Rower – Przewodnik zakupowy, ranking i test
Które rowery cieszą się obecnie popularnością wśród miłośników jazdy na rowerze? Sprawdziliśmy to. Po analizie trendów zakupowych i opinii kupujących okazało się, że dużo pozytywnych recenzji zebrał pojazd Kross Hexagon 3.0. Ma on 26-calowe koła i solidną, aluminiową ramę. Jednoślad jest dobrze przystosowany do jazdy po mieście, dlatego można na nim dojeżdżać do pracy czy szkoły. Do jego atutów można też zaliczyć solidne hamulce, wytrzymałość oraz dostępność kilku rozmiarów ramy. Drugi model cieszący się zainteresowaniem to rower Kross Trans 1.0 28 z dużymi, 28-calowymi kołami. Pojazd umożliwia łatwe pokonywanie wysokich krawężników i omijanie przeszkód na drodze. 27 biegów pozwala dopasować sposób jazdy do pokonywanej trasy.
12 najlepszych rowerów. Opinie w 2024 roku
Przygotowaliśmy ranking rowerów, w którym opisaliśmy pojazdy cieszące się największą popularnością wśród rowerzystów. W naszym zestawieniu znajdziesz jednoślady dobrze przystosowane do jazdy po mieście, a także takie, które nie zawodzą podczas jazdy po bardziej wymagającym terenie.
Tabela porównawcza
Rower Kross
1. Rower Kross Hexagon 3.0
Prezentujemy rower Kross Hexagon 3.0, który ma ramę wykonaną z aluminium. Pojazd waży 13,3 kg, dlatego wnoszenie go po schodach nie powinno stanowić dużego problemu. Co ważne, wykazuje on odporność na uszkodzenia mechaniczne, takie jak zarysowania czy przetarcia, więc na długo zachowuje elegancki wygląd. Prezentowany model został wyposażony w przerzutki i manetki Shimano.
Opisywany rower Kross dobrze sprawdza się podczas jazdy po utwardzonych drogach, a także na leśnych i polnych ścieżkach. Tarczowe hamulce zapewniają dużą siłę hamowania i szybkie zatrzymanie się przed przeszkodą, także przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Co ważne, są one trwałe i niepodatne na awarie. Rama jednośladu została pomalowana proszkowo, a farbę utrwalono poprzez obróbkę termiczną. To zapobiega jej odpryskiwaniu. Rower ma 26-calowe koła. Rama jest dostępna w kilku rozmiarach, dlatego model jest odpowiedni dla niskich, jak i wysokich osób.
Sprawdziliśmy opinie o rowerach Kross i okazało się, że pojazd Kross Hexagon 3.0 jest chętnie wybierany przez mieszkańców miast. Wynika to m.in. z dobrego przystosowania do pokonywania wysokich krawężników czy jazdy po wyboistych chodnikach. Na prezentowanym jednośladzie można bez przeszkód wybrać się na wycieczkę poza miasto. Ma on szerokie, wygodne siodełko, a także aluminiową kierownicę z możliwością regulacji wysokości.
Rower damski
2. Rower Kross Trans 1.0 28
Kross Trans 1.0 to rower Kross odpowiedni dla kobiet. Ma on obniżoną ramę, która z uwagi na materiał wykonania (aluminium) wykazuje podwyższoną odporność na zarysowania i inne uszkodzenia. Pojazd ma hamulce V-brake i koła w rozmiarze 28-cali, pozwalające na łatwiejsze pokonywanie przeszkód na drodze. Wsiadanie i zsiadanie z roweru nie jest kłopotliwe, także w spódnicy czy sukience.
Na jednośladzie można wybrać się na dłuższą wycieczkę. Ma on miękkie siodełko i solidne pedały, z których nie ześlizgują się stopy. To rower, który waży 15,3 kg. Został on wyposażony w praktyczny bagażnik, przednie i tylne oświetlenie, a także błotniki. Z tego względu można na nim komfortowo jeździć po nieutwardzonej, błotnistej powierzchni, a do tego zachować odpowiedni poziom bezpieczeństwa po zmroku. Konstrukcja pojazdu jest odpowiednio sztywna i wytrzymała.
Panie, które zdecydowały się na zakup modelu Kross Trans 1.0, uważają, że była to bardzo dobra decyzja. Jednoślad świetnie się prezentuje, ponadto gwarantuje komfortową jazdę. Ma on system 21 przerzutek i nie wymaga nadmiernego pochylania się nad kierownicą podczas pedałowania. Ponadto wiele kobiet uważa, że hamulce roweru nie zawodzą nawet podczas opadów deszczu.
Rower górski
3. Rower Kross Evado 5.0
Jednoślad Kross Evado 5.0 ma aluminiową ramę i waży 14,3 kg. To rower górski z hydraulicznymi hamulcami, które wyróżniają się bardzo dużą siłą hamowania i niezawodnością. Do wyboru mamy 4 rozmiary ramy: 17 cali, 19 cali, 21 cali i 23 cale, a to pozwala uniknąć zakupu pojazdu niedopasowanego do naszego wzrostu. Konstrukcja roweru jest wykonana ze specjalnego stopu aluminium (6061), który nie jest podatny na pęknięcia, zarysowania i przetarcia.
Jednoślad ma 28-calowe koła mające większy kontakt z podłożem i mniejszy kąt natarcia. To pozwala na łatwiejsze pokonywanie przeszkód oraz osiąganie imponującej prędkości jazdy. Rower jest odpowiednim wyborem dla miłośników przejażdżek po górach. Dobrze sprawdza się on w trudnym, wyboistym terenie, dlatego umożliwia jazdę zarówno po leśnych ścieżkach, jak też szutrowych i asfaltowych drogach. Linki i pancerze są chronione przed deszczem, błotem i piachem, ponieważ wszystkie kable są poprowadzone wewnątrz rurek, a nie na zewnątrz.
Na zakup prezentowanego modelu decydują się przede wszystkim Panowie, dla których jazda po górzystym terenie jest prawdziwą pasją. Rower Kross Evado 5.0 umożliwia komfortowe pokonywanie wyboistych tras oraz łatwe podjeżdżanie pod górę. Mimo że jest to sprzęt lekki, wykazuje podwyższoną odporność na uszkodzenia. Nie trzeba się więc martwić o pojawienie się usterek po kilku dłuższych przejażdżkach.
Rower MTB
4. Rower MBM MTB Quarx 29
Rower MBM MTB Quarx 29 został stworzony po to, żeby jeździć nim po górzystych bezdrożach. Bardzo dobrze sprawdzi się na bezdrożach czy po kamienistych ścieżkach i stromych wzniesieniach. Mamy tu aluminiową ramę, dzięki czemu waga roweru to tylko 17 kg. Rozmiar ramy 19 cali przeznacza rower dla osób o wzroście od 174 do 180 cm.
Producent wyposażył rower w 27 biegów zarządzanych przerzutkami marki MBM, model SP 9. Rower MTB został wyposażony w duże koła o wielkości 29 cali, które zwiększają komfort jazdy, bo lepiej niż mniejsze radzą sobie z nierównościami terenu. Za odpowiedni komfort jazdy odpowiadają również amortyzatory, tu drgania redukuje przedni amortyzator MBM OEM z blokadą W/Lock Out.
Bezpieczne hamowanie zapewniają przednie i tylne hamulce tarczowe, hydrauliczne marki by Matrix. Ten dobry rower jest dostarczany do klienta w stanie do montażu, ale w przesyłce znajdziesz obok karty gwarancyjnej również instrukcję obsługi i montażu.
Rower crossowy
5. Rower Romet Orkan 2M 28
Tym, którym marzy się rower Romet, możemy polecić Romet Orkan 2M 28. Jest to model z aluminiową ramą o wielkości 28 cali występującą w rozmiarze 19 i 21 cali. Rower wyposażony w 24 biegi które są zarządzane przerzutkami marki Shimano. Przód to przerzutka FD-TY510 i manetka ST-EF500 3 speed, z tyłu mamy przerzutkę Alivio RD-T4000 i manetkę ST-EF500 8 speed.
Na uwagę zasługuje niska waga roweru, która wynosi jedynie 13,9 kg. Rower przychodzi do klienta w stanie do złożenia, a sprzedawca poleca, aby po złożeniu roweru i kilku dniach eksploatacji dokonać przeglądu w wyspecjalizowanym serwisie.
Warto również wspomnieć o hamulcach zastosowanych w tym modelu. Mamy to hamulce v-brake Promax TX-117. Na koła o aluminiowych, dwukomorowych obręczach zostały założone opony o rozmiarze 700 x 42.
Rower Romet
6. Romet Rower górski Rambler 26 2M
Romet Rambler 26 to jednoślad z amortyzowanym widelcem. To oznacza, że jest dobrze przystosowany do jazdy po wyboistych i nieutwardzonych drogach leśnych czy polnych. Koła w rozmiarze 26 cali umożliwiają szybsze pokonywanie stromych podjazdów (z uwagi na większą dynamikę) oraz łatwe manewrowanie na krętych ścieżkach. Ten rower Romet waży 14,5 kg. Rama została wykonana z aluminium (stop 6061) i jest dostępna w trzech rozmiarach do wyboru: 14 cali, 17 cali i 19 cali. Z tego samego materiału jest kierownica, sztyca oraz obręcze kół.
Rower ma tarczowe, mechaniczne hamulce. Ich zaletą jest duża siła hamowania, dlatego możemy szybko zatrzymać się przed przeszkodą, nawet jeśli zauważymy ją stosunkowo późno. Istotne jest to, że jednoślad skutecznie hamuje nie tylko na suchej, ale i mokrej nawierzchni. Pojazd pozwala na łatwą regulację wysokości siodełka, bez potrzeby używania dużej siły.
Jednoślad spodobał się kupującym, gdyż nie jest zbyt ciężki. Amortyzowany widelec tłumi wstrząsy i wibracje, dlatego możemy w pełni skupić się na jeździe i podziwiać widoki podczas przejażdżki. Mimo że rower nie ma błotników i bagażnika, jest uważany za model dobrze przystosowany do jazdy po mieście.
Rower Giant
7. Rower Giant XTC SLR 1 29
Rower Giant XTC SLR 1 29 to produkcja roku 2024. Rama wykonana w technologii Aluxx SLR jest nie tylko lekka, ale zachowuje odpowiednią sztywność pozwalającą pokonywanie górskich i leśnych tras. Przy trudnych trasach doskonale też zdają egzamin szerokie 2.4″ i lekkie opony, są to opony Maxis Recon Race 29.
Wysoką jakość komponentów zastosowanych przy budowie tego jednośladu potwierdzają również: Widelec 34r RL o skoku 100 mm, kierownica Connect XC 740 x 31,8 mm, a także wspornik siodła o rozmiarze od 30,9 mm w rozmiarze S, do 400 mm w rozmiarze XL. Rower jest dostępny w rozmiarze S, M, L oraz XL i jest dostarczany do klienta w stanie gotowym do eksploatacji.
Spośród komponentów zastosowanych w rowerze warto jeszcze wspomnieć o najnowszej generacji napędzie 1 x 12 Shimano Deore XT M-8100, a także o amortyzatorze powietrznym Crest 34 RRL, który ma regulację ciśnienia oraz blokadę manetki. Najlepsze rowery zwykle objęte są gwarancją, również i w przypadku tego modelu producent daje dożywotnią gwarancję na ramę.
Rower trójkołowy
8. Rower rehabilitacyjny trójkołowy Vermeiren Lagoon dla dorosłych
Jazda na rowerze to nie tylko forma rozrywki, ale i sposób na szybszy powrót do zdrowia, np. po doznaniu poważnego urazu. Osobom w trakcie rehabilitacji polecamy model Vermeiren LAGOON. To rower trójkołowy, na którym z łatwością można utrzymać równowagę. Mogą na nim bezpiecznie poruszać się również osoby starsze i z zaburzeniami funkcji ruchu. Pojazd wyposażono w 24-calowe koła. Waży on 27,8 kg, a maksymalne obciążenie to 125 kg.
Jednoślad ma nisko zawieszoną ramę, co ułatwia wsiadanie i zsiadanie. Jest on sprzedawany razem z tzw. systemem ostrego koła, co oznacza, że aby jechać, trzeba przez cały czas pedałować. Systematyczne przejażdżki mogą przyspieszać powrót do pełnej sprawności, a także pomóc w pozbyciu się zbędnych kilogramów. Opisywany model jest odpowiedni dla osób, których długość wewnętrzna nogi wynosi od 75 cm do 105 cm. Co ciekawe, w razie konieczności istnieje możliwość zmiany systemu ostrego koła na inny, np. wolnego koła lub torpedo. To daje pewność, że jednoślad spełni oczekiwania rowerzysty.
Rower pozwala na regulację wysokości kierownicy, a także odległości pedałów od siodełka. Jest on solidny i dobrze przystosowany do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Na obwodzie opon umieszczono cienki pasek odblaskowy, który zwiększa widoczność rowerzysty podczas jazdy po zmroku. Jak przekonują kupujący, pojazd jest stabilny i nie kołysze się na boki.
Rower Merida
9. Rower Merida Big.Nine 15 29
Rower Merida Big.Nine 15 29 to model przeznaczony głównie do jazdy rekreacyjnej. Jego niską wagę zapewnia mu rama z techno formowanego aluminium 6061. Rama zawiera podwójne, lekkie cieniowane i sztywne rury, na których są mocowania do błotników, a także bagażnika i stopki. Warto zatrzymać się na chwilę przy ramie.
Race Lite 61 aluminium to stop używany w przemyśle lotniczym, który podczas procesu wytwarzania podlega dodatkowemu hartowaniu, dlatego ramy rury wykonane z niego są lekkie i sztywne. Aby nadać rurom ramy odpowiedni kształt produkcja ich podlega mechanicznemu tłoczeniu na gorąco. Dzięki czemu nadaje im się odpowiednią funkcjonalność i wygląd.
Rower Merida jest dostępny z rozmiarem ramy od 17 przez 19, 21 do rozmiaru 23 cale. Każdy z egzemplarzy zaopatrzono w koła o rozmiarze 29 cali, hamulce firmy Shimano oraz kierownicę Merida. Waga roweru to 14,6 kg. Opinie o rowerze zawierają się w trzech słowach: jakość trwałość wygoda.
Rower składany
10. Rower Składany Romet Jubilat Eco 24
Jeśli interesuje Cię rower składany możemy polecić model Jubilat Eco 24. To część kolekcji miejskiej “Klasyka”. Rower został w pełni wyposażony we wszystkie elementy wymagane prawem do poruszania się po drogach publicznych. Zatem mamy tutaj nie tylko oświetlenie, bagażnik, stopkę, ale również takie elementy jak osłona na łańcuch czy błotniki.
Jako oświetlenie wykorzystano lampki ledowe zasilane bateryjnie. Rower wyposażono w stalową ramę w rozmiarze 15 cali oraz koła o wielkości 24 cale. Waga roweru wynosi 16,6 kg. Jeśli chodzi o napęd, to do dyspozycji użytkownikowi zostało oddanych 6 biegów.
Za bezpieczeństwo szybkiego zatrzymania się odpowiadają hamulce przednie i tylne typu V-brake Alhonga HJ-811AD7 aluminiowy. Jest to rower typu unisex, odpowiedni zarówno dla panów jak i pań, a także młodzieży. Ten model wykonany w 2024 roku, jest dostępny w kolorze ciemno niebieskim i czarnym.
Rower biegowy
11. Puky LR M Rowerek biegowy
Gdyby w zestawieniu zabrakło roweru Puky, nie byłoby kompletne. To propozycja dla najmłodszych dzieci, które są zbyt małe, aby jeździć na tradycyjnym jednośladzie. Pojazd jest kolorowy i tym samym atrakcyjny dla maluchów, a w dodatku w pełni bezpieczny. Ma on zabezpieczone rączki kierownicy, specjalnie wyprofilowane siodełko oraz szerokie kółka. To ciekawy pomysł na prezent dla dziecka od 2. roku życia.
Rowerek został pomalowany proszkowo i zabezpieczony przed odpryskiwaniem farby na skutek mocnego uderzenia. Nie trzeba się martwić o to, że w wyniku wielogodzinnej zabawy pojazd przestanie ładnie się prezentować. Prezentowany rower biegowy ma piankowe koła, które wykazują odporność na przebicie, są lekkie i nie generują dużego hałasu podczas jazdy. Pojazd można dopasować do wzrostu pociechy, gdyż możliwa jest regulacja wysokości kierownicy.
Rodzice, którzy kupili ten dobry i tani rower swoim pociechom, twierdzą, że jest solidny, a maluchy szybko się uczą, jak należy na nim jeździć. To może być dobra alternatywa dla wózka spacerowego. Pojazd zachęca maluchy do spędzania czasu na świeżym powietrzu i aktywności fizycznej. Ma on wszystkie stosowne certyfikaty (m.in. CE i TÜV GS). Jazda na przedstawionym rowerze pozytywnie wpływa na rozwój motoryczny dzieci.
13. Rower Kross Lea 1.0
Kross Lea 1.0 to godny uwagi rower MTB z aluminiową ramą, dostępną w rozmiarze od XXS do M. Model świetnie nadaje się dla mężczyzn, kobiet, jak i nastolatków. Ma on 21 biegów, hamulce V-brake i koła w rozmiarze 26-cali. To zwrotny jednoślad, który umożliwia łatwe pokonywanie zakrętów. Sprężynowo-elastomerowy amortyzator tłumi drgania, co zapobiega szybkiemu zmęczeniu rąk w czasie jazdy po nieutwardzonych ścieżkach.
Jak wykazał test rowerów, model ten bardzo dobrze sprawdza się w przypadku kobiet. Mimo że rama znajduje się stosunkowo wysoko, wsiadanie i zsiadanie z siodełka nie jest kłopotliwe. Rowerem można jeździć po lesie czy górzystym terenie, a także dojeżdżać do pracy. Co ważne, farba, którą pomalowano ramę, nie odpryskuje, nawet w przypadku mocniejszego uderzenia. Po aplikacji zabezpieczono ją w procesie obróbki termicznej, to zwiększa odporność konstrukcji na uszkodzenia mechaniczne. Jednoślad waży 13,7 kg. Nie jest on zbyt ciężki, dlatego można go wnieść szybko po schodach do mieszkania czy na kładkę dla pieszych.
Rower jest chwalony m.in. za wytrzymałość. Wielu jego posiadaczy twierdzi, że można bez przeszkód i bez ryzyka przypadkowego zniszczenia konstrukcji, jeździć po bardzo trudnych trasach, Poza tym pojazd ładnie się prezentuje. Dla wielu osób istotne jest to, że regulacja wysokości siodełka nie stanowi żadnego problemu. Czynność ta nie wymaga użycia dużej siły.
Przewodnik zakupowy – Jaki rower kupić?
Przejażdżki rowerowe są świetną formą rozrywki dla dorosłych, a także dzieci. Warto co pewien czas wybrać się z całą rodziną na wycieczkę rowerami, aby się dotlenić, a przy okazji poprawić swoją kondycję. Jednak do tego jest potrzebny jednoślad. Jak wybrać rower, aby nie żałować zakupu? Po lekturze poniższego poradnika na pewno znajdziesz odpowiedź na to pytanie.
Rodzaje rowerów
Jest kilka rodzajów rowerów, różniących się między sobą m.in. budową. Nie każdy jednoślad jest dobrze przystosowany do jazdy po mieście czy nieutwardzonych drogach, dlatego należy dobrze przemyśleć, gdzie będziemy najczęściej poruszać się zakupionym pojazdem. Wyróżnia się rowery:
górskie (MTB) – są wyjątkowo popularne, mają szerokie opony z głębokim bieżnikiem, dlatego dobrze sprawdzają się w mieście i poza nim, także w trudniejszym terenie. Najczęściej mają one koła w rozmiarze od 26 do 29 cali i jeden lub dwa amortyzatory. Do rowerów górskich zalicza się modele: ATB, DH, Enduro, FR, All Mountain, XC i Trail;
miejskie – jak sama nazwa wskazuje, są przystosowane do jeżdżenia po mieście. Mają one tak ustawione siodełko i kierownicę, że możemy utrzymać wyprostowane plecy. Przeważnie jednoślady miejskie mają 29-calowe koła, a rama jest obniżona. Ich cechą wyróżniającą jest przerzutka planetarna, schowana w tylnej piaście. Pozwala ona na zmianę biegu podczas postoju i chroni napęd przed zanieczyszczeniami;
szosowe – są przeznaczone do jazdy po asfaltowej drodze, mają 28-calowe koła i wąskie, gładkie opony. To rowery z charakterystycznie wygiętą kierownicą, przypominającą rogi barana. Wśród nich rozróżnia się jednoślady endurance i sportowe, te drugie pozwalają na wygodniejsze pokonywanie wielokilometrowych tras (ze względu na bardziej wyprostowaną sylwetkę);
trekkingowe – często mówi się, że są połączeniem jednośladu szosowego i górskiego. To pojazdy z węższymi oponami nadającymi się do jazdy na asfalcie, mają dodatkowo błotniki, bagażnik, stopkę i oświetlenie. To rowery odpowiednie na dłuższe wycieczki, zwykle mają koła w rozmiarze 28 cali;
crossowe – są podobne do modeli trekkingowych, ale nie mają tylu akcesoriów. Ich koła również są w rozmiarze 28 cali, ale opony są szersze. Jednoślady crossowe są przystosowane do jazdy po mieście i poza nim, po leśnych i polnych ścieżkach;
składane – mają składaną konstrukcję, w efekcie czego są łatwe w przechowywaniu czy przewożeniu środkami transportu publicznego. To bardzo dobra propozycja dla osób mających małe mieszkanie;
fitness – według rowerzystów to pojazdy szosowe wyposażone nie w wygiętą, ale prostą kierownicę. Nadają się one do jazdy po mieście, dalekich wycieczek, jak i treningu.
Rama
Rama to główny element konstrukcji jednośladu, dlatego trzeba zwrócić na nią szczególną uwagę. Istotny jest rozmiar tego elementu, a także materiał wykonania. Najlepszy rower jest dopasowany do naszego wzrostu, a to w dużej mierze zależy od wielkości ramy. Zwykle oznacza się ją symbolami od S do XL (a więc tak samo, jak np. ubrania) lub numerycznie w calach. Dla przykładu osobom o wzroście do 157 cm poleca się ramy XS (14 cali), a tym powyżej 190 cm – L lub XL (21 cali).
Z jakiego materiału powinna być wykonana rama roweru? Kilkanaście lat temu wykorzystywano do tego głównie stal, która co prawda jest sztywna i wytrzymała, ale sprawia też, że jednoślady są ciężkie. Obecnie możemy też wybierać wśród pojazdów z ramą aluminiową, która jest lżejsza, sztywna, solidna i odporna na korozję (choć jednocześnie gorzej tłumi drgania) a także karbonową, magnezową czy tytanową. Pojazdy z ramą z trzech ostatnich wymienionych materiałów dobrze tłumią drgania i nie ważą zbyt dużo, jednak są też znacznie droższe i trudniejsze w naprawie.
Rozmiar kół – jaki rower wybrać?
Komfort jazdy na rowerze w dużej mierze zależy od rozmiaru kół. Im są one mniejsze, tym bardziej zwrotny jest pojazd i bardziej uniwersalne staje się jego zastosowanie, ale jednocześnie istnieje większe ryzyko wpadania w dziury na drodze. Jednoślad z większymi kołami jest cięższy, ale pokonywanie przeszkód jest znacznie łatwiejsze (ze względu na mniejszy kąt natarcia), poza tym możemy jeździć z większą prędkością. Najczęściej kupowane są rowery z kołami 26- i 28-calowymi, Panowie nierzadko wybierają też 29-calowe modele.
Hamulce
W rowerach miejskich, MTB i trekkingowych zwykle montowane są hamulce V-brake. Mają one dwa ramiona ustawione po przeciwnych stronach widelca i swoim wyglądem przypominają literę „V”. Hamulce V-brake mają stosunkowo dużą siłę hamowania, ale są podatne na zabrudzenie wodą i błotem, co negatywnie wpływa na ich skuteczność. Niektóre pojazdy trekkingowe są wyposażone w szczękowe hamulce hydrauliczne, które są mniejsze od tych V-brake. Zamiast stalowej linki mają one przewód z płynem hamulcowym, nie każdy mechanik rowerowy wie, jak je serwisować. Najdroższe, ale i najbardziej skuteczne są hamulce tarczowe, które wykazują odporność na niekorzystne warunki atmosferyczne i dobrze sprawdzają się nawet przy uszkodzeniu poręczy. Ich wadą jest skomplikowana obsługa.
Amortyzacja
Amortyzacja jest niezbędna w rowerze przeznaczonym do jazdy w trudnym terenie. Poruszanie się po nierównej lub nieutwardzonej powierzchni nie będzie komfortowe, jeśli wciąż będziemy odczuwać wstrząsy. W amortyzator nie muszą być wyposażone jednoślady do jazdy po asfaltowej drodze w mieście.
Przydatne akcesoria
Jeśli wciąż mamy wątpliwości, jaki jest najlepszy rower, warto porównać kilka modeli pod kątem dołączonych akcesoriów. Do jazdy potrzebne nam jest przede wszystkim oświetlenie, nie tylko przednie, ale i tylne. Może ono być napędzane przez dynamo, ewentualnie zasilane bateriami (światła LED). Przydatne okazują się też błotniki chroniące przed zabrudzeniem ubrania podczas jazdy po błocie czy bagażnik umożliwiający wygodne przewożenie bagażu. Przeważnie do roweru jest też dołączone siodełko, chociaż czasami trzeba je dokupić osobno. Element ten nie może być za wąski czy za twardy, bo wtedy już po kilku minutach jazdy zaczniemy odczuwać dyskomfort.
Rowery dla dzieci
Rowery przeznaczone dla dzieci, zwłaszcza kilkuletnich, wyglądają nieco inaczej niż te dla dorosłych. Maluchy od 18. miesiąca życia mogą zacząć jeździć na pojazdach biegowych, które nie mają pedałów. Siedząca na siodełku pociecha odpycha się od podłoża nogami i w ten sposób porusza się do przodu. Starszym dzieciom naukę jazdy ułatwiają rowery trójkołowe, mające jedno koło z przodu i dwa z tyłu. To stabilne jednoślady, zapobiegające przypadkowemu upadkowi. Co ciekawe, wśród modeli trójkołowych znajdziemy też takie dla dorosłych. Często określa się je mianem rehabilitacyjnych, bo mogą na nich jeździć osoby z zachwianym poczuciem równowagi czy zaburzonymi funkcjami ruchowymi.
Rowery w dobrych cenach
Rowery dla dzieci kosztują od 50 zł do 200 zł, zwłaszcza te biegowe i trójkołowe. Tanie są też pojazdy składane, których cena nie przekracza 500 zł. Solidne jednoślady MTB, szosowe, miejskie, crossowe i inne, oferowane przez znanych producentów, nie należą do najtańszych. Na ich zakup trzeba przeznaczyć minimum 1000 zł.
FAQ
P1: Kto wynalazł rower?
Pierwszy pojazd przypominający współczesny rower powstał niecałe 200 lat temu. Była to maszyna do biegania, którą w 1813 roku stworzył Niemiec Karl Freiherr Drais von Sauerbronn i opatentował ją w 1818 roku. Pojazd stanowiła drewniana konstrukcja bez pedałów, którą wprawiało się w ruch poprzez odpychanie się nogami od ziemi. Dziś także produkuje się podobne rowerki, są one jednak przeznaczone dla dzieci do nauki utrzymania równowagi. W 1868 roku we Francji powstała przekładnia łańcuchowa, którą kilka lat później wykorzystał Brytyjczyk John Kemp-Starley do opracowania pierwowzoru współczesnego roweru. Pojazd nazwano rover (z ang. wędrowiec). W 1932 roku po raz pierwszy wykorzystano rower w sporcie wyczynowym. Rower górski skonstruowano pod koniec lat 70. ubiegłego wieku.
P2: Jak pomalować rower?
Najlepsze efekty zapewnia malowanie proszkowe, jednak nie każdy może sobie na taką opcję pozwolić. Zabieg odbywa się w profesjonalnych lakierniach i polega na wypiaskowaniu ramy, pomalowaniu jej specjalną farbą i „wypieczeniu” jej w wysokiej temperaturze. Dużo tańszą metodą jest zakupienie farby i samodzielne malowanie ramy. Nie kupujmy jednak tanich farb z supermarketów, gdyż mogą szybko odpadać. Dużo bezpieczniejszym wyjściem jest wybór lakieru samochodowego lub dobrej jakości farby akrylowej. Zdecydujmy się na farbę w sprayu, gdyż będziemy w stanie pokryć całą ramę równomiernie i bez smug. Dobrym rozwiązaniem jest również zakup specjalnej emulsji w sklepie rowerowym, która zapewni podobny efekt do malowania proszkowego.
P3: Jak napompować rower?
Przed napompowaniem roweru musimy ustalić, jakie powinno być w nim minimalne i maksymalne ciśnienie. Informacja jest zawsze nadrukowana na oponie. Im szersza opona, tym ciśnienie jest niższe. Następnym krokiem jest zidentyfikowanie rodzaju wentyla. Może być to typ samochodowy, rowerowy lub francuski. Będzie nam to potrzebne do dobrania odpowiedniej pompki. Przed przystąpieniem do pompowania należy odkręcić plastikowy korek, wsunąć końcówkę pompki na zawór i wprowadzać powietrze do opony. Przydatny będzie kompresor, z którego odczytamy jakie ciśnienie jest w oponie. Ostatnim krokiem jest zakręcenie plastikowego korka. Co prawda nie ma on żadnego wpływu na szczelność zaworu, jednak zabezpiecza go przed zanieczyszczeniami i korozją.
P4: Jak samodzielnie złożyć rower?
Jeśli zdecydujemy się na samodzielne złożenie roweru, powinniśmy postępować według określonych wskazówek. Najważniejszy jest wybór kół i ramy. Rama może być wykonana z karbonu lub aluminium. Ważne, żeby jej rozmiar był dopasowany do naszego wzrostu i budowy ciała. Wybierając koła, przemyślmy ich rozmiar: w sprzedaży dostępne są modele 26, 27,5 oraz 29 cali. Do kół należy dobrać także pasujące dętki. Nie zapominajmy o osprzęcie, czyli hamulcach, wspornikach, przerzutkach, chwytach. Rower nie może się obejść także bez kierownicy i siodełka. Pamiętajmy, że wszystkie elementy muszą do siebie idealnie pasować. Po złożeniu roweru możemy pomalować go na dowolny kolor. Taki pojazd z pewnością będzie unikatowy i oryginalny.
P5: Gdzie kupić rower?
Rower możemy kupić zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i przez Internet. Jeśli chcesz mieć pewność, że wybrany model będzie wygodny, dobrze dopasowany do naszej sylwetki i bezpieczny, zachęcamy do wizyty w sklepie stacjonarnym. Możemy tam wsiąść na pojazd, przymierzyć go, a nawet kawałek się przejechać. Rower kupimy zarówno w specjalistycznym sklepie rowerowym, w którym pracują doświadczeni i zorientowani sprzedawcy, jak i w zwykłym sklepie sportowym. Nie polecamy zakupu w hipermarkecie czy na giełdzie, gdyż możemy tam nie otrzymać fachowej porady. Jeśli zdecydujemy się na zakupy przez Internet, sugerujmy się opiniami konsumentów o danym serwisie.
Jak dbać o rower?
Aby nasz jednoślad działał sprawnie przez kilka sezonów, należy o niego odpowiednio zadbać. Skoro już dowiedziałeś się, jaki rower jest polecany i zakupiłeś wymarzony model, zadbaj o jego prawidłową konserwację. W tej części artykułu podpowiadamy, na co zwrócić szczególną uwagę podczas pielęgnacji naszego jednośladu.
Czystość
Jeśli nasz rower mocno się zabrudził podczas przejażdżki, należy go dokładnie wyczyścić. Pamiętajmy jednak, że pojazd nie lubi dużej ilości wody. Do usunięcia plam z błota możemy użyć szczotki lub szmatki nasączonej wodą z mydłem. Nie wolno używać wody pod ciśnieniem, gdyż może uszkodzić łożyska, a nawet usunąć z nich cały smar. W przypadku silnych zabrudzeń olejami lub smarami używajmy środka czyszczącego zawierającego środek odtłuszczający. Po każdorazowym myciu roweru należy go dokładnie osuszyć i nasmarować środkiem antykorozyjnym.
Smarowanie
Aby nasz rower działał sprawnie przez kilka sezonów, należy regularnie smarować wszystkie jego mechanizmy. Służą do tego specjalne smary w płynie, które można nabyć w każdym sklepie rowerowym. Najważniejszymi elementami są linki hamulców i przerzutek, znajdujące się na pancerzykach, do których wpuszczamy kroplę płynu.
Łańcuch
Nie zapominajmy także o smarowaniu łańcucha. Warto go od czasu do czasu wyczyścić benzyną ekstrakcyjną, aby usunąć piasek. W tym celu można użyć szczoteczki do zębów, która dotrze do wszystkich szczelin. Jeśli jeździliśmy rowerem w deszczu, po przejażdżce warto nałożyć środek wypierający wodę, aby uniknąć korozji. Łańcuchy z plastikową osłoną wystarczy smarować raz na kwartał.
Podczas jazdy łańcuch stopniowo się zużywa, a jego ogniwa się wydłużają. Używanie zbyt wyciągniętego łańcucha może spowodować uszkodzenie przednich i tylnych zębatek. Dlatego, aby uniknąć dodatkowych kosztów i problemów, warto co 2000 km łańcuch wymienić.
Hamulce
Bardzo istotną kwestią jest dobre wyregulowanie hamulców. Manetka nie może dotykać kierownicy, a klocki w stanie spoczynku muszą się znajdować blisko obręczy. Poza tym nie mogą się zużywać jednostronnie lub krzywo, dlatego miejmy na uwadze ich właściwe ustawienie. Jeśli usłyszymy tarcie, natychmiast należy wymienić hamulce. Jeśli są uszkodzone, to mogą doprowadzić do zniszczenia obręczy, a w rezultacie do upadku.
Koła
Koła należy regularnie centrować, ponieważ ich odchylenie nie może być większe niż 0,5 mm. Duże rozbieżności spowodują nadmierne naprężenie szprych, a nawet ich pęknięcie. Poza tym warto kontrolować ścieranie się gwintów obręczy i wymieniać je, jeśli są bardzo zużyte. Nie zapominajmy także o oponach, w których zbyt wytarty bieżnik może doprowadzić do pęknięcia.
Regularne przeglądy
Dobrym pomysłem jest zrobienie dokładnego przeglądu naszego pojazdu co najmniej raz w roku. Warto wtedy sprawdzić, czy koła nie są zdecentrowane oraz jaki jest stopień zużycia klocków hamulcowych. Należy zbadać również opory i luzy w piastach i łożyskach, np. osi suportu czy steru. Im szybciej zauważymy ewentualną usterkę, tym większa szansa, że ją naprawimy bez ponoszenia większych kosztów.
Jeśli zdarzy nam się upadek, niezwłocznie należy sprawdzić wszystkie elementy, w tym kierownicę, wspornik kierownicy, pedały, korby, koła, widelec i ramę. Jeśli są uszkodzone, musimy je naprawić lub wymienić na nowe. Wymianę lub montaż należy przeprowadzać w sposób zgodny z zaleceniami producenta. Używajmy także oryginalnych części. Proste naprawy można wykonać samodzielne, zasięgając rady doświadczonych osób lub znajdując potrzebne informacje w Internecie. Poważniejsze i bardziej skomplikowane czynności warto powierzyć fachowcom, w zaufanym warsztacie rowerowym.
» Przejrzyj produkty z poprzednich lat
Rower Cube
14. Rower Cube SL Road
Pojazd Cube SL Road nadaje się dla mężczyzn i kobiet. Do wyboru mamy kilka rozmiarów ramy, także z obniżoną górną rurą. Konstrukcja roweru jest aluminiowa, dlatego jest lekka, ale i wytrzymała. Jest ona odporna na korozję, pęknięcia i inne uszkodzenia, a poza tym jest sztywna. Model waży 11,8 kg. Wszystkie linki zostały poprowadzone wewnątrz rur, dlatego są zabezpieczone przed zabrudzeniem i nie musimy montować na ramie dodatkowych osłon.
Rower ma tarczowe, hydrauliczne hamulce, które nie zawodzą nawet przy niekorzystnej pogodzie. Możemy bezpiecznie jeździć podczas opadów deszczu, nie martwiąc się przy tym o wydłużoną drogę hamowania. Kierownica jest prosta, zamocowano na niej miękkie uchwyty. Jednoślad można stabilnie ustawić, bez potrzeby opierania o ścianę, gdyż został wyposażony w stopkę. Jej uchwyt jest mocowany od dołu do ramy i przytwierdzony śrubą, co zwiększa solidność. Nie ma ryzyka, że rower przewróci się, nawet jeśli jest obciążony np. bocznymi sakwami.
Przeanalizowaliśmy komentarze na temat opisanego wyżej pojazdu, aby sprawdzić, co sądzą o nim kupujący. Okazało się, że ten rower Cube jest uznawany za elegancki i lekki. Pozwala on na szybką i jednocześnie komfortową jazdę poza miastem, jak również na ruchliwych ulicach i ścieżkach rowerowych. Jednoślad może spełnić oczekiwania nawet doświadczonych rowerzystów.
» Przejrzyj produkty z poprzednich lat
Dodaj komentarz
0 KOMENTARZ