Ranking 5 najlepszych rowerów szosowych w 2021

Ostatnio aktualizowane: 04.08.21

 

Rower szosowy – Przewodnik zakupowy, ranking i test

 

Odpowiedzi na pytanie, jaki rower szosowy wybrać szuka wiele osób. Podjęcie decyzji, w jaki sprzęt zainwestować nie jest łatwe. Z tego też względu przygotowaliśmy na naszej stronie ranking, w którym opisujemy najczęściej polecane modele, które są solidnie zrobione i zapewniają wygodę jazdy. Jednym z takich rowerów szosowych jest Kross Vento 4.0 z aluminiową ramą, który waży niecałe 10 kg. To pojazd z wąskimi, 28-calowymi kołami, które zapewniają niskie opory toczenia. Ponieważ rama jest dostępna w czterech rozmiarach, można dopasować jednoślad do swojego wzrostu. Istotnym atutem modelu jest karbonowy widelec pochłaniający wstrząsy w czasie jazdy po wybojach. Ranking prezentuje także rower szosowy Merida Scultura Rim 80. Lekka, aluminiowa rama, solidne podzespoły Shimano i duże koła 28 mm sprawiają, że to solidny sprzęt, na którym jazda jest komfortowa.

5 najlepszych rowerów szosowych. Opinie w 2021 roku

 

Dobry rower szosowy powinien mieć lekką, aluminiową ramę. Ważne są też koła z cienkimi oponami. Nie można zapomnieć o zwrotności i dodatkowym osprzęcie przyspieszającym jazdę po drogach o różnym nachylaniu i podczas zmiennych warunków pogodowych. Nasz ranking rowerów szosowych zawiera najlepsze modele dostępne na polskim rynku, które wyróżniają się świetną jakością wykonania.

 

Tabela porównawcza

 

Zalety
Wady
Podsumowanie
Oferty

Najlepszy produkt

Zalety

Jednoślad ma tak zaprojektowaną konstrukcję, aby możliwa była jazda z wyprostowanymi plecami. Jednak nie utrudnia to rozwijania bardzo dużych prędkości. Pojazd jest bardzo lekki, gdyż ramę wykonano z aluminium, a ponadto odporny na uszkodzenia.

Wady

Pojazd jest sprzedawanRowerzyści zauważyli, że podczas pokonywania bardzo ciasnych zakrętów czubek buta często styka się z przednią oponą. Trzeba na to uważać, aby nie stracić równowagi. y bez pedałów, dlatego nie możemy wybrać się na przejażdżkę od razu po zakupie. Ten element należy dokupić samodzielnie.

Podsumowanie

Rower ma 28-calowe koła z oponami zmniejszającymi opory toczenia na równej nawierzchni. Dostępne rozmiary ramy to: S, M, L i XL. Pojazd ma mocne hamulce i 10-rzędową kasetę pozwalającą na płynną zmianę biegów. Wyposażono go też w karbonowy widelec pochłaniający wstrząsy.

Drugi wybór

Zalety

To rower szosowy o sztywnej, aluminiowej, wytrzymałej ramie i niewielkiej wadze. Według użytkowników jakość podzespołów nie odbiega od tych stosowanych w profesjonalnych pojazdach.

Wady

Według specjalistów, rower ten sprawdzi się dla użytkowników początkujących, natomiast profesjonaliści powinni sobie poszukać innego modelu.

Podsumowanie

Cena roweru jest przystępna, a biorąc pod uwagę parametry sprzętu, dla niejednego rowerzysty – bardzo atrakcyjna. Rower dobrze się prowadzi, a jego komponenty są z wytrzymałych materiałów.

Rozważ też

Zalety

To rower o wielkości XL z ramą 22 cale. Ramę wykonano z lekkiego i wytrzymałego karbonu, podobnie jak widelec. Sztyca siodełka i kierownica wykonana jest z aluminium.

Wady

Brak oświetlenia. Rower nie został w nie wyposażony, zatem jazda szosowa po zmroku jest dozwolona tylko po zakupie i montażu lampek z przodu i z tyłu.

Podsumowanie

Waga roweru wynosi 9.47 kg i został on przystosowany do jazdy wyczynowej, o czym mówi między innymi typowy kształt kierownicy. Rower wyposażono w 20 biegów i koła 28 cali.

 

1. Rower Szosowy Kross Vento 4.0

 

Rower szosowy Kross Vento 4.0 to bardzo solidny pojazd mający aluminiową konstrukcję. W miejscach najbardziej narażonych na obciążenia została ona wzmocniona, a w tych najmniej narażonych poddano ją potrójnemu cieniowaniu. Za sprawą takiego rozwiązania pojazd jest lżejszy w porównaniu do wielu innych modeli szosowych, waży ok. 9,9 kg.

Konstrukcja jednośladu umożliwia jazdę w bardziej wyprostowanej pozycji, bez negatywnego wpływu na zachowanie kontroli czy osiąganą prędkość. Rower dobrze sprawdza się na asfaltowych drogach, a także wyboistych, ma karbonowy widelec pochłaniający wibracje i wstrząsy. Rama jest dostępna w 4 rozmiarach: S, M, L i XL.

Rowerzyści, którzy kupili model producenta Kross uważają, że nie zawodzi on nawet w bardzo ekstremalnych warunkach. Ma on mocne hamulce, a zmiana biegów przebiega płynnie i nic się nie zacina. Zaletą roweru są też 28-calowe koła z oponami o szerokości 28 mm, które wykazują odporność na przebicie i zmniejszają opory toczenia.

Pojazd Kross Vento 4.0 ma aluminiową ramę dostępną w rozmiarze od S do XL. Waży on ok. 9,9 kg. To rower wyposażony w 28-calowe koła.

 

Zalety

Niskie opory toczenia: Jednoślad ma odporne na przebicie opony o szerokości 28 mm, które zapewniają niskie opory toczenia. Długotrwała jazda z dużą prędkością nie jest męcząca.

Mocna konstrukcja: Te części ramy, które są najbardziej narażone na obciążenia, zostały wzmocnione. Rower jest uznawany za bardzo solidny.

Karbonowy widelec: Jednoślad ma wykonany z karbonu widelec, który odpowiada za amortyzowanie wstrząsów. Podczas jazdy po wybojach nie odczuwamy dyskomfortu.

Możliwość dopasowania do wzrostu: Ponieważ do wyboru są 4 rozmiary ramy, rowerzyści mają możliwość dobrego dopasowania jednośladu do swojego wzrostu.

Wygodne siodełko: Rower jest chwalony za bardzo wygodne, szerokie i wyprofilowane siodełko. Nie przyczynia się ono do otarć skóry w okolicach ud.

 

Wady

Wymaga zachowania ostrożności na zakrętach: Pokonując bardzo ostry zakręt trzeba zachować ostrożność, żeby nie stracić równowagi. Wszystko przez to, że czubek buta styka się wtedy z przednią oponą.

 

 

 

 

2. Rower Szosowy Merida Scultura Rim 80

 

Rower Szosowy Merida Scultura Rim 80 to model o niezwykle wytrzymałej, sztywnej, zbudowanej z aluminium ramie. Dzięki specjalnej technologii nazwanej „smooth welding”, która polega na potrójnym cieniowaniu ścianek i wygładzaniu spawów, rama o wielkości 52 cm wykonana stopu aluminium 6066, spełnia najwyższe standardy tożsame z rowerami zawodowymi.

Rower szosowy męski prowadzi się precyzyjnie dzięki ukształtowanej stożkowo główce ramy i karbonowemu widelcowi, który doskonale pochłania wszelkie drgania. Rower szosowy Merida jest też niezwykle lekki, bo jego waga wynosi zaledwie 9,9 kg. Zastosowany napęd Shimano Claris współpracuje z kołami o wielkości 28 cali zaopatrzonymi w obręcze Merida Comp i opony CST.

Wewnętrzne prowadzenie przewodów zabezpiecza je przed brudem i wilgocią. Merida Scultura Rim 80 to typowy rower szosowy męski, który może służyć początkującym kolarzom, jak i tym, którzy pierwsze doświadczenia mają już za sobą. Rower Szosowy Merida Scultura Rim 80 ma wielu zadowolonych klientów, jakie reprezentuje cechy i co skłoniło rowerzystów do zakupu tego modelu?

 

Zalety

Waga: Bardzo dużym atutem roweru jest jego niska waga. Dzięki zastosowanym komponentom producentowi udało się osiągnąć wynik poniżej 10 kg.

Sztywna rama: Bardzo solidnie wykonana aluminiowa rama wpływa na dobre prowadzenie roweru, a także wytrzymałość sprzętu.

Widelec: Karbonowy widelec dobrze pochłania ewentualne drgania wynikające z nierówności drogi. 

Siodło: Siodło Merida Comp CC jest dostosowane do męskiej anatomii i zapewnia wygodę podczas jazdy.

 

Wady

Dostawa: Rower zamawiany od dostawcy internetowego przychodzi częściowo w elementach. Użytkownik musi poskręcać niektóre podzespoły, co wiąże się też z koniecznością ich regulacji i ustawienia. 

 

 

 

 

3. Rower Szosowy Fondriest R30 28

 

Na uwagę cyklistów zasługuje Rower Szosowy Fondriest R30 28 z ramą XL o wielkości 22 cali. Ze względu na zastosowanie karbonu do wykonania ramy, cechą roweru jest bardzo niska waga wynosząca 9.47 kg. Jednocześnie rower, dzięki ramie typu „monokok” zachowuje dobrą sztywność i wytrzymałość boczną. Drgania powstałe podczas jazdy tłumi karbonowy widelec marki FONDRIEST sprawiając, że nadgarstki rowerzysty są chronione.

Przerzutka tylna i przednia to produkty firmy Shimano Tiagra zapewniające sprawną zmianę 20 biegów w jakie rower wyposażono. Mamy tu 10-rzędową grupę osprzętu i ulepszone, wykonane w technologii STI, klamko-manetki zapewniające bezwysiłkową zmianę biegów. Do tego kaseta, pozwalająca na maksymalne przełożenie i dużą prędkość marki Shimano, jest najwyższej jakości.

Wykonano ją ze stali i wyposażono w profilowane zębatki zwiększające płynność pracy napędu. Sztyca siodła pozwala na pełną regulację ustawień łącznie z pochyleniem siodła, a jak mówią opinie o rowerze szosowym, prawidłowe jej ustawienie wpływa na komfort jazdy. Kierownica natomiast to typowy profil do jazdy wyczynowej. Jej szerokość to 400/420/440mm i wykonano ją z aluminium.  Rower Szosowy Fondriest R30 28 to ceniony model roweru wyczynowego. Co sprawia, że jest chętnie kupowany?

 

Zalety

Niska waga: Rower waży zaledwie 9.47 kg jest to bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę, że opisywany rower to model męski o ramie 22’’.

Materiały: Rower wykonano z wysokiej jakości materiałów. Najważniejszy element – ramę wykonano z karbonu, dzięki czemu ma odpowiednią sztywność i wytrzymałość.

Widelec: Karbonowy widelec wpływa na łatwość prowadzenia Fondriest R30 28. Dobrze amortyzuje on nierówności terenu i zachowuje optymalną sztywność.

Przerzutki: Przerzutki tylne i przednie Shimano Tiagra zapewniają szybką i precyzyjną zmianę biegów. 

Hamulce: Hamulce Shimano Tiagra to niezawodna konstrukcja. Sprawdzą się w jeździe kolarskiej jak i przy wyprawach na dłuższe trasy.

 

Wady

Oświetlenie: Rower nie został wyposażone w żadne elementy oświetlenia. Zatem przy chęci poruszania się po zmroku należy sprzęt wyposażyć w te elementy samodzielnie.

 

 

 

 

4. Rower Szosowy Romet Huragan 28

 

Ten designerski i lekki, bo ważący zaledwie około 10 kilogramów rower powinien zwrócić uwagę każdego, kto szuka solidnego i estetycznego roweru szosowego. Wyposażono go w aluminiową ramę i karbonowy widelec, co pozwoliło znacznie zredukować mas. Dostępny jest w trzech rozmiarach ramy: 50 cm, 53 cm i 56 cm. 

Rower ma aż 21 biegów, co z łatwością pozwoli dopasować odpowiedni do terenu, po jakim się poruszamy. Przerzutki wraz z akcesoriami, takimi jak manetki, mechanizmy korbowe czy wolnobieg są znanego producenta, Shimano. Na uwagę zasługują też opony, które w tym modelu zastosowano, ponieważ są dobrze znane fanom kolarstwa szosowego (Michelin Dynamic Sport w wersji 700 x 23 C).

Użytkownicy doceniają nie tylko oryginalny design i zwracającą uwagę na kolorystykę, ale także na jakość wykonania czy dobrą kompozycję osprzętu, pochodzącą ze znanych źródeł. Na plus oceniana jest również niska masa roweru oraz jego dostępność w kilku wariantach rozmiarowych, dzięki czemu łatwiej dopasować odpowiedni dla siebie bez nadmiernej regulacji kierownicy czy siodełka.

Rower szosowy Romet Huragan 28 jest bardzo lekki, waży 10 kg. Jego aluminiowa rama i karbonowy widelec sprawiają, że jazda jest komfortowa.

 

Zalety

Niewielka waga: Rower waży zaledwie 10 kg, dzięki czemu lekko się prowadzi. Na zredukowanie masy wpływ miało zastosowanie zarówno aluminiowej ramy, jak i karbonowego widelca. 

Podzespoły: W rowerze zastosowano podzespoły znanego producenta Shimano. Elementy (przerzutki, manetki, mechanizmy korbowe, wolnobieg) dobrze ze sobą współpracują. 

Opony: Opony tego modelu są wytrzymałe i zapewniają komfortową jazdę na nierównym terenie. Ich produkcją zajmuje się znany i ceniony producent Michelin Dynamic Sport. 

 

Wady

Samodzielny montaż: Niektóre elementy roweru są przeznaczone do samodzielnego montażu. Według opinii użytkowników jest to kłopotliwe, gdyż instrukcje nie zawsze są zrozumiałe. 

Brak amortyzacji: Konstrukcja roweru nie zapewnia odpowiedniej amortyzacji, dlatego jazda na nierównym i kamienistym terenie nie zawsze jest komfortowa.

 

 

 

 

5. Triban Rower Szosowy Triban Regular Damski

 

Dla osób początkujących w jeździe szosowej jest przeznaczony Triban Rower Szosowy Triban Regular Damski. Ten rower szosowy damski to prosta konstrukcja zapewniająca bezpieczeństwo i prostotę obsługi. Kształt ramy został tak dobrany, że rowerzystka jedzie w wyprostowanej pozycji, co z kolei wpływa na wygodę.

Rower jest dostępny od rozmiaru S poprzez M i L do maksymalnej wielkości ramy XL. Mamy tu napęd jednorzędowy i manetkę zmiany biegów z wygiętą kierownicą. Wpływa to znacząco na komfort zmiany biegów przez osoby mało wprawione. Jedna tarcza nie sprawia kłopotów przy ich zmianie, nie sprawia też kłopotów w serwisowaniu. Rower sprawdzi się przy użytkowaniu na płaskim i lekko pofałdowanym terenie, a dla osób zainteresowanych jest możliwość montażu bagażnika, wówczas rower może przybrać charakter sprzętu wycieczkowego.

Triban Regular Damski wyposażono w gładkie opony 32 mm zapewniające dobre toczenie po gładkich nawierzchniach. Triban Rower Szosowy Triban Regular Damski jest przeznaczony dla początkujących pań w jeździe rowerowej. Poznajmy cechy roweru.

 

Zalety

Dla początkujących: Rower ma nieskomplikowaną konstrukcję, która jest nie tylko prosta w serwisowaniu, ale też nie sprawia kłopotów w obsłudze nowicjuszowi cyklistyki. 

Postawa: Kształt ramy, niezależnie od rozmiaru został tak opracowany, aby dopasować go do budowy anatomicznej kobiety. 

Waga: Model jest rowerem lekkim jego waga to około 9 kg.

 

Wady

Biegi: Rower do zmiany biegów wykorzystuje jedną tarczę. Efekt jest taki, że uzyskuje się małe przełożenia i rower nadaje się głównie do płaskich terenów. Przy wzniesieniach rowerzysta musi liczyć tylko na siebie. 

 

 

 

 

Przewodnik zakupowy – Jaki rower szosowy kupić?

 

Jedną z najpopularniejszych aktywności, którą mogą uprawiać osoby w każdym wieku jest kolarstwo. Jest to również bardzo dobry sposób, by dojechać do pracy, jednocześnie omijając korki. Aby zapewnić sobie bezpieczną jazdę, dobrze jest wybrać odpowiedni typ roweru. Jednym z najbardziej popularnych modeli na rynku, są pojazdy szosowe. Dzięki temu zapewnimy sobie lepszą przyczepność i zwrotność, która jest bardzo ważna podczas wymijania samochodów na ulicy. Zachęcamy zatem do przeczytania poniższego poradnika. W artykule znajdziesz wiele przydatnych informacji o tym, jaki rower szosowy wybrać.

 

 

Rama pojazdu – jaki rower szosowy jest najlepszy?

Jedną z pierwszych decyzji, jakie będziesz musiał podjąć, jest wybór odpowiedniej ramy pojazdu. Na rynku znajdziesz ramę z: aluminium, stali oraz karbonu.

Główną cechą pierwszego materiału jest jego niewielka cena. Co więcej, jest to powszechnie dostępne tworzywo, więc bez trudu znajdziesz części zamienne. W momencie zderzenia z cięższym przedmiotem, rama może ulec wygięciu. Najlepszy rower szosowy z ramą aluminiową z wysokiego stopu jest jednak bardzo wytrzymały i na pewno będzie bezpieczny.

Bardzo dobrze sprawdza się stal, która jest wyjątkowo wytrzymałym tworzywem. Taka rama wytrzyma zderzenie z innym obiektem lub pojazdem. Nawet mimo użycia dużej siły, nie będzie się ona wyginać. Niestety, tego typu pojazdy są dość drogie, a do tego ciężkie.  Oznacza to, że w czasie jazdy trzeba użyć dużej siły, by wprawić rower w ruch. Utrudnione jest również przenoszenie i wnoszenie jednośladu.

Karbon jest bardzo lekkim tworzywem. Pozwoli to nam nie tylko podnosić rower i wnieść go do mieszkania, ale również ułatwi wjazd na chodnik i wykonywanie różnych sztuczek. Należy podkreślić, że jest to cienki materiał o mocnej konstrukcji. Dzięki temu rama pojazdu jest mniejsza, przez co bardzo dobrze się prezentuje. Ze względu na dużą sztywność, materiał jest często spotykany w branży samochodowej, gdyż chroni silnik przed awarią. Poza tym karbon sprawdza się w każdych warunkach pogodowych, gdyż wykazuje dużą odporność na działanie zarówno niskich, jak również wysokich temperatur. Co więcej, rowery z karbonową ramą dobrze sprawdzą się w przypadku osób z nadwagą lub otyłych, gdyż włókna węglowe są bardzo wytrzymałe i nie niszczą się mimo ciągłej eksploatacji.

 

Koła

Rowery szosowe mają zawsze ten sam rozmiar kół  (28 cm). Jednak poszukując odpowiedniego modelu dla siebie, należy sprawdzić wagę elementu, gdyż jeśli będzie on zbyt ciężki, to jazda będzie utrudniona. W konsekwencji, wprawienie jednośladu w ruch sprawi nam dużą trudność. Dlatego ciężkie koła powinny znaleźć się w rowerach dla zawodowych kolarzy, których mięśnie są przyzwyczajone do dużego wysiłku w trakcie jazdy. Lekkie koła są głównie dedykowane dla osób o niewielkiej masie ciała. Ważne jest również to, by były one wytrzymałe, gdyż jadąc po drodze, szybko można je przebić.

 

Napęd

Bardzo ważnym elementem każdego roweru jest napęd, który zapewnia przyspieszenie w czasie jazdy. Na rynku znajdziemy produkty, wyposażone w 9 lub 10 rzędów, co w pełni wystarczy, by poruszać się po mieście. Jeśli jednak preferujesz jazdę nie tylko po asfaltowym podłożu, ale i w terenie, zalecamy zainwestowanie w pojazd z 11-sto rzędowym napędem.

 

Siodełko

Udając się do sklepu, koniecznie musimy przyjrzeć się temu, jak wygląda siodełko. Ważne jest, by element ten był dobrze wyprofilowany, gdyż zapewnia to wygodę podczas długiej jazdy. Koniecznie sprawdź też, czy regulowanie wysokości siodełka jest proste i wygodne. Dzięki temu z jednośladu będą mogły korzystać inne osoby. Pamiętaj również, że kształt siodełka musi być dostosowany do wagi i gabarytów użytkownika. Dla osób szczupłych przeznaczone są niewielkie modele, zaś długie i szerokie – dla kolarzy o większej masie.

 

 

Kierownica

W celu zapewnienia sobie wygodnej jazdy, warto zainwestować w pojazd o odpowiednio wyprofilowanej kierownicy. Rękojeść powinna być uformowana tak, by dłonie wygodnie na niej leżały. Dobrym rozwiązaniem jest powłoka antypoślizgowa umieszczona na kierownicy. Ułatwi to jazdę w czasie deszczu czy podczas ciepłego dnia, gdy ręce się pocą.

 

Rowery szosowe w dobrych cenach

Rozbieżność cenowa między poszczególnymi modelami jest bardzo duża. Najtańsze modele kosztują między 500 zł a 1500 zł i są wykonane z aluminium. Jeśli jednak pragniesz zakupić nieco mocniejszy i trwalszy produkt, musisz się liczyć z większym wydatkiem. Na rynku dostępne są rowery szosowe, których koszty zakupu wahają się między 3000 zł a nawet 8000 zł. Większa cena związana jest z lepszą ramą i oponami, które będą dostosowane nie tylko do jazdy po mieście, ale również w terenie.

Produkty za 5000 zł dedykowane są dla zawodowych kolarzy, którzy chcą osiągać duże prędkości podczas jazdy. Znajdziemy tam znacznie sztywniejszą ramą, która wytłumi drgania, co przekłada się na komfort używania. Poza tym element ten jest wykonany z lepszych materiałów jak karbon, czy wysoki stop aluminium, więc pojazd będzie mniej awaryjny.

Pamiętaj jednak, że dokonując wyboru, nie powinniśmy kierować się jedynie ceną, a wyposażeniem pojazdu. Warto zatem zainwestować produkt z dobrym napędem, gdyż zapewni to lepsze przyspieszenie, co docenią osoby preferujące szybką jazdę.

 

 

FAQ

 

P1: Jak jeździć na rowerze szosowym?

Jeżeli dopiero co kupiłeś rower szosowy, to z pewnością zastanawiasz się, jak jazda na nim różni się od innych modeli. Jedną z najważniejszych wskazówek jest to, aby zawsze pamiętać o założeniu kasku, nawet jeśli wybierasz się tylko na krótką trasę. Przed wejściem na rower, warto również zaplanować sobie trasę. To nie jest rower górski, więc nie radzimy wybierać tras wyboistych i ze wzniesieniami. Najlepiej wybrać trasę z dobrym asfaltem. Podczas jazdy wystarczy, że będziesz miał na sobie zwykłą podkoszulkę i spodnie lub spodenki, lecz warto się przygotować i wziąć ze sobą też bluzę lub kurtkę przeciwdeszczową. Warto również zabrać okulary i bidon z piciem (na dłuższą trasę). Początkującym polecamy podkładkę na siodełko, a wszystkim rowerzystom dla bezpieczeństwa – rękawice.

P2: Jak pompować rower szosowy?

Odpowiednie napompowanie roweru zależy od wielu czynników. Jeden z nich to rozeznanie się, jaki typ zaworu ma opona. Najczęściej spotykane to Presta i Schrader. Na początku zdejmij nakrętkę z zaworu i odłóż ją w widoczne miejsce. Potem przyłóż do niego dyszę pompki, aby dobrze do niego przylegała. Wtedy możesz zacząć pompować, lecz pamiętaj, aby sprawdzać, jak napompowane są opony. Opony roweru szosowego nie mogą mieć ciśnienia większego niż około 7 bar. Uważaj na to, ponieważ opona może pęknąć. Następnie powoli zaciskając zawór kciukiem, odłóż pompkę. Na końcu zakręć zawór. 

 

P3: Jak przerobić rower górski na szosowy?

Rower górski ma kilka elementów, które należy koniecznie wymienić, jeżeli chcesz z niego zrobić rower szosowy. Najważniejsza jest zmiana opon, ponieważ te w pojeździe szosowym muszą być wąskie, a do tego z gładkim bieżnikiem. Rowery górskie są często wyposażone w amortyzator. Podczas jazdy po szosie taki element często się nie przydaje, więc warto zastąpić go sztywnym widelcem. Jeżeli chcesz, aby pojazd maksymalnie upodobnił się do wersji szosowej, to warto zainwestować w kierownicę typu baranek, lecz musisz pamiętać, że założenie jej na rower górski może być dość trudnym zadaniem. 

 

P4: Jak przygotować się do składania roweru szosowego?

Samodzielne składanie roweru szosowego może być dość trudnym zadaniem, lecz jeżeli w końcu się uda, to z pewnością będzie to bardzo satysfakcjonujące. Jeśli jak dotąd nie znałeś się za bardzo na konstrukcji roweru szosowego, to koniecznie o tym poczytaj. Dowiedz się, z jakich części składa się pojazd i gdzie jest dane miejsce każdego elementu. Najlepiej, jeżeli masz już rower i możesz poznać każdą z części, rozmontowując ją i montując ponownie. Pamiętaj, że do składania roweru będzie Ci potrzebny dobry zestaw kluczy. 

 

 

P5: Gdzie kupić rower szosowy?

Przed zakupami dokładnie poczytaj o pojeździe, który zamierzasz kupić oraz zdecyduj, czy to jest rzeczywiście rower, który Ci się przyda. Warto porównać kilka modeli i wybrać ten najlepszy. Możesz skorzystać z naszych poradników i opisów produktów. Skoro już sprawdzasz produkty w Internecie, to możesz również w ten sposób zaopatrzyć się w rower. Kupowanie w Internecie nie wszystkim się podoba, ponieważ nie mogą przed zakupem sprawdzić pojazdu. Każdy sklep gwarantuje jednak możliwość oddania roweru do 2 tygodni od zakupu. Jeżeli to Cię nie przekonuje, to możesz kupić pojazd w profesjonalnym sklepie stacjonarnym. 

 

 

Jak dbać o rower szosowy?

 

Zaopatrzyłeś się już w rower szosowy i pokonałeś wiele kilometrów, więc przyszła pora na sprawdzenie jego stanu technicznego. Wiele osób zapomina o odpowiedniej pielęgnacji, a rezultatem jest dość szybkie niszczenie pojazdu. Możesz jednak tego łatwo uniknąć poprzez odpowiednie dbanie o rower. Poniżej wyjaśnimy dokładnie, jak powinieneś czyścić rower szosowy i jak często go serwisować. 

Jak możesz przygotować się do czyszczenia roweru szosowego?

W najlepszej sytuacji są osoby, które mieszkają na wsi lub mają ogród albo duży garaż. Ustawienie roweru do mycia nie będzie wtedy większym problemem. Do tego celu warto użyć specjalnego stojaka, dzięki któremu umycie pojazdu staje się łatwiejsze. Jeżeli do dyspozycji masz jedynie mieszkanie w bloku, to czyszczenie może okazać się wyzwaniem, ale również należy je wykonać. 

 

Zadbaj o łańcuch

Łańcuch jest dość delikatną częścią każdego roweru. Najlepiej, jeśli wyczyścisz go najmniej 4 razy do roku. Przed wyczyszczeniem łańcucha należy go zdemontować. Jeśli zastanawiasz się, jaki rower szosowy jest polecany, to my możemy powiedzieć, że ten, z którego można szybko zdjąć łańcuch. W wielu modelach jest to ułatwione, np. za sprawą specjalnej, niewielkiej spinki. Przetrzyj go szmatką z większych zabrudzeń, a potem wsadź do plastikowej butelki. Następnie zalej ją odtłuszczaczem lub benzyną ekstrakcyjną. Zakręć butelkę i potrząsaj ją do momentu, aż stwierdzisz, że łańcuch jest czysty, odłóż go w suche miejsce. Po wyschnięciu można go nasmarować, używając przeznaczonego do tego celu oleju. Wystarczy nalać trochę płynu na ścierkę i oczyścić każde oczko.  

 

Jak wyczyścić pozostałe elementy roweru?

Do czyszczenia innych elementów roweru, takich jak kółka przerzutki i korba, można użyć odtłuszczacza. Warto wyczyścić też cały korpus pojazdu, możesz to zrobić ścierką lub gąbką zamoczoną w wodzie z płynem do naczyń. W trudno dostępnych miejscach można użyć mniejszej szczotki, takiej, która jest do tego przystosowana. Warto przyłożyć się do solidnego umycia napędu, ponieważ jest to ważny element pojazdu. Zabierając się za koła, jeszcze raz musisz sięgnąć po odtłuszczać i pomalować nim kasetę. Następnym krokiem jest bardzo dokładne wyczyszczenie gąbką zębatek i całych kół. Wtedy dokładnie spłucz i wytrzyj każdą część na sucho. Na koniec możesz nasmarować części takie jak pedały, hamulce i przerzutki płynem WD-40 lub innym przeznaczonym do tego specyfikiem. 

 

Jak często powinieneś czyścić i serwisować rower?

Jeżeli używasz roweru codziennie, to najlepiej, abyś czyścił go co najmniej co tydzień. Dzięki tak częstemu czyszczeniu sprawiasz, że poszczególne części pojazdu działają płynniej, a sam rower dobrze wygląda. W okresie jesiennym, kiedy często pada, warto sięgnąć po wodę i gąbkę częściej, pojazd można myć co kilka dni, a nawet po każdej jeździe. Jeżeli chodzi o serwisowanie, to dokładny przegląd części rowerowych powinien nastąpić co najmniej raz w roku. A wszystkie zauważone usterki powinny być naprawiane niezwłocznie po ich wykryciu. 

 

 

» Przejrzyj produkty z poprzednich lat

 

Rower szosowy – Przewodnik zakupowy, ranking i test

 

Marzy Ci się rower szosowy? W takim razie koniecznie zapoznaj się z rankingiem, który przygotowaliśmy. Sprawdziliśmy opinie rowerzystów i wytypowaliśmy najbardziej popularne jednoślady. Jednym z nich jest damski model Cube Axial WS, który waży niecałe 10 kg. Wnoszenie go po schodach czy przenoszenie przez przeszkody nie jest trudne. Do wyboru jest kilka rozmiarów ramy, dlatego można dopasować rower do swojego wzrostu. Pojazd ten ma szeroki zakres przełożeń, co umożliwia łatwe pokonywanie m.in. stromych podjazdów. Godny uwagi jest także model Kross Vento 2.0, który jest równie lekki i solidny. Rama została wykonana z aluminium, podobnie jak kierownica, jej wspornik oraz sztyca.

 

10 najlepszych rowerów szosowych. Opinie w 2021 roku

 

Jeżeli lubisz jeździć po drogach i rozpędzać do dużych prędkości, to warto kupić pojazd przystosowany do twardych nawierzchni. Zebraliśmy informacje o najlepszych modelach, zdaniem konsumentów, i na tej podstawie powstał poniższy ranking rowerów szosowych. Zapraszamy.

 

Rower szosowy damski

 

1. Rower Cube Axial WS

 

Cube Axial WS umożliwia rozpędzenie się do bardzo dużych prędkości, dlatego jest odpowiedni dla osób, które lubią się ścigać. Ten damski rower szosowy został zaprojektowany z myślą o osobach, które lubią uprawiać sporty, robią to często i intensywnie, ponieważ jest on bardzo wytrzymały i wykazuje oporność na uszkodzenia.

W rowerze zastosowano przerzutki marki Shimano, biegi są płynne, a ich zmiana bardzo łatwa. Na kierownicy CUBE Compact Race Bar znajduje się owijka Cube Grip Control, która zapewnia dobry chwyt i wygodę podczas jazdy. Siodełko CUBE WS Active 1.1 jest wygodne, nawet podczas dłuższych wyjazdów. Hamulce Shimano Claris BR-R2000 są wrażliwe, więc szybko reagują na zacisk ręki, a jazda jest bezpieczniejsza. Kupujący doceniają atrakcyjny design i elegancję modelu, którą zapewnia niebieska rama. 

Wykonana jest ona z aluminium, dlatego jest bardzo lekka i dobrze wyważona i zachowuje odpowiednią sztywność, co sprawia, że wygodnie jeździ się po drodze. Rower waży 9,4 kg, można go łatwo przenosić nad różnymi przeszkodami znajdującymi się na drodze. Model jest dostępny w rozmiarach 47, 50, 53 oraz 56, więc można dopasować odpowiedni dla siebie. Rower zapewnia bardzo dobrą kontrolę i stabilność jazdy, a nierówności na jezdni nie są zbyt mocno wyczuwalne.

 

Rower szosowy Kross

 

2. Rower szosowy Kross Vento 2.0

 

Polecamy zainteresować się pojazdem Kross Vento 2.0, którego konstrukcja jest bardzo lekka (10,15 kg). Rama została wykonana z wytrzymałego aluminium. Dobrze zaprojektowany sportowy styl jest odpowiedni do szybkiej, wyścigowej jazdy. Siodełko marki Kross jest wygodne i dobrze dopasowuje się do ciała.

Ten rower szosowy Kross ma 16 przerzutek, co umożliwia jazdę w każdych warunkach, a zastosowany napęd pochodzi z serii Shimano Claris. Korzystanie z przerzutek umożliwia dostosowanie pojazdu do jazdy pod górkę. Model można kupić w rozmiarze: S, M, L i XL. Hamulce szczękowe Shimano Claris BR-2400 skutecznie hamują. W pojeździe zastosowano widelec Carbon, który przytrzymuje koło i jest wytrzymały. Sztyca, wspornik kierownicy oraz kierownica są wykonane z aluminiowych komponentów Kross Sport i można dopasować ich wysokość do swoich potrzeb. Wiele elementów roweru, w tym piasta, łańcuch i kaseta, są marki Shimano.

Test rowerów szosowych potwierdza, że opisywany model jest wytrzymały i sprawdza się podczas jazdy w każdych warunkach atmosferycznych. Koła są bardzo lekkie, a ich średnica wynosi 28 cali. Opony Schwalbe Lugano mają niski opór toczenia, dlatego są przystosowane do jazdy wyścigowej i odpowiednie dla osób, które lubią szybką jazdę. Użytkownicy są zadowoleni z tego, że pojazd jest wygodny i trwały.

 

Rower szosowy Giant

 

3. Rower Giant Fastroad SLR 2

 

Zastanów się nad zakupem Giant Fastroad SLR 2, ponieważ jest bardzo wytrzymały i można nim łatwo sterować. Ten rower szosowy Giant jest odpowiedni do jazdy wymagającej, a także miejskiej. Kupujący twierdzą, że model jest szybki, wygodny i łatwy w serwisowaniu. W pojeździe zastosowano hamulec tarczowy TEKTRO MD-C400, który daje pełną kontrolę nad hamowaniem, nawet gwałtownym.

Dostępnymi rozmiarami ramy są: S, M, L, XL, więc można dopasować ją do swojego wzrostu. Rama jest wykonana z aluminium (ALUXX SLR) i ma jasnoniebieski kolor. Konstrukcja modelu jest zrobiona w technologii AluxX SLR, dzięki czemu jest lekka. Pojazd jest lekki, dlatego można go łatwo przenosić i wnosić po schodach np. do mieszkania. Koła Giant P-R2 Disc dobrze się prowadzą w każdych warunkach, a średnica opon wynosi 28 cali. Zastosowane przerzutki Shimano Sora pracują płynnie, dlatego można je łatwo zmieniać np. podczas trudnego podjazdu.

Widelec jest wykonany z kompozytu węglowego i dobrze utrzymuje przednie koła, a odczuwanie drgań jest zminimalizowane. W modelu zastosowano  prostą kierownicę GIANT Connect XC, a jej długość to 31,8 cm. Siodełko GIANT Connect Forward zapewnia komfortową jazdę. Wspornik Giant D-Fuse jest sztywny, on również tłumi drgania.

 

Rower szosowy Merida

 

4. Rower Merida Scultura 200 

 

Merida Scultura 200 to rower, którym można jeździć na wycieczki krajoznawcze. To szosowy pojazd, dlatego najlepiej się nim jeździ po twardym podłożu w tym: asfalcie i bruku. Model umożliwia bezproblemowy podjazd na wysokie wzniesienie, a także rozpędzenie się, przy zjeżdżaniu z górki. Pojazd może być używany w różnych warunkach, nawet do jazdy wyścigowej. Rower szosowy Merida jest bardzo lekki (9,2 kg), co pozytywnie wpływa na łatwość przenoszenia oraz przestawiania.

Opinie o rowerach szosowych producenta Merida są bardzo pozytywne. Użytkownicy twierdzą, że modele firmy wyróżnia duża wytrzymałość i łatwość rozpędzania się. Zastosowane przerzutki Shimano działają płynnie. Do dyspozycji rowerzysty jest 18 biegów, dlatego można łatwo dopasować prędkość i trudność jazdy do warunków. Hamulce Dual Pivot są bezpiecznie i szybko hamują.

Rower szosowy do 3000 zł gwarantuje dużą wytrzymałość i wygodę jazdy. Siodełko Merida Sport dostarcza wiele przyjemności podczas jazdy i można na nim siedzieć przez wiele godzin. Użytkownicy są zadowoleni z tego, że model ma wiele ciekawych dodatków. Widelec pojazdu to Road carbon Race, który pozytywnie wpływa na lekkość roweru. Rama wykonana z aluminium jest dostępna w rozmiarach od XS do XL.

 

5. Romet Huragan 3 Rower

 

Polecamy rower Romet Huragan 3, który można używać do szybkiej i intensywnej jazdy. Pojazd jest odpowiedni do poruszania się po twardym podłożu typu asfalt, beton czy bruk. Ten dobry rower szosowy do 3000 zł ma wysoką ramę, odpowiednią dla mężczyzn. Użytkownicy twierdzą, że model jest wytrzymały, płynnie jeździ i jest łatwy w serwisowaniu.

Koła mają średnicę 28 cali. Rama jest aluminiowa – model 6061 X-Lite – i istnieje możliwość wyboru jej rozmiaru: 52 cm, 54 cm, 56 cm lub 58 cm. Widelec Full Carbon Tapered zwiększa kontrolę nad pojazdem oraz wspiera koło. Opony Michelin Dynamic Sport mają niski opór toczenia, dlatego można na nich jeździć po wyścigowych trasach, uzyskując bardzo duże prędkości.

Model ma 18 przerzutek Shimano Sora. Napęd umożliwia dostosowanie trudności pedałowania do swojej kondycji, a także warunków panujących na drodze. Hamulce z serii Shimano Sora skutecznie reagują na nacisk. Model waży 9,6 kg,  jest lekki i można go łatwo przenosić. Kierownica Romet Road Bar daje skuteczną kontrolę nad kierunkiem jazdy i jest bardzo wygodna, a także nie obciera rąk. Siodełko Selle Italia X-Base jest miękkie i odpowiednio wyprofilowane w taki sposób, aby można było wygodnie jechać przez kilka godzin. Sztyca podsiodłowa jest wytrzymała i jej wysokość można regulować.

 

Rower szosowy do 2000

 

6. Rower Decathlon B’Twin Triban 520

 

Warto zwrócić uwagę na model Decathlon B’Twin Triban 520 FB, którym można jeździć amatorsko i w nieco bardziej zaawansowany sposób. Pojazd jest przeznaczony dla osób, które planują jeździć po twardej nawierzchni. Ten rower szosowy do 2000 zł pozwala na codzienną jazdę zarówno na krótkich, jak i długich dystansach. Waga modelu to około 9,750 kg. Koła mają średnicę równą 28 cali.

Ten dobry rower szosowy ma konstrukcję, która umożliwia utrzymywanie podniesionej pozycji podczas jazdy, dając duży komfort organizmowi. Model ma regulowany mostek kierownicy oraz sztycę siodełka. Kierownica BTWIN Sport Oversize jest płaska i wygodnie trzyma się ją w dłoniach, a podczas skręcania jest sztywna i umożliwia precyzyjne inicjowanie skrętów. Hamulce B’TWIN SPORT są bardzo mocne i pozwalają szybkie zatrzymanie się przy jeździe z dużą prędkością. Użytkownicy doceniają ten model za jakość wykonania i wygodę użytkowania.

W pojeździe zastosowano aluminiową ramę, która jest bardzo wytrzymała i lekka. W modelu można zamontować bagażnik oraz błotniki. W rowerze zastosowano solidny, lekki i prosty widelec, którego elementy wykonano z włókna szklanego, a pivot z aluminium. Przerzutki Shimano SORA zapewniają bardzo płynną jazdę, a zmieniając je można dopasować bieg do trasy (w zestawie jest 9 biegów). Warto pamiętać o regularnym serwisowaniu sprzętu i jego smarowaniu.

 

Rower szosowy Specialized

 

7. Rower fitness Specialized Allez Gloss Cast 

 

Rower Specialized Allez Gloss Cast ma wysoką ramę i jest odpowiedni do jazdy dla mężczyzn. Model jest przystosowany do jazdy szosowej, a więc szybko jedzie po twardym podłożu typu asfalt czy beton. Pojazd może się rozpędzać do bardzo dużych prędkości.

Ten rower szosowy Specialized ma przerzutki z serii Shimano Claris, które cechują się płynnością działania i bezawaryjną pracą. Siodełko Body Geometry Toupé Sport jest wąskie i dopasowane do kształtów człowieka. Kierownica Specialized Shallow Drop jest płaska, co umożliwia pochylenie się i zmniejszenie oporu powietrza. Uchwyty są miękkie, a ręce nie obcierają się podczas jazdy, chociaż na dłuższe trasy warto założyć rękawiczki. Zarówno siodełko, jak i kierownicę można regulować, zmieniając ich wysokość, dopasowując do swojego wzrostu.

Rower atrakcyjnie się prezentuje, ramę pomalowano na ciemny, połyskujący kolor i pokryto limonkowym napisem Specialized, a widelec jest biały. Rama jest dostępna w rozmiarze 58 i wykonana z aluminium, dzięki czemu rower jest lekki i wytrzymały. Pedały są wykonane z nylonu i są wygodnie w eksploatacji, nawet przy dużych prędkościach. W modelu zastosowano hamulce Tektro, które można łatwo regulować, a ponadto szczęki ich skutecznie się zaciskają a ich zużycie jest niewielkie. Użytkownicy twierdzą, że pojazd jest wytrzymały, wygodny i są zadowoleni z jego designu.

 

Rower szosowy męski

 

8. Rower Kellys Cliff 70 

 

Możliwe, że zainteresuje Cię męski rower szosowy Kellys Cliff 70, który może być używany zarówno na twardych drogach, jak i leśnych ścieżkach. Model jest odpowiedni na dłuższe trasy, nie ma obaw o jego zniszczenie oraz komfort jazdy. Pojazd ma atrakcyjny design – ramę pomalowano na niebiesko (kilka odcieni). Kupujący są zadowoleni z tego, że rower jest trwały i wygodny.

Rama jest zrobiona ze stopu aluminium, który jest lekki i wytrzymały. Konstrukcja daje dużą kontrolę nad pojazdem i umożliwia komfortowe sterowanie. Koła mają średnicę 28 cali, co daje możliwość uzyskania dużych prędkości. Ten dobry i tani rower szosowy jest lekki, dlatego można go łatwo wnosić do mieszkania czy przenosić. Pojazd ma do dyspozycji 24 biegi, dzięki zastosowaniu napędu Shimano. Umożliwia to jazdę po górzystych terenach i wykonanie intensywnego treningu.

Dostępne są dwa rozmiary ramy: 19 cali i 21 cali. Pierwsza jest odpowiednia dla osób o wzroście od 168 cm do 182 cm, a druga od 178 cm do 191 cm. W pojeździe zastosowano aluminiowe pedały, które są lekkie i zapewniają dobrą przyczepność. Rower ma amortyzowany przód, dzięki czemu jazda po nierównej drodze jest komfortowa. Siodełko KLS CrossLine jest wąskie, dlatego ciężar ciała odpowiednio się na nim rozkłada.

 

Rower szosowy do 4000

 

9. Merida Scultura 300 Rower

 

Pojazd Merida Scultura 300 jest lekki i można nim jeździć po twardych nawierzchniach, takich jak bruk czy asfalt. Model może rozpędzić się do bardzo dużych prędkości i jest odpowiedni do profesjonalnej, wyścigowej jazdy, a także dla osób, które chcą dużo trenować. Pojazd może być używany na trudnych trasach z ciężkimi podjazdami, a także stromymi zjazdami. Model waży jedynie 9,1 kg, więc można go szybko przenieść nad przeszkodą czy wnieść do mieszkania.

Wysokość kierownicy i siodełka można regulować, dopasowując do swojego wzrostu tak, aby jazda była komfortowa. Widelec Road carbon Race wykonany z kompozytu węglowego dobrze pochłania wibracje. Ten rower szosowy do 4000 zł ma płaską kierownicę, która pozwala na odpowiednie ustawienie ciała do wyścigów. Użytkownicy twierdzą, że pojazd bardzo łatwo się prowadzi i jest odpowiednio sztywny, co umożliwia płynne hamowanie.

Rama jest aluminiowa i dzięki jej konstrukcji można osiągnąć duże prędkości. Model jest dostępny w różnych rozmiarach od XXS do XL, zatem można go dopasować się do wzrostu rowerzysty. W rowerze zastosowano przerzutki Shimano TIAGRA, które nadają się do bardzo trudnych warunków na drodze. Siodełko Merida Sport jest przystosowane do dłuższej jazdy. Jest ono wąskie i podłużne, więc można się na nim oprzeć całym ciężarem ciała. Zastosowane hamulce Merida Road Comp dają dużą kontrolę nad hamowaniem.

 

Rower szosowy carbon

 

10. Rower szosowy Cannondale SuperSix Evo Black Inc.

 

Wielu konsumentów docenia model Cannondale SuperSix Evo Black Inc, który wyróżnia wysoka jakość produkcji. Kupujący są zadowoleni, że pojazd jest bardzo wytrzymały, niezależnie od sytuacji, a także można nim jeździć w każdych warunkach pogodowych i na dowolnej nawierzchni. Konstrukcja ramy jest odpowiednio zwężana i rozszerzana, co zapewnia właściwą wagę oraz wytrzymałość. Rower jest wyważony i zadbano, aby miał aerodynamiczny kształt, zmniejszający opór powietrza podczas jazdy. Istnieje możliwość wyboru rozmiaru ramy od 44 do 63. Sterowanie ułatwia duża sztywność modelu i poręczna kierownica ENVE carbon SES. Uchwyty nie ślizgają się i zapewniają dobrą przyczepność.

Rower szosowy carbon ma siodełko Fizik Arione 00, które jest lekkie, dzięki karbonowym prętom. Do produkcji ramy wykorzystano włókna karbonowe BallisTec Hi-MOD, które są sztywne, co pozwala na uzyskanie większego przyspieszenia. Materiał zapewnia dużą lekkość, a przy tym stabilność.W składzie konstrukcji znajduje się także żywica wykazująca dużą odporność na uszkodzenia mechaniczne.

W pojeździe zastosowano amortyzację SPEED SAVE, która zapewnia odpowiednią niwelację drgań, więc wstrząsy nie są wyczuwalne podczas jazdy. Tarczowe hamulce Shimano Dura-Ace umożliwiają bardzo skuteczne hamowanie nawet w ostatnim momencie.

 

Akcesoria rowerowe

 

Buty na rower szosowy

 

1. Buty szosowe Shimano SH-RP200SL

 

Podczas jazdy rowerem warto mieć odpowiednie buty, aby nie narażać się na kontuzję i osiągać lepsze wyniki, dlatego polecamy zaopatrzyć się w Shimano SH-RP200SL. Obuwie jest odpowiednie dla mężczyzn i można je kupić w rozmiarze od 41 do 48. Model ma atrakcyjny design i jest dostępny w dwóch wariantach kolorystycznych: białym i czarnym.

Te buty na rower szosowy można łatwo dopasować do swojej stopy, ponieważ mają 3 zapięcia na rzep. Konstrukcja obuwia zmniejsza napięcie w najwyżej położonym miejscu. Na języku znajduje się wyściółka, która zwiększa komfort noszenia. Model jest wzmocniony włóknem szklanym, dlatego wykazuje dużą odporność na uszkodzenia mechaniczne. Użytkownicy cenią te buty za dużą przewiewność i komfort.

 

Przewodnik zakupowy – Jaki rower szosowy kupić?

 

Rowery szosowe są obecnie bardzo popularne, ponieważ można się nimi poruszać po mieście, a także poza nim. Pojazdy te zapewniają komfort jazdy (zwłaszcza podczas długich przejażdżek) i są odpowiednie nawet dla początkujących rowerzystów. Jednak czasami mogą pojawić się wątpliwości, jaki rower szosowy wybrać. Aby się ich pozbyć, koniecznie zapoznaj się z poradnikiem, który przygotowaliśmy.

 

Materiał wykonania ramy

Jedną z ważniejszych kwestii, którą trzeba wziąć pod uwagę, robiąc zakupy, jest materiał wykonania ramy. Od niego zależy nie tylko solidność jednośladu, ale również waga. Większość pojazdów szosowych ma aluminiową konstrukcję. Takie rowery są lekkie, co na pewno spodoba się m.in. osobom mieszkającym w blokach bez windy. Rama wykonana z aluminium jest też sztywna i wykazuje odporność na korozję, jednak słabo tłumi drgania, co może wiązać się z koniecznością zamontowania amortyzującego widelca. Droższe jednoślady szosowe są wyposażone w ramę karbonową, która jest zbudowana z włókien węglowych. To najlżejsze rowery wśród wszystkich dostępnych, są odporne na korozję i wyróżniają się bardzo dobrym tłumieniem drgań. W razie uszkodzenia karbonową konstrukcję trudno jest naprawić, doświadczeni kolarze narzekają też na niewielką sztywność boczną.

Do produkcji ramy, także w pojazdach szosowych, wykorzystuje się ponadto stal. To niedrogi materiał, który dobrze tłumi drgania, jest wytrzymały, a do tego można go łatwo naprawić. Jednoślady mające stalową konstrukcję są najbardziej podatne na korozję i dużo ważą, co może utrudniać ich codzienne wnoszenie po schodach do mieszkania lub piwnicy.

 

Rozmiar ramy

Aby dobrać właściwy rozmiar ramy, powinniśmy zmierzyć swój przeskok. Jak to zrobić? Należy stanąć w lekkim rozkroku przy ścianie, wsunąć między nogi książkę i przesunąć ją maksymalnie do góry (ale tak, aby nie odczuwać dyskomfortu). Ostatni krok to zmierzenie odległości, jaka dzieli grzbiet książki i podłogę. Wynik, który otrzymamy, trzeba przemnożyć przez 0,26, aby uzyskać odpowiedni rozmiar w calach. Jeśli chcemy, aby była to wartość w centymetrach, należy pomnożyć wynik pomiaru przez 0,66. Później wystarczy sprawdzić tabelkę rozmiarową konkretnego producenta, aby dobrać najlepszy rower szosowy. Przy wyborze jednośladu nie powinno się brać pod uwagę tylko swojego wzrostu, bo każdy z nas ma inną anatomię ciała (w tym długość nóg), do której pojazd ma być dobrze przystosowany.

 

Koła

Rowery szosowe najczęściej mają koła w rozmiarze 28 cali. Ponieważ są one duże, zapewniają mniejszy kąt natarcia, co przekłada się na łatwiejsze pokonywanie przeszkód na drodze. Poza tym koła mają większy kontakt z podłożem i dają możliwość osiągania dużych prędkości jazdy, także podczas pokonywania podjazdów. Co ciekawe, te w rozmiarze 29 cali mają taką samą średnicę obręczy (równą 622 mm). Różnica pomiędzy nimi a kołami 28-calowymi polega na innej grubości standardowej opony wykorzystywanej w pomiarze.

 

 

Hamulce

Przeważnie jednoślady szosowe mają hamulce szczękowe, głównie te z technologią Dual Pivot. Ich konstrukcja oparta jest na pracy ramion względem umieszczonego nad kołem pivotu, czyli jednej osi obrotu. W porównaniu do technologii Single Pivot znajduje się tutaj dodatkowa oś, w efekcie czego praca ramion względem obręczy jest bardziej symetryczna. Niektóre rowery są wyposażone w hamulce tarczowe, czyli takie, jakie mają np. modele górskie. Wyróżniają się one większą siłą hamowania oraz lepszą modulacją. Co więcej, układ tarczowy działa sprawnie nawet przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Ma on też swoje wady, takie jak podatność na wykrzywienie oraz skomplikowany serwis.

 

Waga

Czy waga także odgrywa istotną rolę, gdy podejmujemy decyzję, jaki jest najlepszy rower szosowy? Okazuje się, że tak. Średnio jednoślady ważą od 11 do 15 kg, czasami nieco mniej lub więcej. Istotne jest to, aby można było bez problemu podnieść pojazd i wnieść go po schodach lub przenieść przez wiadukt, mostek czy inną przeszkodę, po której nie da się przejechać.

 

Układ napędowy

Wielu rowerzystów chce, aby ich jednoślady miały jak najbardziej rozbudowany układ napędowy. Jednak pamiętajmy o tym, że liczba przerzutek ma wpływ głównie na nasz komfort, a nie prędkość, jaką osiągamy. Zazwyczaj szosowe modele mają napęd 9- lub 11-rzędowy, co w zupełności wystarcza, aby wygodnie pokonywać nie tylko proste odcinki trasy, ale i strome podjazdy.

 

Kierownica

Kierownica pojazdu musi być dobrze wyprofilowana, żeby można ją było pewnie chwycić. W jednośladach szosowych wykorzystywane są tzw. baranki, które przeważnie można trzymać w dłoniach na trzy różne sposoby. Pierwszym z nich jest chwyt dolny, zapewniający dobrą aerodynamikę i wygodę, pod warunkiem, że odpowiednio ustawimy wysokość siodełka oraz dobrze wybraliśmy rozmiar ramy. Przy podjazdach pod górę sprawdza się chwyt górny na klamkach. Daje on możliwość łatwego manewrowania, a jednocześnie szybkiego zahamowania. Aby zapewnić plecom chwilę odpoczynku, możemy wypróbować chwyt górny. 

 

Rowery szosowe w dobrych cenach

Zakup solidnego roweru szosowego nie jest małym wydatkiem, gdyż standardowo jednoślady z tej grupy kosztują od 2000 do 5000 zł. Niemniej jednak wytrzymały i dostosowany do indywidualnych potrzeb pojazd z pewnością szybko się nie zepsuje, a do tego pozwoli czerpać dużo przyjemności z przejażdżek. Dla porównania, modele przeznaczone dla profesjonalistów kosztują kilkadziesiąt tysięcy złotych.

 

» Przejrzyj produkty z poprzednich lat

 

 

 

Dodaj komentarz

0 KOMENTARZ