetnie nadaje się dla mężczyzn, kobiet, jak i nastolatków. Ma on 21 biegów, hamulce V-brake i koła w rozmiarze 26-cali. To zwrotny jednoślad, który umożliwia łatwe pokonywanie zakrętów. Sprężynowo-elastomerowy amortyzator tłumi drgania, co zapobiega szybkiemu zmęczeniu rąk w czasie jazdy po nieutwardzonych ścieżkach.

Jak wykazał test rowerów, model ten bardzo dobrze sprawdza się w przypadku kobiet. Mimo że rama znajduje się stosunkowo wysoko, wsiadanie i zsiadanie z siodełka nie jest kłopotliwe. Rowerem można jeździć po lesie czy górzystym terenie, a także dojeżdżać do pracy. Co ważne, farba, którą pomalowano ramę, nie odpryskuje, nawet w przypadku mocniejszego uderzenia. Po aplikacji zabezpieczono ją w procesie obróbki termicznej, to zwiększa odporność konstrukcji na uszkodzenia mechaniczne. Jednoślad waży 13,7 kg. Nie jest on zbyt ciężki, dlatego można go wnieść szybko po schodach do mieszkania czy na kładkę dla pieszych.

Rower jest chwalony m.in. za wytrzymałość. Wielu jego posiadaczy twierdzi, że można bez przeszkód i bez ryzyka przypadkowego zniszczenia konstrukcji, jeździć po bardzo trudnych trasach, Poza tym pojazd ładnie się prezentuje. Dla wielu osób istotne jest to, że regulacja wysokości siodełka nie stanowi żadnego problemu. Czynność ta nie wymaga użycia dużej siły.

 

 

 

 

Rower crossowy

 

10. Merida Cyclo Cross 300 Rower

 

Przedstawiamy rower Merida Cyclo Cross 300, który jest przystosowany do jazdy po asfaltowych, szutrowych, jak i błotnistych drogach. Waży on 10,7 kg, a materiałem wykonania ramy jest solidny stop aluminium. Pojazd umożliwia łatwe pokonywanie zakrętów, co wynika z zastosowania rozszerzającej się rury sterowej. Pozwala ona na usztywnienie główki ramy, a to zwiększa precyzję sterowania.

Cechą wyróżniającą opisywany rower crossowy jest technologia Chain Stay Post Mount Disc. Hamulec jest zamocowany wewnątrz trójkąta, a to chroni go przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi, podobnie jak poprowadzone wewnątrz rur linki. Konstrukcja pojazdu umożliwia szybkie przymocowanie błotników, jeżeli uznamy, że są nam potrzebne. Jednoślad gwarantuje komfortowe pokonywanie wyboistych dróg, także nieutwardzonych. Rury tylnego trójkąta zostały ukształtowane w taki sposób, aby tłumić wibracje i zapewniać optymalne przenoszenie siły pedałowania. Rower wygląda elegancko, na co wpływa wygładzenie niektórych spawów przy pomocy odpowiednich technik spawania (bez ryzyka pogorszenia ich struktury).

Model oferowany przez markę Merida jest chętnie wybierany przez bardziej, jak i mniej doświadczonych rowerzystów. Cieszy się on popularnością, ponieważ ma solidną konstrukcję, a w dodatku daje możliwość samodzielnego doboru rozmiaru ramy. To jednoślad, który ma niezawodnie działające hamulce, nawet podczas opadów deszczu czy śniegu. Większość kupujących uważa, że na rowerze można bez obaw jeździć przez cały rok.

 

 

 

 

11. Wheeler CROSS 6.4 Rower

 

Wheeler CROSS 6.4 to rower crossowy, którego nie mogliśmy pominąć podczas tworzenia tego zestawienia. To jednoślad z kołami w rozmiarze 28 cali, który ma opony o niskim oporze toczenia. Górna część ramy jest obniżona, dlatego model z pewnością przypadnie do gustu Paniom. Można nim wyruszyć na dłuższą wycieczkę za miasto, a także dojeżdżać do pracy czy wybrać się na zakupy. Dostępne rozmiary ramy to: 44 cm, 48 cm oraz 52 cm.

Siodełko, podobnie jak uchwyty kierownicy, zostały zaprojektowane tak, aby wyeliminować punkty nacisku i zwiększyć przyjemność z jazdy. Na rowerze można pokonać wiele kilometrów, nie obawiając się o dyskomfort. Jednoślad pozwala na zamocowanie dodatkowego osprzętu, czyli błotników i bagażnika. Ma on 27 biegów (przerzutki przednie i tylne), a to zapewnia w pełni komfortowe pokonywanie długich, prostych odcinków, jak również stromych podjazdów. W celu zwiększenia bezpieczeństwa model wyposażono w regulowany wspornik kierownicy.

Panie uwielbiające rowerowe przejażdżki przekonują, że to jeden z bardziej wytrzymałych rowerów crossowych. Rama z aluminium jest lekka, a przy tym solidna i odporna na pęknięcia. Większość kobiet podkreśla w swoich recenzjach, że jednoślad jest lekki i codzienne wnoszenie go po schodach nie jest uciążliwe. Może to być dobry wybór dla osób mieszkających w bloku bez windy.

 

 

 

 

Rower Romet

 

12. Romet Rower górski Rambler 26 2M

 

Romet Rambler 26 to jednoślad z amortyzowanym widelcem. To oznacza, że jest dobrze przystosowany do jazdy po wyboistych i nieutwardzonych drogach leśnych czy polnych. Koła w rozmiarze 26 cali umożliwiają szybsze pokonywanie stromych podjazdów (z uwagi na większą dynamikę) oraz łatwe manewrowanie na krętych ścieżkach. Ten rower Romet waży 14,5 kg. Rama została wykonana z aluminium (stop 6061) i jest dostępna w trzech rozmiarach do wyboru: 14 cali, 17 cali i 19 cali. Z tego samego materiału jest kierownica, sztyca oraz obręcze kół.

Rower ma tarczowe, mechaniczne hamulce. Ich zaletą jest duża siła hamowania, dlatego możemy szybko zatrzymać się przed przeszkodą, nawet jeśli zauważymy ją stosunkowo późno. Istotne jest to, że jednoślad skutecznie hamuje nie tylko na suchej, ale i mokrej nawierzchni. Pojazd pozwala na łatwą regulację wysokości siodełka, bez potrzeby używania dużej siły.

Jednoślad spodobał się kupującym, gdyż nie jest zbyt ciężki. Amortyzowany widelec tłumi wstrząsy i wibracje, dlatego możemy w pełni skupić się na jeździe i podziwiać widoki podczas przejażdżki. Mimo że rower nie ma błotników i bagażnika, jest uważany za model dobrze przystosowany do jazdy po mieście.

 

 

 

 

Rower Giant

 

13. Rower GiantRoam 3 Disc

 

Rower Giant Roam 3 Disc to model crossowy z aluminiową ramą i komponentami. Można nim z powodzeniem poruszać się po mieście, a także jeździć poza nim, po pełnych wybojów ścieżkach. Przednia amortyzacja sprawia, że wstrząsy są niemal nieodczuwalne, a to znacząco podnosi komfort jazdy. Z uwagi na to, że dostępnych jest kilka rozmiarów ramy, możemy dopasować jednoślad do swojego wzrostu i uniknąć konieczności zbyt mocnego pochylania się nad kierownicą.

Rower Giant jest przeznaczony dla mężczyzn lubiących dynamiczną jazdę, także w trudnym terenie. Duże koła zapewniają dobrą przyczepność do podłoża, a także łatwe omijanie przeszkód na swojej drodze. To jednoślad mający mocną konstrukcję, wykazującą podwyższoną odporność na uszkodzenia. Mimo to pojazd nie jest zbyt ciężki, dlatego mogą się na niego zdecydować Panowie, którzy codziennie muszą pokonywać wiele schodów. Wnoszenie roweru i znoszenie go np. do mieszkania czy piwnicy nie jest zbyt kłopotliwe. Mechaniczne hamulce są solidne i skuteczne, pozwalają na zatrzymanie się w kilka sekund, nawet podczas jazdy ze stosunkowo dużą prędkością.

Posiadacze pojazdu Giant przekonują, że to uniwersalny model, którym można dojechać do pracy, a później wybrać się na dłuższą wycieczkę z rodziną. Jednoślad jest wytrzymały. Na uwagę zasługują opony z wkładką antyprzebiciową, za sprawą której można uniknąć niemiłej niespodzianki w trakcie przejażdżki.

 

 

 

 

Rower trójkołowy

 

14. Rower rehabilitacyjny trójkołowy Vermeiren Lagoon dla dorosłych

 

Jazda na rowerze to nie tylko forma rozrywki, ale i sposób na szybszy powrót do zdrowia, np. po doznaniu poważnego urazu. Osobom w trakcie rehabilitacji polecamy model Vermeiren LAGOON. To rower trójkołowy, na którym z łatwością można utrzymać równowagę. Mogą na nim bezpiecznie poruszać się również osoby starsze i z zaburzeniami funkcji ruchu. Pojazd wyposażono w 24-calowe koła. Waży on 27,8 kg, a maksymalne obciążenie to 125 kg.

Jednoślad ma nisko zawieszoną ramę, co ułatwia wsiadanie i zsiadanie. Jest on sprzedawany razem z tzw. systemem ostrego koła, co oznacza, że aby jechać, trzeba przez cały czas pedałować. Systematyczne przejażdżki mogą przyspieszać powrót do pełnej sprawności, a także pomóc w pozbyciu się zbędnych kilogramów. Opisywany model jest odpowiedni dla osób, których długość wewnętrzna nogi wynosi od 75 cm do 105 cm. Co ciekawe, w razie konieczności istnieje możliwość zmiany systemu ostrego koła na inny, np. wolnego koła lub torpedo. To daje pewność, że jednoślad spełni oczekiwania rowerzysty.

Rower pozwala na regulację wysokości kierownicy, a także odległości pedałów od siodełka. Jest on solidny i dobrze przystosowany do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Na obwodzie opon umieszczono cienki pasek odblaskowy, który zwiększa widoczność rowerzysty podczas jazdy po zmroku. Jak przekonują kupujący, pojazd jest stabilny i nie kołysze się na boki.

 

 

 

 

Rower Merida

 

15. Rower Merida Drakar Freeway 9100

 

Uniwersalny pojazd Merida Drakar Freeway 9100 pozwala na komfortową jazdę po chodnikach, miejskich ścieżkach rowerowych, jak i leśnych, szutrowych oraz polnych drogach. Dostępne rozmiary ramy to: 45 cm, 51 cm oraz 55 cm. Jej materiałem wykonania jest aluminium. To rower Merida z 28-calowymi kołami, który waży ok. 15 kg. Został on wyposażony w hamulce V-brake, które szczególnie dobrze sprawdzają się podczas jazdy po płaskim terenie. W przypadku usterki można je szybko naprawić.

Jedną z zalet roweru jest to, że przystosowano go do jazdy po błotnistej drodze. Zabrudzeniu ubrań zapobiegają błotniki, podobnie jak specjalna osłona na łańcuch (która dodatkowo zabezpiecza ogniwa przed przedostawaniem się piasku i innych zanieczyszczeń). Jednoślad ma też przednie i tylne oświetlenie, bagażnik oraz elementy odblaskowe na szprychach. Możemy bezpiecznie przemieszczać się na rowerze w dzień, a także w nocy.

Pojazd jest kupowany przede wszystkim przez mężczyzn, choć również kobiety uważają, że można nim wyruszyć na kilkugodzinną wycieczkę. Uważa się, że rower szczególnie dobrze sprawdza się jako jednoślad miejski, bo można bez trudu przejeżdżać przez wyższe krawężniki. Ponadto ma on dobrze wyprofilowane siodełko oraz pedały, z których nie ześlizgują się stopy.

 

 

 

 

Rower składany

 

16. Rower Miejski Romet Wigry 3

 

Rower składany Romet Wigry 3 to nasza propozycja dla osób obawiających się, że jednoślad zajmie zbyt dużo miejsca w domu czy garażu. W razie potrzeby można go złożyć (trwa to kilkadziesiąt sekund i nie wymaga użycia siły) i schować do schowka czy podróżować z nim środkami transportu publicznego. Rama została wykonana z aluminium, tak samo, jak mostek kierownicy, piasty i obręcze kół. Pojazd waży 13,2 kg.

Istotne jest to, że składana jest nie tylko rama jednośladu, ale i pedały. Dzięki temu rower składak jest łatwy w przechowywaniu. Ma on czarno-seledynowy kolor, a także białe siodełko i osłonę na łańcuch. Z tyłu jest bagażnik pozwalający na wygodne przewożenie plecaka. Jednoślad ma zasilane bateryjnie oświetlenie przednie i tylne, błotniki oraz solidną stopkę. Co więcej, wyposażono go w 3 biegi. Co prawda koła pojazdu nie są duże (ich rozmiar to 20 cali), ale zapewniają łatwe manewrowanie i pokonywanie zakrętów.

Jednym z najważniejszych atutów roweru jest praktyczność. Można go bez problemu przenosić z miejsca na miejsce, przechowywać w domu czy na balkonie, a nawet przewozić w samochodzie i zabrać np. na wakacyjny urlop. Konsumentom podoba się to, że do złożenia jednośladu nie potrzeba żadnych narzędzi.

 

 

 

 

Rower biegowy

 

17. Puky LR M Rowerek biegowy

 

Gdyby w zestawieniu zabrakło roweru Puky, nie byłoby kompletne. To propozycja dla najmłodszych dzieci, które są zbyt małe, aby jeździć na tradycyjnym jednośladzie. Pojazd jest kolorowy i tym samym atrakcyjny dla maluchów, a w dodatku w pełni bezpieczny. Ma on zabezpieczone rączki kierownicy, specjalnie wyprofilowane siodełko oraz szerokie kółka. To ciekawy pomysł na prezent dla dziecka od 2. roku życia.

Rowerek został pomalowany proszkowo i zabezpieczony przed odpryskiwaniem farby na skutek mocnego uderzenia. Nie trzeba się martwić o to, że w wyniku wielogodzinnej zabawy pojazd przestanie ładnie się prezentować. Prezentowany rower biegowy ma piankowe koła, które wykazują odporność na przebicie, są lekkie i nie generują dużego hałasu podczas jazdy. Pojazd można dopasować do wzrostu pociechy, gdyż możliwa jest regulacja wysokości kierownicy.

Rodzice, którzy kupili ten dobry i tani rower swoim pociechom, twierdzą, że jest solidny, a maluchy szybko się uczą, jak należy na nim jeździć. To może być dobra alternatywa dla wózka spacerowego. Pojazd zachęca maluchy do spędzania czasu na świeżym powietrzu i aktywności fizycznej. Ma on wszystkie stosowne certyfikaty (m.in. CE i TÜV GS). Jazda na przedstawionym rowerze pozytywnie wpływa na rozwój motoryczny dzieci.

 

 

 

Rower Cube

 

18. Rower Cube SL Road 

 

Pojazd Cube SL Road nadaje się dla mężczyzn i kobiet. Do wyboru mamy kilka rozmiarów ramy, także z obniżoną górną rurą. Konstrukcja roweru jest aluminiowa, dlatego jest lekka, ale i wytrzymała. Jest ona odporna na korozję, pęknięcia i inne uszkodzenia, a poza tym jest  sztywna. Model waży 11,8 kg. Wszystkie linki zostały poprowadzone wewnątrz rur, dlatego są zabezpieczone przed zabrudzeniem i nie musimy montować na ramie dodatkowych osłon.

Rower ma tarczowe, hydrauliczne hamulce, które nie zawodzą nawet przy niekorzystnej pogodzie. Możemy bezpiecznie jeździć podczas opadów deszczu, nie martwiąc się przy tym o wydłużoną drogę hamowania. Kierownica jest prosta, zamocowano na niej miękkie uchwyty. Jednoślad można stabilnie ustawić, bez potrzeby opierania o ścianę, gdyż został wyposażony w stopkę. Jej uchwyt jest mocowany od dołu do ramy i przytwierdzony śrubą, co zwiększa solidność. Nie ma ryzyka, że rower przewróci się, nawet jeśli jest obciążony np. bocznymi sakwami.

Przeanalizowaliśmy komentarze na temat opisanego wyżej pojazdu, aby sprawdzić, co sądzą o nim kupujący. Okazało się, że ten rower Cube jest uznawany za elegancki i lekki. Pozwala on na szybką i jednocześnie komfortową jazdę poza miastem, jak również na ruchliwych ulicach i ścieżkach rowerowych. Jednoślad może spełnić oczekiwania nawet doświadczonych rowerzystów.

 

 

 

 

Przewodnik zakupowy – Jaki rower kupić?

 

Przejażdżki rowerowe są świetną formą rozrywki dla dorosłych, a także dzieci. Warto co pewien czas wybrać się z całą rodziną na wycieczkę rowerami, aby się dotlenić, a przy okazji poprawić swoją kondycję. Jednak do tego jest potrzebny jednoślad. Jak wybrać rower, aby nie żałować zakupu? Po lekturze poniższego poradnika na pewno znajdziesz odpowiedź na to pytanie.

 

 

Rodzaje rowerów

Jest kilka rodzajów rowerów, różniących się między sobą m.in. budową. Nie każdy jednoślad jest dobrze przystosowany do jazdy po mieście czy nieutwardzonych drogach, dlatego należy dobrze przemyśleć, gdzie będziemy najczęściej poruszać się zakupionym pojazdem. Wyróżnia się rowery:

górskie (MTB) – są wyjątkowo popularne, mają szerokie opony z głębokim bieżnikiem, dlatego dobrze sprawdzają się w mieście i poza nim, także w trudniejszym terenie. Najczęściej mają one koła w rozmiarze od 26 do 29 cali i jeden lub dwa amortyzatory. Do rowerów górskich zalicza się modele: ATB, DH, Enduro, FR, All Mountain, XC i Trail;

miejskie – jak sama nazwa wskazuje, są przystosowane do jeżdżenia po mieście. Mają one tak ustawione siodełko i kierownicę, że możemy utrzymać wyprostowane plecy. Przeważnie jednoślady miejskie mają 29-calowe koła, a rama jest obniżona. Ich cechą wyróżniającą jest przerzutka planetarna, schowana w tylnej piaście. Pozwala ona na zmianę biegu podczas postoju i chroni napęd przed zanieczyszczeniami;

szosowe – są przeznaczone do jazdy po asfaltowej drodze, mają 28-calowe koła i wąskie, gładkie opony. To rowery z charakterystycznie wygiętą kierownicą, przypominającą rogi barana. Wśród nich rozróżnia się jednoślady endurance i sportowe, te drugie pozwalają na wygodniejsze pokonywanie wielokilometrowych tras (ze względu na bardziej wyprostowaną sylwetkę);

trekkingowe – często mówi się, że są połączeniem jednośladu szosowego i górskiego. To pojazdy z węższymi oponami nadającymi się do jazdy na asfalcie, mają dodatkowo błotniki, bagażnik, stopkę i oświetlenie. To rowery odpowiednie na dłuższe wycieczki, zwykle mają koła w rozmiarze 28 cali;

crossowe – są podobne do modeli trekkingowych, ale nie mają tylu akcesoriów. Ich koła również są w rozmiarze 28 cali, ale opony są szersze. Jednoślady crossowe są przystosowane do jazdy po mieście i poza nim, po leśnych i polnych ścieżkach;

składane – mają składaną konstrukcję, w efekcie czego są łatwe w przechowywaniu czy przewożeniu środkami transportu publicznego. To bardzo dobra propozycja dla osób mających małe mieszkanie;

fitness – według rowerzystów to pojazdy szosowe wyposażone nie w wygiętą, ale prostą kierownicę. Nadają się one do jazdy po mieście, dalekich wycieczek, jak i treningu.

 

Rama

Rama to główny element konstrukcji jednośladu, dlatego trzeba zwrócić na nią szczególną uwagę. Istotny jest rozmiar tego elementu, a także materiał wykonania. Najlepszy rower jest dopasowany do naszego wzrostu, a to w dużej mierze zależy od wielkości ramy. Zwykle oznacza się ją symbolami od S do XL (a więc tak samo, jak np. ubrania) lub numerycznie w calach. Dla przykładu osobom o wzroście do 157 cm poleca się ramy XS (14 cali), a tym powyżej 190 cm – L lub XL (21 cali).

Z jakiego materiału powinna być wykonana rama roweru? Kilkanaście lat temu wykorzystywano do tego głównie stal, która co prawda jest sztywna i wytrzymała, ale sprawia też, że jednoślady są ciężkie. Obecnie możemy też wybierać wśród pojazdów z ramą aluminiową, która jest lżejsza, sztywna, solidna i odporna na korozję (choć jednocześnie gorzej tłumi drgania) a także karbonową, magnezową czy tytanową. Pojazdy z ramą z trzech ostatnich wymienionych materiałów dobrze tłumią drgania i nie ważą zbyt dużo, jednak są też znacznie droższe i trudniejsze w naprawie.

 

 

Rozmiar kół – jaki rower wybrać?

Komfort jazdy na rowerze w dużej mierze zależy od rozmiaru kół. Im są one mniejsze, tym bardziej zwrotny jest pojazd i bardziej uniwersalne staje się jego zastosowanie, ale jednocześnie istnieje większe ryzyko wpadania w dziury na drodze. Jednoślad z większymi kołami jest cięższy, ale pokonywanie przeszkód jest znacznie łatwiejsze (ze względu na mniejszy kąt natarcia), poza tym możemy jeździć z większą prędkością. Najczęściej kupowane są rowery z kołami 26- i 28-calowymi, Panowie nierzadko wybierają też 29-calowe modele.

 

Hamulce

W rowerach miejskich, MTB i trekkingowych zwykle montowane są hamulce V-brake. Mają one dwa ramiona ustawione po przeciwnych stronach widelca i swoim wyglądem przypominają literę „V”. Hamulce V-brake mają stosunkowo dużą siłę hamowania, ale są podatne na zabrudzenie wodą i błotem, co negatywnie wpływa na ich skuteczność. Niektóre pojazdy trekkingowe są wyposażone w szczękowe hamulce hydrauliczne, które są mniejsze od tych V-brake. Zamiast stalowej linki mają one przewód z płynem hamulcowym, nie każdy mechanik rowerowy wie, jak je serwisować. Najdroższe, ale i najbardziej skuteczne są hamulce tarczowe, które wykazują odporność na niekorzystne warunki atmosferyczne i dobrze sprawdzają się nawet przy uszkodzeniu poręczy. Ich wadą jest skomplikowana obsługa.

 

Amortyzacja

Amortyzacja jest niezbędna w rowerze przeznaczonym do jazdy w trudnym terenie. Poruszanie się po nierównej lub nieutwardzonej powierzchni nie będzie komfortowe, jeśli wciąż będziemy odczuwać wstrząsy. W amortyzator nie muszą być wyposażone jednoślady do jazdy po asfaltowej drodze w mieście.

 

Przydatne akcesoria

Jeśli wciąż mamy wątpliwości, jaki jest najlepszy rower, warto porównać kilka modeli pod kątem dołączonych akcesoriów. Do jazdy potrzebne nam jest przede wszystkim oświetlenie, nie tylko przednie, ale i tylne. Może ono być napędzane przez dynamo, ewentualnie zasilane bateriami (światła LED). Przydatne okazują się też błotniki chroniące przed zabrudzeniem ubrania podczas jazdy po błocie czy bagażnik umożliwiający wygodne przewożenie bagażu. Przeważnie do roweru jest też dołączone siodełko, chociaż czasami trzeba je dokupić osobno. Element ten nie może być za wąski czy za twardy, bo wtedy już po kilku minutach jazdy zaczniemy odczuwać dyskomfort.

 

 

Rowery dla dzieci

Rowery przeznaczone dla dzieci, zwłaszcza kilkuletnich, wyglądają nieco inaczej niż te dla dorosłych. Maluchy od 18. miesiąca życia mogą zacząć jeździć na pojazdach biegowych, które nie mają pedałów. Siedząca na siodełku pociecha odpycha się od podłoża nogami i w ten sposób porusza się do przodu. Starszym dzieciom naukę jazdy ułatwiają rowery trójkołowe, mające jedno koło z przodu i dwa z tyłu. To stabilne jednoślady, zapobiegające przypadkowemu upadkowi. Co ciekawe, wśród modeli trójkołowych znajdziemy też takie dla dorosłych. Często określa się je mianem rehabilitacyjnych, bo mogą na nich jeździć osoby z zachwianym poczuciem równowagi czy zaburzonymi funkcjami ruchowymi.

 

Rowery w dobrych cenach

Rowery dla dzieci kosztują od 50 zł do 200 zł, zwłaszcza te biegowe i trójkołowe. Tanie są też pojazdy składane, których cena nie przekracza 500 zł. Solidne jednoślady MTB, szosowe, miejskie, crossowe i inne, oferowane przez znanych producentów, nie należą do najtańszych. Na ich zakup trzeba przeznaczyć minimum 1000 zł.

 

 

FAQ

 

P1: Kto wynalazł rower?

Pierwszy pojazd przypominający współczesny rower powstał niecałe 200 lat temu. Była to maszyna do biegania, którą w 1813 roku stworzył Niemiec Karl Freiherr Drais von Sauerbronn i opatentował ją w 1818 roku. Pojazd stanowiła drewniana konstrukcja bez pedałów, którą wprawiało się w ruch poprzez odpychanie się nogami od ziemi. Dziś także produkuje się podobne rowerki, są one jednak przeznaczone dla dzieci do nauki utrzymania równowagi. W 1868 roku we Francji powstała przekładnia łańcuchowa, którą kilka lat później wykorzystał Brytyjczyk John Kemp-Starley do opracowania pierwowzoru współczesnego roweru. Pojazd nazwano rover (z ang. wędrowiec). W 1932 roku po raz pierwszy wykorzystano rower w sporcie wyczynowym. Rower górski skonstruowano pod koniec lat 70. ubiegłego wieku.

 

 

P2: Jak pomalować rower?

Najlepsze efekty zapewnia malowanie proszkowe, jednak nie każdy może sobie na taką opcję pozwolić. Zabieg odbywa się w profesjonalnych lakierniach i polega na wypiaskowaniu ramy, pomalowaniu jej specjalną farbą i „wypieczeniu” jej w wysokiej temperaturze. Dużo tańszą metodą jest zakupienie farby i samodzielne malowanie ramy. Nie kupujmy jednak tanich farb z supermarketów, gdyż mogą szybko odpadać. Dużo bezpieczniejszym wyjściem jest wybór lakieru samochodowego lub dobrej jakości farby akrylowej. Zdecydujmy się na farbę w sprayu, gdyż będziemy w stanie pokryć całą ramę równomiernie i bez smug. Dobrym rozwiązaniem jest również zakup specjalnej emulsji w sklepie rowerowym, która zapewni podobny efekt do malowania proszkowego.

 

P3: Jak napompować rower?

Przed napompowaniem roweru musimy ustalić, jakie powinno być w nim minimalne i maksymalne ciśnienie. Informacja jest zawsze nadrukowana na oponie. Im szersza opona, tym ciśnienie jest niższe. Następnym krokiem jest zidentyfikowanie rodzaju wentyla. Może być to typ samochodowy, rowerowy lub francuski. Będzie nam to potrzebne do dobrania odpowiedniej pompki. Przed przystąpieniem do pompowania należy odkręcić plastikowy korek, wsunąć końcówkę pompki na zawór i wprowadzać powietrze do opony. Przydatny będzie kompresor, z którego odczytamy jakie ciśnienie jest w oponie. Ostatnim krokiem jest zakręcenie plastikowego korka. Co prawda nie ma on żadnego wpływu na szczelność zaworu, jednak zabezpiecza go przed zanieczyszczeniami i korozją.

 

P4: Jak samodzielnie złożyć rower?

Jeśli zdecydujemy się na samodzielne złożenie roweru, powinniśmy postępować według określonych wskazówek. Najważniejszy jest wybór kół i ramy. Rama może być wykonana z karbonu lub aluminium. Ważne, żeby jej rozmiar był dopasowany do naszego wzrostu i budowy ciała. Wybierając koła, przemyślmy ich rozmiar: w sprzedaży dostępne są modele 26, 27,5 oraz 29 cali. Do kół należy dobrać także pasujące dętki. Nie zapominajmy o osprzęcie, czyli hamulcach, wspornikach, przerzutkach, chwytach. Rower nie może się obejść także bez kierownicy i siodełka. Pamiętajmy, że wszystkie elementy muszą do siebie idealnie pasować. Po złożeniu roweru możemy pomalować go na dowolny kolor. Taki pojazd z pewnością będzie unikatowy i oryginalny.

 

 

P5: Gdzie kupić rower?

Rower możemy kupić zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i przez Internet. Jeśli chcesz mieć pewność, że wybrany model będzie wygodny, dobrze dopasowany do naszej sylwetki i bezpieczny, zachęcamy do wizyty w sklepie stacjonarnym. Możemy tam wsiąść na pojazd, przymierzyć go, a nawet kawałek się przejechać. Rower kupimy zarówno w specjalistycznym sklepie rowerowym, w którym pracują doświadczeni i zorientowani sprzedawcy, jak i w zwykłym sklepie sportowym. Nie polecamy zakupu w hipermarkecie czy na giełdzie, gdyż  możemy tam nie otrzymać fachowej porady. Jeśli zdecydujemy się na zakupy przez Internet, sugerujmy się opiniami konsumentów o danym serwisie.

 

 

Jak dbać o rower?

 

Aby nasz jednoślad działał sprawnie przez kilka sezonów, należy o niego odpowiednio zadbać. Skoro już dowiedziałeś się, jaki rower jest polecany i zakupiłeś wymarzony model, zadbaj o jego prawidłową konserwację. W tej części artykułu podpowiadamy, na co zwrócić szczególną uwagę podczas pielęgnacji naszego jednośladu.

 

 

Czystość

Jeśli nasz rower mocno się zabrudził podczas przejażdżki, należy go dokładnie wyczyścić. Pamiętajmy jednak, że pojazd nie lubi dużej ilości wody. Do usunięcia plam z błota możemy użyć szczotki lub szmatki nasączonej wodą z mydłem. Nie wolno używać wody pod ciśnieniem, gdyż może uszkodzić łożyska, a nawet usunąć z nich cały smar. W przypadku silnych zabrudzeń olejami lub smarami używajmy środka czyszczącego zawierającego środek odtłuszczający. Po każdorazowym myciu roweru należy go dokładnie osuszyć i nasmarować środkiem antykorozyjnym.

 

Smarowanie

Aby nasz rower działał sprawnie przez kilka sezonów, należy regularnie smarować wszystkie jego mechanizmy. Służą do tego specjalne smary w płynie, które można nabyć w każdym sklepie rowerowym. Najważniejszymi elementami są linki hamulców i przerzutek, znajdujące się na pancerzykach, do których wpuszczamy kroplę płynu.

 

Łańcuch

Nie zapominajmy także o smarowaniu łańcucha. Warto go od czasu do czasu wyczyścić benzyną ekstrakcyjną, aby usunąć piasek. W tym celu można użyć szczoteczki do zębów, która dotrze do wszystkich szczelin. Jeśli jeździliśmy rowerem w deszczu, po przejażdżce warto nałożyć środek wypierający wodę, aby uniknąć korozji. Łańcuchy z plastikową osłoną wystarczy smarować raz na kwartał.

Podczas jazdy łańcuch stopniowo się zużywa, a jego ogniwa się wydłużają. Używanie zbyt wyciągniętego łańcucha może spowodować uszkodzenie przednich i tylnych zębatek. Dlatego, aby uniknąć dodatkowych kosztów i problemów, warto co 2000 km łańcuch wymienić.

 

Hamulce

Bardzo istotną kwestią jest dobre wyregulowanie hamulców. Manetka nie może dotykać kierownicy, a klocki w stanie spoczynku muszą się znajdować blisko obręczy. Poza tym nie mogą się zużywać jednostronnie lub krzywo, dlatego miejmy na uwadze ich właściwe ustawienie. Jeśli usłyszymy tarcie, natychmiast należy wymienić hamulce. Jeśli są uszkodzone, to mogą doprowadzić do zniszczenia obręczy, a w rezultacie do upadku.

 

 

Koła

Koła należy regularnie centrować, ponieważ ich odchylenie nie może być większe niż 0,5 mm. Duże rozbieżności spowodują nadmierne naprężenie szprych, a nawet ich pęknięcie. Poza tym warto kontrolować ścieranie się gwintów obręczy i wymieniać je, jeśli są bardzo zużyte. Nie zapominajmy także o oponach, w których zbyt wytarty bieżnik może doprowadzić do pęknięcia.

 

Regularne przeglądy

Dobrym pomysłem jest zrobienie dokładnego przeglądu naszego pojazdu co najmniej raz w roku. Warto wtedy sprawdzić, czy koła nie są zdecentrowane oraz jaki jest stopień zużycia klocków hamulcowych. Należy zbadać również opory i luzy w piastach i łożyskach, np. osi suportu czy steru. Im szybciej zauważymy ewentualną usterkę, tym większa szansa, że ją naprawimy bez ponoszenia większych kosztów.

Jeśli zdarzy nam się upadek, niezwłocznie należy sprawdzić wszystkie elementy, w tym kierownicę, wspornik kierownicy, pedały, korby, koła, widelec i ramę. Jeśli są uszkodzone, musimy je naprawić lub wymienić na nowe. Wymianę lub montaż należy przeprowadzać w sposób zgodny z zaleceniami producenta. Używajmy także oryginalnych części. Proste naprawy można wykonać samodzielne, zasięgając rady doświadczonych osób lub znajdując potrzebne informacje w Internecie. Poważniejsze i bardziej skomplikowane czynności warto powierzyć fachowcom, w zaufanym warsztacie rowerowym.

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...