Rower miejski – Przewodnik zakupowy, ranking i test
Rower miejski to doskonały wybór dla osób, które codziennie dojeżdżają do pracy lub na uczelnię i chcą uniknąć korków. Zebraliśmy opinie użytkowników na temat popularnych jednośladów i stworzyliśmy poradnik, który podpowie, jaki model wybrać. W naszym artykule znajdziesz również ranking z najlepszymi pojazdami w 2024 roku. Rower miejski Romet Sonata 2.0. wykonano solidnie, na uwagę zasługuje ciekawe wzornictwo. Rower jest wygodny i stabilny, a jazda na nim to czysta przyjemność. Godnym polecenia modelem jest też rower miejski Romet Vintage M. Duża liczba biegów, wygodne siodełko i niska rama sprawiają, że model chętnie wybierają miłośnicy kolarstwa.
Tabela porównawcza
6 najlepszych rowerów miejskich. Opinie w 2024 roku
Rower jest coraz popularniejszym miejskim środkiem transportu, chętnie wybieranym nie tylko do rekreacji, ale także codziennego dojazdu do szkoły czy pracy. Pomimo dużej ilości wypożyczalni czy punktów z rowerami miejskimi, jeśli planujemy długoterminowe jeżdżenie rowerem, warto zainwestować we własny jednoślad. Mamy nadzieję, że ranking rowerów miejskich pomoże wybrać model odpowiedni dla Ciebie.
Rower miejski damski
1. Rower miejski Romet Sonata 2.0
Model Romet Sonata 2.0 oferowany przez polskiego producenta to dobry i tani rower miejski, który pomimo pozornie skromnego wyposażenia zupełnie wystarcza do codziennej jazdy. W zestawie znajdziemy dzwonek, oświetlenie i bagażnik, dzięki czemu nie musimy myśleć ani pamiętać o zakupie podstawowych elementów, w które rower rzadko wyposażony jest fabrycznie. Rower ma błotniki, co również nie jest standardem, natomiast bardzo przydaje się w przypadku jeżdżenia po mieście w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.
Ten damski rower miejski ma aluminiową ramę dostępną w dwóch rozmiarach – 17 oraz 19 cali, natomiast rozmiar kół to 28 cali. Rower wyposażony jest w trzy biegi w wewnętrznej przerzutce oraz hamulce typu V-brake. Niewielka waga, wynosząca zaledwie 16 kg sprawia, że w razie konieczności rower łatwo można przenieść, na przykład po schodach.
Test rowerów miejskich wykazał, że to bardzo dobry i prosty rower w korzystnej cenie odpowiedni do jazdy po mieście, jak i poza miastem. Chwalony jest także za łatwość montażu oraz jakość wykonania, a także za estetyczny design, nawiązujący do popularnych ostatnimi czasy rowerów holenderskich.
Rower miejski męski
2. Rower miejski Romet Vintage M
Romet Vintage to męski model roweru miejskiego. Pomimo premiery w 2019 roku, wyglądem nawiązuje do starych modeli, ze skórzanymi detalami rączek czy siodełka. To dobry rower miejski do codziennej jazdy, charakteryzujący się niewielką masą, wynoszącą zaledwie 15 kilogramów, dzięki czemu ewentualne znoszenie go po schodach klatki nie będzie kłopotem.
Stalowa rama roweru dostępna jest w rozmiarach 18 lub 20 cali, natomiast rozmiar kół w modelu to 28 cali. Warto wspomnieć o tym, że standardowym elementem wyposażenia są błotniki, podobnie jak oświetlenie, bagażnik czy stopka. Niewielu producentów oferuje takie dodatki jako fabryczne wyposażenie roweru, nie ulega jednak wątpliwości, że są one niezbędne. Męski rower miejski wyposażono w sześć biegów w zewnętrznej przerzutce, jednorzędową korbę oraz hamulce typu V-brake.
Użytkownicy chętnie wybierają model Romet nie tylko ze względu na bardzo atrakcyjną cenę, ale także na przykuwający wzrok design. Chociaż produkt jest tani, jakość wykonania jest naprawdę wysoka, a jazda rowerem komfortowa.
Rower miejski Kross
3. Rower Kross Trans 6.0
Model popularnego producenta to utrzymany w stonowanych barwach szarości, grafitu i błękitu damski rower miejski wyposażony w siedem biegów oraz amortyzację o skoku aż 63 mm, co jest sporą wartością, jak na rower miejski.
Rower miejski Kross waży prawie 18 kilogramów. Z aluminium wykonano ramę, wsporniki kierownicy i siodełka oraz dźwignie hamulców. Same hamulce natomiast są typu V-brake. Za komfort i wygodę podczas jazdy odpowiada oryginalne siodełko Selle Royal, natomiast wytrzymałość osprzętu rower zawdzięcza postawieniu na markę Shimano, znaną z bezawaryjności.
Opinie o rowerach miejskich wystawiane przez użytkowników modelu Kross są bardzo dobre. Użytkownicy doceniają solidność i bezawaryjność jednośladu oraz jakość wykonania. Jednoślad ma wysoką jakość fabrycznie montowanych opon, które uchodzą za wytrzymałe oraz bardzo odporne na przebicia.
Rower miejski z przerzutkami
4. Rower Indiana Moena 24
Model przeznaczono dla dzieci, jednak producent także najmłodszych użytkowników potraktował poważnie i zaoferował im wart uwagi, ładny i solidny rower miejski. Na uwagę zasługuje bardzo szeroki zakres możliwości regulacji wysokości zarówno kierownicy, jak i siodełka, przez co rower może posłużyć dziecku latami.
Rower wyposażony jest fabrycznie w elementy dodatkowe, takie jak oświetlenie czy osłona łańcucha, która w przypadku rowerów dziecięcych jest bardzo ważnym dodatkiem, zabezpieczającym przed skaleczeniem czy wkręceniem odzieży w łańcuch. Rower ma stalową ramę (co przekłada się na jego sporą masę, wynoszącą około piętnastu kilogramów) i koła w rozmiarze 24 cali oraz całkiem imponującą ilość biegów, jak na miejski rower, wynoszącą aż siedem.
Rower miejski z przerzutkami cieszy się dobrą opinią wśród użytkowników, nie tylko z powodu atrakcyjnego, przykuwającego dziecięcy wzrok wyglądu. Pomimo niskiej ceny, charakteryzuje się dużą trwałością oraz wysoką jakością wykonania, dlatego uchodzi za rower na lata, który będzie „rósł” razem z dzieckiem.
Rower miejski Romet
5. Rower Romet Gazela 3
Gazela to kultowy już model popularnego producenta, nie dziwi więc ani duża ilość jego reedycji, ani ogromne zainteresowanie użytkowników. Gazela 3 to tradycyjny model, który postanowiono uwspółcześnić, dzięki czemu doczekał się stabilnej, sztywnej główki, hydroformowanych i cieniowanych profili rurowych oraz szeregu innych unowocześnień, mających wpływ na poprawę jego wydajności oraz wytrzymałości konstrukcji, a także zmniejszenia masy.
Gazela 3 waży około 17 kilogramów i dostępna jest w dwóch rozmiarach – 17 oraz 19 cali, koła natomiast mają rozmiar 28 cali. Dominującym materiałem, z którego wykonano ramę, obręcze, hamulce, piastę, kierownicę wraz z mostkiem oraz sztycę, jest aluminium, za komfort jazdy odpowiada siodełko Selle Royal.
Wśród innych, miejskich rowerów Romet wyróżnia się głównie nowoczesnym, bogatym wyposażeniem. Kolejne edycje modelu cieszą się niesłabnącą popularnością, a zatem nie dziwi, że i Gazela 3 zyskuje same pochlebne opinie użytkowników. Konsumenci uważają, że to bardzo dobry rower miejski Romet w rozsądnej cenie, solidnie wykonany i z bogatym, dodatkowym wyposażeniem.
Rower miejski 26 cali
6. Rower miejski Le Grand Lille 3
Le Grand Lille to stylizowany na holenderski, damski rower miejski w estetycznej, stonowanej kolorystyce. Uchwyty przy kierownicy wykonane są z syntetycznej skóry, natomiast siodełko z lekkiej pianki i elastomerów. Rower wyróżnia się wyposażeniem zarówno w koszyk, jak i bagażnik oraz niewielkim rozmiarem. Rama dostępna jest w dwóch wariantach – 15 lub 17 cali, natomiast rozmiar kół to 26 cali.
Dominującym materiałem jest aluminium, ale widelec ramy wykonano ze stali. Rower wyposażono w odblaski, aluminiowe hamulce typu V-brake oraz trzy biegi. Producent postawił na cieszące się dobrą opinią przerzutki (oraz inne podzespoły, jak na przykład piasta) marki Shimano.
Rower miejski 26 cali dostępny jest w mniejszych rozmiarach, a zatem przeznaczony dla drobniejszych kobiet. Użytkownicy uważają, że to dobry rower w rozsądnej cenie, wyposażony przez producenta w niezbędne elementy. Dostępny w kilku wariantach kolorystycznych, więc można wybrać odpowiadający sobie kolor.
Przewodnik zakupowy – jaki rower miejski kupić?
Wraz z coraz większą ilością ścieżek rowerowych, wypożyczalni czy miejsc postojowych dla rowerów, jednoślady są coraz popularniejszym miejskim środkiem lokomocji. W związku z tym na rynku pojawia się coraz więcej modeli przeznaczonych głównie do jazdy po mieście i odpowiedź na pytanie, jaki rower miejski jest najlepszy, może spędzać sen z powiek. Z pomocą przychodzi poniższy poradnik.
Jedną z podstawowych kwestii, na jaką warto zwrócić uwagę przy wyborze roweru to kształt ramy. Powszechnie jednoślady dostępne są w dwóch wariantach, tak zwanych damek z nisko prowadzoną górną rurą oraz dedykowane mężczyznom modele z wysoko zamocowaną górną rurą ramy. Zaletą nisko prowadzonej ramy jest wygoda przy wchodzeniu i schodzeniu, dlatego bardzo często tak zwane damki są wybierane chętnie także przez panów. Oczywiście, wadą nisko prowadzonej rury jest nieznacznie mniejsza sztywność całej ramy, jednak w przypadku rowerów miejskich nie ma to tak dużego znaczenia, jak w przypadku górskich czy zaawansowanych modeli rowerów trekkingowych.
Bardzo istotną kwestią jest także rozmiar pojazdu. Najlepszy rower miejski to taki, który będzie dopasowany do naszego wzrostu, za co odpowiadają indywidualne tabele rozmiarów udostępniane przez producentów, niemniej w sklepie rower i tak warto „przymierzyć” i – o ile to możliwe – odbyć krótką jazdę próbną. Najczęściej doradcy w sklepach sportowych podpowiadają, jaki rower wybrać do naszego wzrostu czy sposobu jazdy. Przyjmuje się jednak, że rozmiary jednośladów wynikają z rozmiarów ram podawanych w calach (które wynoszą od około 16 do 20 cali) i standardowo oznaczone są – podobnie jak ubrania – rozmiarami od S do L.
Z rozmiarem ramy bezpośrednio związany jest także rozmiar kół, który (w większości modeli) w obrębie danego rozmiaru może być nieco modyfikowany, co oznacza, że do danego rozmiaru ramy będą pasować na przykład koła w rozmiarze zarówno 28, jak i 29 cali. Wielkość kół ma znaczenie, ponieważ większe koła pozwalają na uzyskanie większej prędkości przy takim samym wysiłku oraz łatwiejsze omijanie przeszkód. Niestety, im większe koła, tym mniejsza zwrotność, a zatem należy indywidualnie znaleźć swój złoty środek.
Oprócz rozmiaru ramy dobrze także zwrócić uwagę na materiał ramy oraz ułożenie rury pod siodełkiem względem ramy i kierownicy, ponieważ to jej lokalizacja i pionowość odpowiada za wyprostowanie naszej sylwetki podczas jazdy oraz komfort siedzenia. Odnośnie materiału, to zdecydowana większość rowerów miejskich ma ramy stalowe lub aluminiowe. Stal jest materiałem wytrzymalszym i odporniejszym na uszkodzenia niż aluminium, które charakteryzuje się mniejszą masą. Rowery miejskie w dobrych cenach wykonane są z dwóch popularnych materiałów, natomiast nieco bardziej zaawansowane stopy czy materiały przekładają się na trwałość, czy masę, ale także na cenę pojazdu.
Typowym dla rowerów miejskich modelem kierownicy jest tak zwana jaskółka. Nazwa pochodzi od wyprofilowania jej w sposób przypominający ptaka, natomiast konsekwencją kształtu oraz stosunkowo wysokiego zamocowania jest wymuszanie na rowerzyście wyprostowanej sylwetki. Jeśli nie odpowiada nam sposób jazdy, warto dopytać o możliwość regulacji wysokości czy wymiany kierownicy na bardziej odpowiadający model.
Dobrze także zwrócić uwagę na możliwość regulacji wysokości siodełka oraz kierownicy. To od ich położenia zależeć będzie nasz komfort jazdy, ma to także znaczenie, jeśli będziemy rower z kimś dzielić bądź sporadycznie pożyczać, a także jeśli mamy zamiar jeździć w różnych warunkach. Do komfortowej jazdy podczas pedałowania, w ostatniej fazie noga powinna być niemalże wyprostowana. Jednak wysokość w praktyce oznacza, że trudniej szybko i bezpiecznie postawić stopę na ziemi, co przydaje się podczas jazdy po mieście, gdzie nierzadko trzeba błyskawicznie reagować na wyjeżdżającego kierowcę czy pojawiające się znikąd dziecko na hulajnodze.
Bardzo ważną kwestią jest także wspomniana wcześniej masa roweru, a dokładnie nasza fizyczna możliwość ewentualnego podniesienia i przestawienia go, na przykład przy wnoszeniu po schodach. Dlatego – bez względu na zapewnienia i specyfikacje producentów – rower należy sprawdzić także w kontekście naszych możliwości podniesienia go. Rowery miejskie z solidnymi ramami typu holenderskiego, bardzo często wyposażone w elementy, takie jak koszyk, potrafią ważyć nawet 25 kilogramów, a taką masę trudno wnieść na przykład na trzecie piętro kamienicy.
Oświetlenie to kolejna ważna kwestia, mająca wpływ na nasze bezpieczeństwo. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań jest wciąż zasilane dynamem przy kole, jednak nawet niedzielny rowerzysta wie, że nie jest ono wygodne. Trzeba je umiejętnie włączyć, nierzadko podczas jazdy zmienia pozycję i odskakując od koła, nie generuje energii, a ponadto daje wrażenie dodatkowego obciążenia. Zyskującymi na popularności rozwiązaniami są modele, w których za oświetlenie odpowiada prądnica zamontowana w piaście albo zasilane bateryjnie oświetlenie ledowe.
FAQ
P1: Jak wypożyczyć rower miejski?
Aby skorzystać z roweru miejskiego, musimy zainstalować specjalną aplikację na swoim smartfonie. Po jej pobraniu zakładamy konto, logujemy się i wnosimy opłatę inicjalną. Zazwyczaj wynosi ona 10 zł i jest rozliczana w ramach kolejnych wypożyczeń pojazdu. Po zarejestrowaniu się otrzymamy SMS-em oraz na adres e-mail specjalny kod PIN, niezbędny do korzystania z roweru. Aby wypożyczyć jednoślad, wpisujemy kod na wyświetlaczu lub skanujemy kod QR. Pierwsze 20 minut każdego wypożyczenia roweru jest bezpłatne, za każde kolejne minuty musimy zapłacić. Aby zwrócić rower, należy go zabezpieczyć poprzez ręczne zapięcie blokady, która znajduje się na tylnym kole.
P2: Czym charakteryzuje się rower miejski?
Rower miejski, jak sama nazwa wskazuje, jest przeznaczony do spokojnej jazdy po mieście. Inaczej nazywa się go holenderskim, co wzięło się z przypisania Holandii statusu kolebki jazdy na rowerze. Klasyczny rower miejski ma szerokie siodełko, krótką ramę, wygiętą kierownicę, łańcuch obudowany plastikową osłoną, błotniki, bagażnik i koszyk z przodu. Pojazd ma 28-calowe koła, jego rama jest obniżona, dzięki czemu łatwo na niego wsiąść. Siodełko jest szerokie, co sprawia, że na rowerze można wygodnie jeździć w pozycji wyprostowanej. Kierownica typu baranek umożliwia wygodny chwyt i komfortową przejażdżkę.
P3: Ile kosztuje rower miejski?
Ceny rowerów miejskich są bardzo zróżnicowane i mogą mieścić się w przedziale od 200 zł do nawet 30 tys. zł. Najtańsze są modele dostępne w hipermarketach, jednak nie polecamy takiego rozwiązania. Jakość jednośladu może nie spełnić naszych oczekiwań, a naprawa ewentualnych usterek może nas kosztować więcej niż sam rower. Tani rower nie będzie nam służył przez lata. Zawodowiec lub wielki pasjonat kolarstwa może sobie pozwolić na zakup jednośladu za kilka tysięcy, jednak zwykłemu rowerzyście drogi rower nie jest potrzebny. Funkcjonalny rower miejski kupimy już za 1000 zł i będzie to dobrej klasy sprzęt, który posłuży nam kilka lat.
P4: Jakie akcesoria dokupić do roweru miejskiego?
Kupując rower musimy także pamiętać o niezbędnych elementach, które przydadzą nam się podczas jazdy po mieście. Niezbędne są błotniki, chroniące nasze ubranie przed zachlapaniem, a także dzwonek i bagażnik. Wygodnym rozwiązaniem jest zamontowanie koszyka z przodu, do którego włożymy zakupy czy torebkę. Warto nabyć także dobrej jakości zapięcie, które powstrzyma złodzieja przed kradzieżą. Z dodatkowych elementów przydatna jest także pompka, zestaw podstawowych kluczy i poręczne sakiewki rowerowe. Nie zapominajmy również o kasku, który ochroni naszą głowę podczas ewentualnego upadku.
P5: Dla kogo rower miejski?
Rower miejski najlepiej sprawdzi się do codziennej jazdy do pracy lub na wypady na zakupy. Pojazd jest bardzo wygodny, ma obniżoną ramę i niewielką wagę, dlatego poleca się go zarówno dla dzieci i młodzieży, jak i dla aktywnych, starszych osób. Jednoślad będzie odpowiednim rozwiązaniem dla studentów, którzy codziennie dojeżdżają na uczelnię i nie chcą stać w korkach lub męczyć się w komunikacji miejskiej. Pojazd dobrze sprawdzi się dla osób, którym nie zależy na wyczynowej jeździe.
Dodaj komentarz
0 KOMENTARZ