Rowery szosowe ranking

Ostatnio aktualizowane: 15.10.19

 

Rower szosowy – Poradnik zakupowy, ranking i test w 2019 roku

 

Marzy Ci się rower szosowy? W takim razie koniecznie zapoznaj się z rankingiem, który przygotowaliśmy. Sprawdziliśmy opinie rowerzystów i wytypowaliśmy najbardziej popularne jednoślady. Jednym z nich jest damski model Cube Axial WS, który waży niecałe 10 kg. Wnoszenie go po schodach czy przenoszenie przez przeszkody nie jest trudne. Do wyboru jest kilka rozmiarów ramy, dlatego można dopasować rower do swojego wzrostu. Pojazd ten ma szeroki zakres przełożeń, co umożliwia łatwe pokonywanie m.in. stromych podjazdów. Godny uwagi jest także model Kross Vento 2.0, który jest równie lekki i solidny. Rama została wykonana z aluminium, podobnie jak kierownica, jej wspornik oraz sztyca.

 

 

Tabela porównawcza

 

Zalety
Wady
Podsumowanie
Oferty

 

 

Najlepsze rowery szosowe w 2019 roku

 

Jeżeli lubisz jeździć po drogach i rozpędzać do dużych prędkości, to warto kupić pojazd przystosowany do twardych nawierzchni. Zebraliśmy informacje o najlepszych modelach, zdaniem konsumentów, i na tej podstawie powstał poniższy ranking rowerów szosowych. Zapraszamy.

 

Nasze zalecenia

 

Rower szosowy damski

 

Cube Axial WS

 

Cube Axial WS umożliwia rozpędzenie się do bardzo dużych prędkości, dlatego jest odpowiedni dla osób, które lubią się ścigać. Ten damski rower szosowy został zaprojektowany z myślą o osobach, które lubią uprawiać sporty, robią to często i intensywnie, ponieważ jest on bardzo wytrzymały i wykazuje oporność na uszkodzenia.

W rowerze zastosowano przerzutki marki Shimano, biegi są płynne, a ich zmiana bardzo łatwa. Na kierownicy CUBE Compact Race Bar znajduje się owijka Cube Grip Control, która zapewnia dobry chwyt i wygodę podczas jazdy. Siodełko CUBE WS Active 1.1 jest wygodne, nawet podczas dłuższych wyjazdów. Hamulce Shimano Claris BR-R2000 są wrażliwe, więc szybko reagują na zacisk ręki, a jazda jest bezpieczniejsza. Kupujący doceniają atrakcyjny design i elegancję modelu, którą zapewnia niebieska rama. 

Wykonana jest ona z aluminium, dlatego jest bardzo lekka i dobrze wyważona i zachowuje odpowiednią sztywność, co sprawia, że wygodnie jeździ się po drodze. Rower waży 9,4 kg, można go łatwo przenosić nad różnymi przeszkodami znajdującymi się na drodze. Model jest dostępny w rozmiarach 47, 50, 53 oraz 56, więc można dopasować odpowiedni dla siebie. Rower zapewnia bardzo dobrą kontrolę i stabilność jazdy, a nierówności na jezdni nie są zbyt mocno wyczuwalne.

 

 

 

 

Rower szosowy Kross

 

Kross Vento 2.0

 

Polecamy zainteresować się pojazdem Kross Vento 2.0, którego konstrukcja jest bardzo lekka (10,15 kg). Rama została wykonana z wytrzymałego aluminium. Dobrze zaprojektowany sportowy styl jest odpowiedni do szybkiej, wyścigowej jazdy. Siodełko marki Kross jest wygodne i dobrze dopasowuje się do ciała.

Ten rower szosowy Kross ma 16 przerzutek, co umożliwia jazdę w każdych warunkach, a zastosowany napęd pochodzi z serii Shimano Claris. Korzystanie z przerzutek umożliwia dostosowanie pojazdu do jazdy pod górkę. Model można kupić w rozmiarze: S, M, L i XL. Hamulce szczękowe Shimano Claris BR-2400 skutecznie hamują. W pojeździe zastosowano widelec Carbon, który przytrzymuje koło i jest wytrzymały. Sztyca, wspornik kierownicy oraz kierownica są wykonane z aluminiowych komponentów Kross Sport i można dopasować ich wysokość do swoich potrzeb. Wiele elementów roweru, w tym piasta, łańcuch i kaseta, są marki Shimano.

Test rowerów szosowych potwierdza, że opisywany model jest wytrzymały i sprawdza się podczas jazdy w każdych warunkach atmosferycznych. Koła są bardzo lekkie, a ich średnica wynosi 28 cali. Opony Schwalbe Lugano mają niski opór toczenia, dlatego są przystosowane do jazdy wyścigowej i odpowiednie dla osób, które lubią szybką jazdę. Użytkownicy są zadowoleni z tego, że pojazd jest wygodny i trwały.

 

 

 

 

Rower szosowy Giant

 

Giant Fastroad SLR 2

 

Zastanów się nad zakupem Giant Fastroad SLR 2, ponieważ jest bardzo wytrzymały i można nim łatwo sterować. Ten rower szosowy Giant jest odpowiedni do jazdy wymagającej, a także miejskiej. Kupujący twierdzą, że model jest szybki, wygodny i łatwy w serwisowaniu. W pojeździe zastosowano hamulec tarczowy TEKTRO MD-C400, który daje pełną kontrolę nad hamowaniem, nawet gwałtownym.

Dostępnymi rozmiarami ramy są: S, M, L, XL, więc można dopasować ją do swojego wzrostu. Rama jest wykonana z aluminium (ALUXX SLR) i ma jasnoniebieski kolor. Konstrukcja modelu jest zrobiona w technologii AluxX SLR, dzięki czemu jest lekka. Pojazd jest lekki, dlatego można go łatwo przenosić i wnosić po schodach np. do mieszkania. Koła Giant P-R2 Disc dobrze się prowadzą w każdych warunkach, a średnica opon wynosi 28 cali. Zastosowane przerzutki Shimano Sora pracują płynnie, dlatego można je łatwo zmieniać np. podczas trudnego podjazdu.

Widelec jest wykonany z kompozytu węglowego i dobrze utrzymuje przednie koła, a odczuwanie drgań jest zminimalizowane. W modelu zastosowano  prostą kierownicę GIANT Connect XC, a jej długość to 31,8 cm. Siodełko GIANT Connect Forward zapewnia komfortową jazdę. Wspornik Giant D-Fuse jest sztywny, on również tłumi drgania.

 

 

 

 

Rower szosowy Merida

 

Merida Scultura 200 

 

Merida Scultura 200 to rower, którym można jeździć na wycieczki krajoznawcze. To szosowy pojazd, dlatego najlepiej się nim jeździ po twardym podłożu w tym: asfalcie i bruku. Model umożliwia bezproblemowy podjazd na wysokie wzniesienie, a także rozpędzenie się, przy zjeżdżaniu z górki. Pojazd może być używany w różnych warunkach, nawet do jazdy wyścigowej. Rower szosowy Merida jest bardzo lekki (9,2 kg), co pozytywnie wpływa na łatwość przenoszenia oraz przestawiania.

Opinie o rowerach szosowych producenta Merida są bardzo pozytywne. Użytkownicy twierdzą, że modele firmy wyróżnia duża wytrzymałość i łatwość rozpędzania się. Zastosowane przerzutki Shimano działają płynnie. Do dyspozycji rowerzysty jest 18 biegów, dlatego można łatwo dopasować prędkość i trudność jazdy do warunków. Hamulce Dual Pivot są bezpiecznie i szybko hamują.

Rower szosowy do 3000 zł gwarantuje dużą wytrzymałość i wygodę jazdy. Siodełko Merida Sport dostarcza wiele przyjemności podczas jazdy i można na nim siedzieć przez wiele godzin. Użytkownicy są zadowoleni z tego, że model ma wiele ciekawych dodatków. Widelec pojazdu to Road carbon Race, który pozytywnie wpływa na lekkość roweru. Rama wykonana z aluminium jest dostępna w rozmiarach od XS do XL.

 

 

 

 

Romet Huragan 3 

 

Polecamy rower Romet Huragan 3, który można używać do szybkiej i intensywnej jazdy. Pojazd jest odpowiedni do poruszania się po twardym podłożu typu asfalt, beton czy bruk. Ten dobry rower szosowy do 3000 zł ma wysoką ramę, odpowiednią dla mężczyzn. Użytkownicy twierdzą, że model jest wytrzymały, płynnie jeździ i jest łatwy w serwisowaniu.

Koła mają średnicę 28 cali. Rama jest aluminiowa – model 6061 X-Lite – i istnieje możliwość wyboru jej rozmiaru: 52 cm, 54 cm, 56 cm lub 58 cm. Widelec Full Carbon Tapered zwiększa kontrolę nad pojazdem oraz wspiera koło. Opony Michelin Dynamic Sport mają niski opór toczenia, dlatego można na nich jeździć po wyścigowych trasach, uzyskując bardzo duże prędkości.

Model ma 18 przerzutek Shimano Sora. Napęd umożliwia dostosowanie trudności pedałowania do swojej kondycji, a także warunków panujących na drodze. Hamulce z serii Shimano Sora skutecznie reagują na nacisk. Model waży 9,6 kg,  jest lekki i można go łatwo przenosić. Kierownica Romet Road Bar daje skuteczną kontrolę nad kierunkiem jazdy i jest bardzo wygodna, a także nie obciera rąk. Siodełko Selle Italia X-Base jest miękkie i odpowiednio wyprofilowane w taki sposób, aby można było wygodnie jechać przez kilka godzin. Sztyca podsiodłowa jest wytrzymała i jej wysokość można regulować.

 

 

 

 

Rower szosowy do 2000

 

Decathlon B’Twin Triban 520 FB

 

Warto zwrócić uwagę na model Decathlon B’Twin Triban 520 FB, którym można jeździć amatorsko i w nieco bardziej zaawansowany sposób. Pojazd jest przeznaczony dla osób, które planują jeździć po twardej nawierzchni. Ten rower szosowy do 2000 zł pozwala na codzienną jazdę zarówno na krótkich, jak i długich dystansach. Waga modelu to około 9,750 kg. Koła mają średnicę równą 28 cali.

Ten dobry rower szosowy ma konstrukcję, która umożliwia utrzymywanie podniesionej pozycji podczas jazdy, dając duży komfort organizmowi. Model ma regulowany mostek kierownicy oraz sztycę siodełka. Kierownica BTWIN Sport Oversize jest płaska i wygodnie trzyma się ją w dłoniach, a podczas skręcania jest sztywna i umożliwia precyzyjne inicjowanie skrętów. Hamulce B’TWIN SPORT są bardzo mocne i pozwalają szybkie zatrzymanie się przy jeździe z dużą prędkością. Użytkownicy doceniają ten model za jakość wykonania i wygodę użytkowania.

W pojeździe zastosowano aluminiową ramę, która jest bardzo wytrzymała i lekka. W modelu można zamontować bagażnik oraz błotniki. W rowerze zastosowano solidny, lekki i prosty widelec, którego elementy wykonano z włókna szklanego, a pivot z aluminium. Przerzutki Shimano SORA zapewniają bardzo płynną jazdę, a zmieniając je można dopasować bieg do trasy (w zestawie jest 9 biegów). Warto pamiętać o regularnym serwisowaniu sprzętu i jego smarowaniu.

 

 

 

 

Rower szosowy Specialized

 

Specialized Allez Gloss Cast 

 

Rower Specialized Allez Gloss Cast ma wysoką ramę i jest odpowiedni do jazdy dla mężczyzn. Model jest przystosowany do jazdy szosowej, a więc szybko jedzie po twardym podłożu typu asfalt czy beton. Pojazd może się rozpędzać do bardzo dużych prędkości.

Ten rower szosowy Specialized ma przerzutki z serii Shimano Claris, które cechują się płynnością działania i bezawaryjną pracą. Siodełko Body Geometry Toupé Sport jest wąskie i dopasowane do kształtów człowieka. Kierownica Specialized Shallow Drop jest płaska, co umożliwia pochylenie się i zmniejszenie oporu powietrza. Uchwyty są miękkie, a ręce nie obcierają się podczas jazdy, chociaż na dłuższe trasy warto założyć rękawiczki. Zarówno siodełko, jak i kierownicę można regulować, zmieniając ich wysokość, dopasowując do swojego wzrostu.

Rower atrakcyjnie się prezentuje, ramę pomalowano na ciemny, połyskujący kolor i pokryto limonkowym napisem Specialized, a widelec jest biały. Rama jest dostępna w rozmiarze 58 i wykonana z aluminium, dzięki czemu rower jest lekki i wytrzymały. Pedały są wykonane z nylonu i są wygodnie w eksploatacji, nawet przy dużych prędkościach. W modelu zastosowano hamulce Tektro, które można łatwo regulować, a ponadto szczęki ich skutecznie się zaciskają a ich zużycie jest niewielkie. Użytkownicy twierdzą, że pojazd jest wytrzymały, wygodny i są zadowoleni z jego designu.

 

 

 

 

Rower szosowy męski

 

Kellys Cliff 70 

 

Możliwe, że zainteresuje Cię męski rower szosowy Kellys Cliff 70, który może być używany zarówno na twardych drogach, jak i leśnych ścieżkach. Model jest odpowiedni na dłuższe trasy, nie ma obaw o jego zniszczenie oraz komfort jazdy. Pojazd ma atrakcyjny design – ramę pomalowano na niebiesko (kilka odcieni). Kupujący są zadowoleni z tego, że rower jest trwały i wygodny.

Rama jest zrobiona ze stopu aluminium, który jest lekki i wytrzymały. Konstrukcja daje dużą kontrolę nad pojazdem i umożliwia komfortowe sterowanie. Koła mają średnicę 28 cali, co daje możliwość uzyskania dużych prędkości. Ten dobry i tani rower szosowy jest lekki, dlatego można go łatwo wnosić do mieszkania czy przenosić. Pojazd ma do dyspozycji 24 biegi, dzięki zastosowaniu napędu Shimano. Umożliwia to jazdę po górzystych terenach i wykonanie intensywnego treningu.

Dostępne są dwa rozmiary ramy: 19 cali i 21 cali. Pierwsza jest odpowiednia dla osób o wzroście od 168 cm do 182 cm, a druga od 178 cm do 191 cm. W pojeździe zastosowano aluminiowe pedały, które są lekkie i zapewniają dobrą przyczepność. Rower ma amortyzowany przód, dzięki czemu jazda po nierównej drodze jest komfortowa. Siodełko KLS CrossLine jest wąskie, dlatego ciężar ciała odpowiednio się na nim rozkłada.

 

 

 

 

Rower szosowy do 4000

 

Merida Scultura 300

 

Pojazd Merida Scultura 300 jest lekki i można nim jeździć po twardych nawierzchniach, takich jak bruk czy asfalt. Model może rozpędzić się do bardzo dużych prędkości i jest odpowiedni do profesjonalnej, wyścigowej jazdy, a także dla osób, które chcą dużo trenować. Pojazd może być używany na trudnych trasach z ciężkimi podjazdami, a także stromymi zjazdami. Model waży jedynie 9,1 kg, więc można go szybko przenieść nad przeszkodą czy wnieść do mieszkania.

Wysokość kierownicy i siodełka można regulować, dopasowując do swojego wzrostu tak, aby jazda była komfortowa. Widelec Road carbon Race wykonany z kompozytu węglowego dobrze pochłania wibracje. Ten rower szosowy do 4000 zł ma płaską kierownicę, która pozwala na odpowiednie ustawienie ciała do wyścigów. Użytkownicy twierdzą, że pojazd bardzo łatwo się prowadzi i jest odpowiednio sztywny, co umożliwia płynne hamowanie.

Rama jest aluminiowa i dzięki jej konstrukcji można osiągnąć duże prędkości. Model jest dostępny w różnych rozmiarach od XXS do XL, zatem można go dopasować się do wzrostu rowerzysty. W rowerze zastosowano przerzutki Shimano TIAGRA, które nadają się do bardzo trudnych warunków na drodze. Siodełko Merida Sport jest przystosowane do dłuższej jazdy. Jest ono wąskie i podłużne, więc można się na nim oprzeć całym ciężarem ciała. Zastosowane hamulce Merida Road Comp dają dużą kontrolę nad hamowaniem.

 

 

 

 

Rower szosowy carbon

 

Cannondale SuperSix Evo Black Inc.

 

Wielu konsumentów docenia model Cannondale SuperSix Evo Black Inc, który wyróżnia wysoka jakość produkcji. Kupujący są zadowoleni, że pojazd jest bardzo wytrzymały, niezależnie od sytuacji, a także można nim jeździć w każdych warunkach pogodowych i na dowolnej nawierzchni. Konstrukcja ramy jest odpowiednio zwężana i rozszerzana, co zapewnia właściwą wagę oraz wytrzymałość. Rower jest wyważony i zadbano, aby miał aerodynamiczny kształt, zmniejszający opór powietrza podczas jazdy. Istnieje możliwość wyboru rozmiaru ramy od 44 do 63. Sterowanie ułatwia duża sztywność modelu i poręczna kierownica ENVE carbon SES. Uchwyty nie ślizgają się i zapewniają dobrą przyczepność.

Rower szosowy carbon ma siodełko Fizik Arione 00, które jest lekkie, dzięki karbonowym prętom. Do produkcji ramy wykorzystano włókna karbonowe BallisTec Hi-MOD, które są sztywne, co pozwala na uzyskanie większego przyspieszenia. Materiał zapewnia dużą lekkość, a przy tym stabilność.W składzie konstrukcji znajduje się także żywica wykazująca dużą odporność na uszkodzenia mechaniczne.

W pojeździe zastosowano amortyzację SPEED SAVE, która zapewnia odpowiednią niwelację drgań, więc wstrząsy nie są wyczuwalne podczas jazdy. Tarczowe hamulce Shimano Dura-Ace umożliwiają bardzo skuteczne hamowanie nawet w ostatnim momencie.

 

 

 

 

Akcesoria rowerowe

 

Buty na rower szosowy

 

Shimano SH-RP200SL

 

Podczas jazdy rowerem warto mieć odpowiednie buty, aby nie narażać się na kontuzję i osiągać lepsze wyniki, dlatego polecamy zaopatrzyć się w Shimano SH-RP200SL. Obuwie jest odpowiednie dla mężczyzn i można je kupić w rozmiarze od 41 do 48. Model ma atrakcyjny design i jest dostępny w dwóch wariantach kolorystycznych: białym i czarnym.

Te buty na rower szosowy można łatwo dopasować do swojej stopy, ponieważ mają 3 zapięcia na rzep. Konstrukcja obuwia zmniejsza napięcie w najwyżej położonym miejscu. Na języku znajduje się wyściółka, która zwiększa komfort noszenia. Model jest wzmocniony włóknem szklanym, dlatego wykazuje dużą odporność na uszkodzenia mechaniczne. Użytkownicy cenią te buty za dużą przewiewność i komfort.

 

 

 

 

Jaki rower szosowy kupić?

 

Przewodnik zakupowy

Rowery szosowe są obecnie bardzo popularne, ponieważ można się nimi poruszać po mieście, a także poza nim. Pojazdy te zapewniają komfort jazdy (zwłaszcza podczas długich przejażdżek) i są odpowiednie nawet dla początkujących rowerzystów. Jednak czasami mogą pojawić się wątpliwości, jaki rower szosowy wybrać. Aby się ich pozbyć, koniecznie zapoznaj się z poradnikiem, który przygotowaliśmy.

 

 

Materiał wykonania ramy

Jedną z ważniejszych kwestii, którą trzeba wziąć pod uwagę, robiąc zakupy, jest materiał wykonania ramy. Od niego zależy nie tylko solidność jednośladu, ale również waga. Większość pojazdów szosowych ma aluminiową konstrukcję. Takie rowery są lekkie, co na pewno spodoba się m.in. osobom mieszkającym w blokach bez windy. Rama wykonana z aluminium jest też sztywna i wykazuje odporność na korozję, jednak słabo tłumi drgania, co może wiązać się z koniecznością zamontowania amortyzującego widelca. Droższe jednoślady szosowe są wyposażone w ramę karbonową, która jest zbudowana z włókien węglowych. To najlżejsze rowery wśród wszystkich dostępnych, są odporne na korozję i wyróżniają się bardzo dobrym tłumieniem drgań. W razie uszkodzenia karbonową konstrukcję trudno jest naprawić, doświadczeni kolarze narzekają też na niewielką sztywność boczną.

Do produkcji ramy, także w pojazdach szosowych, wykorzystuje się ponadto stal. To niedrogi materiał, który dobrze tłumi drgania, jest wytrzymały, a do tego można go łatwo naprawić. Jednoślady mające stalową konstrukcję są najbardziej podatne na korozję i dużo ważą, co może utrudniać ich codzienne wnoszenie po schodach do mieszkania lub piwnicy.

 

Rozmiar ramy

Aby dobrać właściwy rozmiar ramy, powinniśmy zmierzyć swój przeskok. Jak to zrobić? Należy stanąć w lekkim rozkroku przy ścianie, wsunąć między nogi książkę i przesunąć ją maksymalnie do góry (ale tak, aby nie odczuwać dyskomfortu). Ostatni krok to zmierzenie odległości, jaka dzieli grzbiet książki i podłogę. Wynik, który otrzymamy, trzeba przemnożyć przez 0,26, aby uzyskać odpowiedni rozmiar w calach. Jeśli chcemy, aby była to wartość w centymetrach, należy pomnożyć wynik pomiaru przez 0,66. Później wystarczy sprawdzić tabelkę rozmiarową konkretnego producenta, aby dobrać najlepszy rower szosowy. Przy wyborze jednośladu nie powinno się brać pod uwagę tylko swojego wzrostu, bo każdy z nas ma inną anatomię ciała (w tym długość nóg), do której pojazd ma być dobrze przystosowany.

 

Koła

Rowery szosowe najczęściej mają koła w rozmiarze 28 cali. Ponieważ są one duże, zapewniają mniejszy kąt natarcia, co przekłada się na łatwiejsze pokonywanie przeszkód na drodze. Poza tym koła mają większy kontakt z podłożem i dają możliwość osiągania dużych prędkości jazdy, także podczas pokonywania podjazdów. Co ciekawe, te w rozmiarze 29 cali mają taką samą średnicę obręczy (równą 622 mm). Różnica pomiędzy nimi a kołami 28-calowymi polega na innej grubości standardowej opony wykorzystywanej w pomiarze.

 

 

Hamulce

Przeważnie jednoślady szosowe mają hamulce szczękowe, głównie te z technologią Dual Pivot. Ich konstrukcja oparta jest na pracy ramion względem umieszczonego nad kołem pivotu, czyli jednej osi obrotu. W porównaniu do technologii Single Pivot znajduje się tutaj dodatkowa oś, w efekcie czego praca ramion względem obręczy jest bardziej symetryczna. Niektóre rowery są wyposażone w hamulce tarczowe, czyli takie, jakie mają np. modele górskie. Wyróżniają się one większą siłą hamowania oraz lepszą modulacją. Co więcej, układ tarczowy działa sprawnie nawet przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Ma on też swoje wady, takie jak podatność na wykrzywienie oraz skomplikowany serwis.

 

Waga

Czy waga także odgrywa istotną rolę, gdy podejmujemy decyzję, jaki jest najlepszy rower szosowy? Okazuje się, że tak. Średnio jednoślady ważą od 11 do 15 kg, czasami nieco mniej lub więcej. Istotne jest to, aby można było bez problemu podnieść pojazd i wnieść go po schodach lub przenieść przez wiadukt, mostek czy inną przeszkodę, po której nie da się przejechać.

 

Układ napędowy

Wielu rowerzystów chce, aby ich jednoślady miały jak najbardziej rozbudowany układ napędowy. Jednak pamiętajmy o tym, że liczba przerzutek ma wpływ głównie na nasz komfort, a nie prędkość, jaką osiągamy. Zazwyczaj szosowe modele mają napęd 9- lub 11-rzędowy, co w zupełności wystarcza, aby wygodnie pokonywać nie tylko proste odcinki trasy, ale i strome podjazdy. 

 

 

Kierownica

Kierownica pojazdu musi być dobrze wyprofilowana, żeby można ją było pewnie chwycić. W jednośladach szosowych wykorzystywane są tzw. baranki, które przeważnie można trzymać w dłoniach na trzy różne sposoby. Pierwszym z nich jest chwyt dolny, zapewniający dobrą aerodynamikę i wygodę, pod warunkiem, że odpowiednio ustawimy wysokość siodełka oraz dobrze wybraliśmy rozmiar ramy. Przy podjazdach pod górę sprawdza się chwyt górny na klamkach. Daje on możliwość łatwego manewrowania, a jednocześnie szybkiego zahamowania. Aby zapewnić plecom chwilę odpoczynku, możemy wypróbować chwyt górny. 

 

Rowery szosowe w dobrych cenach

Zakup solidnego roweru szosowego nie jest małym wydatkiem, gdyż standardowo jednoślady z tej grupy kosztują od 2000 do 5000 zł. Niemniej jednak wytrzymały i dostosowany do indywidualnych potrzeb pojazd z pewnością szybko się nie zepsuje, a do tego pozwoli czerpać dużo przyjemności z przejażdżek. Dla porównania, modele przeznaczone dla profesjonalistów kosztują kilkadziesiąt tysięcy złotych.

 

 

FAQ

 

P1: Jak jeździć na rowerze szosowym?

Jeżeli dopiero co kupiłeś rower szosowy, to z pewnością zastanawiasz się, jak jazda na nim różni się od innych modeli. Jedną z najważniejszych wskazówek jest to, aby zawsze pamiętać o założeniu kasku, nawet jeśli wybierasz się tylko na krótką trasę. Przed wejściem na rower, warto również zaplanować sobie trasę. To nie jest rower górski, więc nie radzimy wybierać tras wyboistych i ze wzniesieniami. Najlepiej wybrać trasę z dobrym asfaltem. Podczas jazdy wystarczy, że będziesz miał na sobie zwykłą podkoszulkę i spodnie lub spodenki, lecz warto się przygotować i wziąć ze sobą też bluzę lub kurtkę przeciwdeszczową. Warto również zabrać okulary i bidon z piciem (na dłuższą trasę). Początkującym polecamy podkładkę na siodełko, a wszystkim rowerzystom dla bezpieczeństwa – rękawice.

 

 

P2: Jak pompować rower szosowy?

Odpowiednie napompowanie roweru zależy od wielu czynników. Jeden z nich to rozeznanie się, jaki typ zaworu ma opona. Najczęściej spotykane to Presta i Schrader. Na początku zdejmij nakrętkę z zaworu i odłóż ją w widoczne miejsce. Potem przyłóż do niego dyszę pompki, aby dobrze do niego przylegała. Wtedy możesz zacząć pompować, lecz pamiętaj, aby sprawdzać, jak napompowane są opony. Opony roweru szosowego nie mogą mieć ciśnienia większego niż około 7 bar. Uważaj na to, ponieważ opona może pęknąć. Następnie powoli zaciskając zawór kciukiem, odłóż pompkę. Na końcu zakręć zawór. 

 

P3: Jak przerobić rower górski na szosowy?

Rower górski ma kilka elementów, które należy koniecznie wymienić, jeżeli chcesz z niego zrobić rower szosowy. Najważniejsza jest zmiana opon, ponieważ te w pojeździe szosowym muszą być wąskie, a do tego z gładkim bieżnikiem. Rowery górskie są często wyposażone w amortyzator. Podczas jazdy po szosie taki element często się nie przydaje, więc warto zastąpić go sztywnym widelcem. Jeżeli chcesz, aby pojazd maksymalnie upodobnił się do wersji szosowej, to warto zainwestować w kierownicę typu baranek, lecz musisz pamiętać, że założenie jej na rower górski może być dość trudnym zadaniem. 

 

P4: Jak przygotować się do składania roweru szosowego?

Samodzielne składanie roweru szosowego może być dość trudnym zadaniem, lecz jeżeli w końcu się uda, to z pewnością będzie to bardzo satysfakcjonujące. Jeśli jak dotąd nie znałeś się za bardzo na konstrukcji roweru szosowego, to koniecznie o tym poczytaj. Dowiedz się, z jakich części składa się pojazd i gdzie jest dane miejsce każdego elementu. Najlepiej, jeżeli masz już rower i możesz poznać każdą z części, rozmontowując ją i montując ponownie. Pamiętaj, że do składania roweru będzie Ci potrzebny dobry zestaw kluczy. 

 

 

P5: Gdzie kupić rower szosowy?

Przed zakupami dokładnie poczytaj o pojeździe, który zamierzasz kupić oraz zdecyduj, czy to jest rzeczywiście rower, który Ci się przyda. Warto porównać kilka modeli i wybrać ten najlepszy. Możesz skorzystać z naszych poradników i opisów produktów. Skoro już sprawdzasz produkty w Internecie, to możesz również w ten sposób zaopatrzyć się w rower. Kupowanie w Internecie nie wszystkim się podoba, ponieważ nie mogą przed zakupem sprawdzić pojazdu. Każdy sklep gwarantuje jednak możliwość oddania roweru do 2 tygodni od zakupu. Jeżeli to Cię nie przekonuje, to możesz kupić pojazd w profesjonalnym sklepie stacjonarnym. 

 

 

Jak dbać o rower szosowy?

 

Zaopatrzyłeś się już w rower szosowy i pokonałeś wiele kilometrów, więc przyszła pora na sprawdzenie jego stanu technicznego. Wiele osób zapomina o odpowiedniej pielęgnacji, a rezultatem jest dość szybkie niszczenie pojazdu. Możesz jednak tego łatwo uniknąć poprzez odpowiednie dbanie o rower. Poniżej wyjaśnimy dokładnie, jak powinieneś czyścić rower szosowy i jak często go serwisować. 

 

 

Jak możesz przygotować się do czyszczenia roweru szosowego?

W najlepszej sytuacji są osoby, które mieszkają na wsi lub mają ogród albo duży garaż. Ustawienie roweru do mycia nie będzie wtedy większym problemem. Do tego celu warto użyć specjalnego stojaka, dzięki któremu umycie pojazdu staje się łatwiejsze. Jeżeli do dyspozycji masz jedynie mieszkanie w bloku, to czyszczenie może okazać się wyzwaniem, ale również należy je wykonać. 

 

Zadbaj o łańcuch

Łańcuch jest dość delikatną częścią każdego roweru. Najlepiej, jeśli wyczyścisz go najmniej 4 razy do roku. Przed wyczyszczeniem łańcucha należy go zdemontować. Jeśli zastanawiasz się, jaki rower szosowy jest polecany, to my możemy powiedzieć, że ten, z którego można szybko zdjąć łańcuch. W wielu modelach jest to ułatwione, np. za sprawą specjalnej, niewielkiej spinki. Przetrzyj go szmatką z większych zabrudzeń, a potem wsadź do plastikowej butelki. Następnie zalej ją odtłuszczaczem lub benzyną ekstrakcyjną. Zakręć butelkę i potrząsaj ją do momentu, aż stwierdzisz, że łańcuch jest czysty, odłóż go w suche miejsce. Po wyschnięciu można go nasmarować, używając przeznaczonego do tego celu oleju. Wystarczy nalać trochę płynu na ścierkę i oczyścić każde oczko.  

 

 

Jak wyczyścić pozostałe elementy roweru?

Do czyszczenia innych elementów roweru, takich jak kółka przerzutki i korba, można użyć odtłuszczacza. Warto wyczyścić też cały korpus pojazdu, możesz to zrobić ścierką lub gąbką zamoczoną w wodzie z płynem do naczyń. W trudno dostępnych miejscach można użyć mniejszej szczotki, takiej, która jest do tego przystosowana. Warto przyłożyć się do solidnego umycia napędu, ponieważ jest to ważny element pojazdu. Zabierając się za koła, jeszcze raz musisz sięgnąć po odtłuszczać i pomalować nim kasetę. Następnym krokiem jest bardzo dokładne wyczyszczenie gąbką zębatek i całych kół. Wtedy dokładnie spłucz i wytrzyj każdą część na sucho. Na koniec możesz nasmarować części takie jak pedały, hamulce i przerzutki płynem WD-40 lub innym przeznaczonym do tego specyfikiem. 

 

Jak często powinieneś czyścić i serwisować rower?

Jeżeli używasz roweru codziennie, to najlepiej, abyś czyścił go co najmniej co tydzień. Dzięki tak częstemu czyszczeniu sprawiasz, że poszczególne części pojazdu działają płynniej, a sam rower dobrze wygląda. W okresie jesiennym, kiedy często pada, warto sięgnąć po wodę i gąbkę częściej, pojazd można myć co kilka dni, a nawet po każdej jeździe. Jeżeli chodzi o serwisowanie, to dokładny przegląd części rowerowych powinien nastąpić co najmniej raz w roku. A wszystkie zauważone usterki powinny być naprawiane niezwłocznie po ich wykryciu. 

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...