Ranking 10 najlepszych rowerów trekkingowych w 2019

Ostatnio aktualizowane: 21.11.19

 

Rower trekkingowy – Przewodnik zakupowy, ranking i test

 

Szukasz roweru trekkingowego? Jeśli tak, dobrze trafiłeś. W zestawieniu prezentujemy jednoślady zapewniające komfort podczas wielogodzinnych przejażdżek poza miastem. Modelem polecanym kobietom jest Kross Trans 3.0. Ma on duże, 28-calowe koła, które dają możliwość osiągnięcia dużej prędkości jazdy. Rama została wykonana z aluminium, dlatego wykazuje odporność na odkształcenia. Jednoślad ma amortyzator, który skutecznie pochłania drgania i wstrząsy, co pozwala na wygodną jazdę także po nieutwardzonej, wyboistej nawierzchni. Z kolei mężczyznom powinien przypaść do gustu rower Kellys Cliff 10, który jest dobrze przystosowany do jazdy w trudnym terenie i po mieście. Model ten jest lekki i zwrotny, a do tego solidny. Na szczególną uwagę zasługuje wygodne, dobrze wyprofilowane siodełko.

 

 

Tabela porównawcza

 

Zalety
Wady
Podsumowanie
Oferty

 

 

10 najlepszych rowerów trekkingowych. Opinie w 2019 roku

 

Przeczytaj nasz ranking rowerów trekkingowych, jeżeli interesuje Cię, jakie modele są uznawane za najlepsze na rynku.

 

Rower trekkingowy damski

 

1. Rower Trekkingowy Kross Trans 3.0 Damski 28 S

 

Damski rower trekkingowy Kross Trans 3.0 spodoba się każdej kobiecie, ponieważ jest zgrabny i ma atrakcyjny design. Pojazd może być użytkowany na wielu różnych trasach, zarówno do jazdy po lesie, jak i w mieście. Model ma 21 biegów, które można łatwo zmieniać podczas jazdy na dość trudnych i wymagających trasach. Jazda po nierównościach nie jest nieprzyjemna, ponieważ rower ma amortyzator, dobrze niwelujący drgania. W modelu zastosowano siodełko Velo VL-6273, które jest bardzo wygodne.

Istnieje możliwość wyboru koloru lakieru, jakim jest pomalowana rama: biały, brązowy lub czarny z różnymi dodatkami. Rama jest wykonana z aluminium, jest bardzo lekka i jednocześnie wykazuje dużą odporność na uszkodzenia i obciążenie. Hamulce V-brake pozwalają na szybkie i skuteczne zatrzymanie pojazdu. Koła mają średnicę 28 cali, więc są dość duże i umożliwiają rozwinięcie dość dużych prędkości. Rower ma regulowaną kierownicę, w efekcie czego można ją dostosować do wzrostu i stylu jazdy.

Pojazd waży niespełna 17 kg,  jest odpowiednio wyważony, co ułatwia kontrolę nad nim. Przenoszenie nie powinno sprawiać trudności, co przydaje się podczas natrafienia na strumyk lub trudne do pokonania formacje skalne. Użytkowniczki doceniają ten rower za wygodę jazdy, a także łatwość prowadzenia po nierównych trasach.

 

 

 

 

2. Rower Romet Wagant 1

 

Model Romet Wagant 1 jest odpowiedni dla mężczyzn oraz chłopców, chociaż można go kupić także w wariancie damskim, więc to ciekawy pomysł na prezent np. na komunię albo na urodziny. Rower trekkingowy ma koła o średnicy 28 cali, w efekcie czego są one odpowiednio duże, aby jeździć po różnego rodzaju podłożu. Model można używać w górach, a także podczas jazdy po mieście.

Pojazd ma ramę wykonaną z aluminium, która jest lekka i nie niszczy się pod wpływem dużego ciężaru i częstego używania w trudnych warunkach. Kierownica jest zrobiona z mocnej stali i można ustawiać jej wysokość. W rowerze zastosowano hamulce V-brake, umożliwiające skuteczne hamowanie. W zestawie znajduje się: oświetlenie, stopka, błotniki oraz bagażnik.

Ten dobry i tani rower trekkingowy ma 21 biegów, które można zmieniać, aby dostosować obciążenie do warunków jazdy. Model waży 17 kg, więc można go łatwo przenosić np. po schodach. Żelowe siodełko jest bardzo elastyczne i dobrze dopasowuje się do pośladków. Użytkownicy dobrze oceniają pojazd, ponieważ można na nim stabilnie jechać nawet po bardzo nierównym terenie, gdyż zastosowano w nim amortyzator na przednie koło.

 

 

 

 

Rower trekkingowy męski

 

3. Kellys  Cliff 10 Rower trekkingowy

 

Kellys Cliff 10 jest bardzo dobrym modelem, ponieważ wyróżnia go wytrzymałość, która jest istotna podczas jazdy w trudnych warunkach. Pojazd umożliwia bardzo szybką jazdę, gdyż jest lekki i skrętny. Ten męski rower trekkingowy ma wytrzymałe pedały wykonane z tworzywa sztucznego, i noga się z nich nie ześlizguje nawet podczas szybkiej jazdy.

W modelu zastosowano atrakcyjnie wyglądającą ramę KELLYS Crosslite, do tego wytrzymałą i niewiele ważącą, dlatego jest odpowiednia zarówno do jazdy po mieście, jak i po leśnych ścieżkach. Rama jest wykonana z mocnego aluminium i istnieje możliwość doboru jej rozmiaru na wsporniku kierownicy: 9 cm, 10,5 cm lub 12 cm. Rower ma 21 biegów (przerzutki Shimano), umożliwiające dostosowanie sposobu jazdy do trudności trasy.

Pojazd wyposażono w hamulce APSE Artek V-brake, które są bardzo czułe, dlatego wystarczy nieduży nacisk, aby zahamować. Na przednim kole znajduje się amortyzator, dzięki któremu jazda po nierównym terenie jest komfortowa. Wygodne siodełko KLS CrossLine umieszczono na stalowym wsporniku, wytrzymującym duże obciążenie. Zależnie od swoich potrzeb można dobrać szerokość kierownicy od 62 cm do 64 cm. Kupujący są zadowoleni, że pojazd jest szybki, można go użytkować na różnym podłożu i w różnych warunkach pogodowych.

 

 

 

 

Rower trekkingowy Kross

 

4. Rower Turystyczny Kross Trans 4.0

 

Osoby planujące jeździć po terenach poza miastem, mogą zainteresować się modelem Kross Trans 4.0, który jest odpowiedni do jazdy w trudnych warunkach. Pojazd jest wytrzymały, dlatego bez obaw można nim jeździć po nierównej nawierzchni. Rower trekkingowy Kross ma 24 biegi (przerzutki przednie i tylne firmy Shimano), dzięki czemu można jeździć po zróżnicowanym terenie i bez problemu podjechać na wyższe wzniesienia.

Rama jest zrobiona z aluminium, co pozwoliło na uzyskanie nieco niższej wagi. Pojazd waży 17,2 kg, więc szybkie przeniesienie np. nad strumieniem, nie powinno być kłopotliwe. Ten męski rower trekkingowy ma wsporniki kierownicy i siodła zrobione z lekkiego aluminium. Kupujący twierdzą, że pojazd jest wytrzymały, więc mogą nim jeździć nieco cięższe osoby.

W modelu zastosowano widelec SR Suntour M3010, którego skok wynosi 5 cm, dlatego jest odpowiedni do jazdy po nierównej nawierzchni. Z przodu i z tyłu zastosowano hamulce V-brake, szybko reagujące, więc podczas jazdy można bez problemu zahamować. Kierownica jest wykonana ze stali i ma szerokość 61 cm. Koło ma średnicę 28 cali, a opony mają 1,6 cala grubości. Siodełko Selle Royal Lookin Classic Moderate Royalgel wypełniono żelem, dobrze absorbującym drgania. Siedzenie jest wodoodporne, także piasty są bardzo szczelne, dlatego roweru można używać podczas opadów deszczu.

 

 

 

 

Rower trekkingowy Romet

 

5. Rower Romet Orkan 1 D

 

Romet Orkan 1D to model turystyczny, który może być używany na co dzień. Pojazd bardzo dobrze sprawdza się podczas jazdy po polnych drogach, w lasach, a także na górskich ścieżkach. Rower ma niską ramę, dlatego jest odpowiedni dla kobiet. Zakup modelu może być bardzo dobrym pomysłem na prezent na urodziny, nawet dla nastolatki.

Rower trekkingowy Romet ma koła o średnicy 28 cali. Rama wykonana z aluminium jest lekka, wytrzymała i można dobrać jej długość przy kierownicy (15 cali, 17 cali lub 19 cali). Widelec przy kole jest amortyzowany, dzięki czemu jazda po nierównym terenie jest przyjemna. Rower waży 13,7 kg, więc jest na tyle lekki, że można go przenosić po schodach. 

Pojazd dzięki zastosowaniu przerzutek firmy Shimano ma 21 biegów. Przerzutki umożliwiają dostosowanie oporu do prędkości jazdy oraz własnej kondycji. Warto wspomnieć, że biegi lekko pracują, więc łatwo się je zmienia. Użytkownicy twierdzą, że model jest bardzo sprawny, wygodny i można nim jeździć nie tylko poza miastem, lecz również po mieście. Zastosowane siodełko firmy Romet idealnie sprawdza się niezależnie od pogody i co ważne, jest wygodne. 

 

 

 

 

Rower trekkingowy Giant

 

6. Rower Giant Tourer CS 2 W

 

Giant Tourer CS 2 W to model, który może być używany do jazdy po mieście, ponieważ jest zwrotny, lekki i łatwo się nim steruje, ale jest odpowiedni także do jazdy po lasach. Istnieje możliwość regulowania wysokości wspornika kierownicy oraz wyboru rozmiaru ramy: S lub M, dopasowując rower do swojego wzrostu. Produkt ma wygodne siodełko SELLE ROYAL Freeway, którego wspornik jest amortyzowany, co niweluje wstrząsy. Szprychy są zrobione ze stali nierdzewnej, dlatego koła są wytrzymałe.

Rower trekkingowy Giant ma lekką, wytrzymałą aluminiową ramę. Pomalowano ją na czarno-czerwony kolor. Dynamo znajduje się w piaście, dlatego oświetlenie uruchamia się automatycznie, gdy jedziemy. W zestawie są błotniki, bagażnik i nóżka, czyli przydatne elementy do codziennej jazdy w różnych warunkach pogodowych. Pedały VP-607 City/Trekking sprawdzają się zarówno w mieście, jak i poza nim.

Pojazd ma mocne hamulce TEKTRO typu V (przydają się w mieście) oraz hamulec torpedo w pedałach. Zastanawiają Cię opinie o rowerach trekkingowych firmy Giant? Konsumenci twierdzą, że modele sprzedawane przez tę markę, są bardzo solidne i wygodnie się na nich jeździ. Opisywany pojazd bardzo spodobał się kupującym i twierdzą oni, że jest wygodny i szybki.

 

 

 

 

Jaki rower trekkingowy do 1500

 

7. Rower Kross Trans Siberian

 

Jeżeli zastanawiasz się, jaki wybrać rower trekkingowy do 1500 zł, to polecamy model Kross Trans Siberian. Zastosowano w nim ramę wykonaną z aluminium, która jest nie tylko lekka, lecz również wytrzymała, dlatego nie wygina się pod wpływem intensywnych maratonów kolarskich. Wspornik kierownicy jest regulowany, więc jej wysokość można ustawiać, dostosowując do swojego wzrostu.

Widelec przedni SR Suntour M3010, mający skok 5 cm, amortyzuje i nadaje się do jazdy trekkingowej. Pojazd umożliwia stabilną jazdę bez obawy o chwiejność czy utratę kontroli nad kierownicą. W zestawie znajduje się bagażnik, na którym można przewozić np. zakupy. Kupujący podkreślają, że komfort jazdy tym modelem jest bardzo wysoki i cenią jego bezawaryjność nawet po wielu przejechanych kilometrach.

Pedały są wykonane z aluminium i nylonu, dzięki czemu się nie ścierają. Model ma aż 21 biegów, co pozwala na dostosowywanie obciążenia do warunków panujących na jezdni i stopnia trudności zjazdów lub podjazdów. Zastosowano tu bardzo solidne opony, które wykazują dużą odporność na ścieranie. Koła mają średnicę 28 cali. Wygodne siodełko Velo VL-6273 jest odpowiednie do wielogodzinnej jazdy. Umieszczono je na amortyzowanym wsporniku, co zmniejsza odczuwalność wybojów na drodze. Błotniki zabezpieczają ubranie przed zabrudzeniem w deszczową pogodę.

 

 

 

 

Jaki rower trekkingowy do 2000

 

8. Merida Crossway 15-D Rower crossowy 28

 

Merida Crossway 15-D to męski rower, który wyróżnia duża wytrzymałość, dlatego jest to inwestycja na kilka lat, bo nawet przy intensywnym użytkowaniu rower wykazuje wysoką bezawaryjność. Model może być używany zarówno przez początkujących, jak i profesjonalistów. Siodełko Merida Cross Sport DDK-5103/2380 jest stosunkowo wąskie, a jego wysokość jest regulowana. Koła pojazdu mają średnicę 28 cali, dzięki czemu idealnie nadaje się on do jazdy w trudnych warunkach terenowych i klimatycznych.

Jeśli zastanawiasz się jaki rower trekkingowy do 2000 zł spełni Twoje oczekiwania, to wiedz, że użytkownicy opisywanego modelu potwierdzają jego wysoką wartość. Wielu kupujących zauważyło, że pojazd jest stabilny, a co najważniejsze bardzo wygodny. Kierownica ma szerokość 66 cm i jest pokryta stosunkowo miękkim tworzywem, od którego nie męczą się dłonie. Wysokość wspornika kierownicy można regulować, co pozwala na zwiększenie komfortu jazdy. Rower waży 14,5 kg.

W modelu zastosowano widelec SR Suntour NEX; Coil, który ma skok 6,3 cm, dzięki czemu zyskuje się całkiem dobrą amortyzację podczas jazdy np. po lesie. Pojazd został wyposażony w skutecznie hamujące podczas jazdy hamulce Shimano ST-EF505, które można łatwo wyczyścić i zakonserwować. Ten dobry rower trekkingowy ma aż 24 biegi, co umożliwia szybkie dostosowywanie oporu do warunków panujących na drodze i optymalizację jazdy.

 

 

 

 

Jaki rower trekkingowy do 2500

 

9. Rower trekkingowy Romet Wagant 4

 

Romet Wagant 4 ma ramę wykonaną z aluminium w rozmiarze 19 cali, 21 cali lub 23 cale, oraz koła o średnicy 28 cali. Model jest turystyczny, więc przydaje się podczas rekreacyjnej jazdy po mieście, a także po lasach czy polach. Pojazd jest odpowiedni dla mężczyzn oraz chłopców, ponieważ ma wysoką ramę. W wyposażeniu znajduje się siodełko Selle Royal 8230 oraz pedały Feimin FP-920B, które przyczyniają się do komfortowej jazdy.

Na pytanie, jaki rower trekkingowy do 2500 zł wybrać, wielu konsumentów odpowiedziało, że jest to model Wagant 4. Jak twierdzą entuzjaści tego modelu, jest on stabilny, zwrotny i można z nim przyjemnie spędzić czas. W modelu zastosowano widelec SR Suntour NEX-P 700c z amortyzacją, który skutecznie niweluje drgania podczas jazdy po leśnych drogach. W zestawie znajdują się wszystkie potrzebne i przydatne elementy do jazdy takie jak: oświetlenie, błotniki, nóżka, a także osłona łańcucha.

Użytkownik otrzymuje rower z 27 biegami, więc może jeździć bardzo intensywnie i poprawiać swoją kondycję. Pojazd waży 17 kg, a kontrola nad nim nie jest kłopotliwa. W pojeździe zastosowano hamulce V-brake, które dobrze reagują na dotyk i mają krótką drogę hamowania. Istnieje możliwość regulacji wysokości siodełka oraz kierownicy, dopasowując je do swojego wzrostu. Kierownica jest wykonana ze stali.

 

 

 

 

Lekki rower trekkingowy

 

10. Kross Evado 1.0 2019 Rower crossowy

 

Model Kross Evado 1.0 można zakupić w wersji dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Model jest odpowiedni dla dorosłych i dzieci oraz początkujących i profesjonalistów. Amortyzator skokowy (3 cm), oparty na mechanizmie sprężynowo-elastomerowym przydaje się podczas po nierównej trasie. 

Ten lekki rower trekkingowy waży tylko 13,1 kg, więc można go przenieść na odcinkach trasy, które nie pozwalają na jazdę, lub wnieść do swojego mieszkania po schodach. Do hamowania służy hamulec V-brake, który skutecznie działa. Kierownica ma długość 64 cm i średnicę 3,18 cm, a jej wysokość można regulować. Jak potwierdza test rowerów trekkingowych model jest solidny, stabilnie się nim jeździ po różnym podłożu.

Obecność 21 biegów ułatwia kontrolę nad prędkością, trybem i trudnością jazdy. Z tyłu i przodu zamontowano przerzutki Shimano Tourney. Pojazd ma koła o średnicy 28 cali, którymi dobrze się jeździ po mieście i poza nim. Opony to Mitas V84 Gripper o średnicy 2 cali i szerokości 1,6 cala. W rowerze zastosowano ramę aluminiową, aby uzyskać niską wagę. Konstrukcja jest tak przemyślana, aby kolarz siedział w wygodnej pozycji, nie wpływającej negatywnie na kręgosłup.

 

 

 

 

Przewodnik zakupowy – Jaki rower trekkingowy kupić?

 

Jeśli szukasz roweru, na którym można pokonać wielokilometrowe trasy poza miastem, zwróć szczególną uwagę na jednoślady trekkingowe, inaczej turystyczne. Mają one duże koła z gładszym i węższym bieżnikiem niż modele górskie, a ich konstrukcja umożliwia jazdę w bardziej wyprostowanej i tym samym wygodniejszej pozycji. Po lekturze poradnika będziesz wiedzieć, jakie cechy rowerów trekkingowych odgrywają najistotniejszą rolę w czasie poszukiwań odpowiedniego pojazdu.

 

 

Damski czy męski?

Rowery trekkingowe dzielimy na damskie i męskie. Różnią się one konstrukcją. Pojazdy zaliczane do pierwszej, wspomnianej grupy mają obniżoną ramę, co znacząco ułatwia wsiadanie i zsiadanie, a ponadto umożliwia Paniom jazdę w sukienkach, spódnicach czy długim płaszczu. Czasami kierownica damskich rowerów jest nieco węższa, aby kobiety mogły ją pewnie i wygodnie chwycić. W jednośladach męskich rama znajduje się wyżej, siodełko może być węższe, a kierownica szersza. Warto podkreślić, że modelami damskimi jeżdżą nie tylko kobiety, ale i wielu mężczyzn, bo według nich są wygodniejsze.

 

Rama

W przypadku jednośladów trekkingowych najbardziej popularne są modele z ramą wykonaną z aluminium. Wynika to z ich lekkości, a jednocześnie solidności. Aluminiowa konstrukcja jest odporna na odkształcenia i wgniecenia, ale też sztywna, w efekcie czego może nieco gorzej tłumić drgania (jeśli rower nie wyposażono w amortyzator). Możemy też zdecydować się na zakup jednośladu z ramą stalową, która lepiej pochłania wstrząsy. Jednak taki pojazd będzie znacznie cięższy, zwłaszcza po doczepieniu sakw z niezbędnymi rzeczami. Niektórzy producenci oferują ponadto droższe pojazdy trekkingowe z ramą karbonową, ale nie każdy z nas może sobie pozwolić na tak duży wydatek. Poza tym karbon jest podatny na uszkodzenia mechaniczne.

Przy podejmowaniu decyzji, jaki rower trekkingowy wybrać, należy pamiętać, że ważny jest nie tylko materiał wykonania ramy, ale również jej rozmiar. Jak dobrać jednoślad zapewniający komfortową jazdę? Powinniśmy zmierzyć długość nogi od śródstopia do krocza, a następnie uzyskaną wartość pomnożyć przez 0,63. Przeważnie rozmiary ramy podawane są w calach, dlatego koniecznością jest też podzielenie otrzymanego wyniku przez 2,54. Przykładowo, jeśli długość nogi wynosi 70 cm, to po pomnożeniu jej przez 0,63 otrzymujemy wynik 44,1. Po przeliczeniu na cale będzie to 17”. Zazwyczaj rozmiary ramy oznaczane są też przy pomocy liter, od XS do XL (podobnie jak ubrania).

 

Koła

Jednoślady trekkingowe mają koła w rozmiarze 26, 28 i 29 cali. Te mniejsze zapewniają lepszą zwrotność, są lżejsze i łatwiej jest nimi wykonywać dynamiczne manewry, ale trudniej osiąga się dużą prędkość jazdy. Do tego lepiej nadają się większe koła, które dodatkowo gwarantują większą przyczepność do podłoża i stabilność, a także łatwe pokonywanie przeszkód. Pojazdy z 29-calowymi kołami nie są polecane niskim osobom (poniżej 160 cm wzrostu), gdyż zwykle okazują się za duże.

 

Ilość przerzutek

Panuje przekonanie, że najlepszy rower trekkingowy możemy rozpoznać po dużej ilości przerzutek, czyli szerokim zakresie przełożeń. Kwestia ta jest bardzo ważna, bo wpływa na wygodę jazdy, w szczególności pod górę. O ile podczas poruszania się po płaskim terenie często nie zwracamy uwagi na ustawioną przerzutkę, tak w czasie stromego podjazdu możemy żałować, że nie wybraliśmy jednośladu z szerszym zakresem przełożeń.

 

 

Hamulce

Większość pojazdów turystycznych jest wyposażona w hamulce V-brake. Są one stosunkowo tanie i zapewniają wystarczającą siłę hamowania. Jednak podczas zatrzymywania roweru klocki trą o obręcz i przyczyniają się do jej szybszego zużycia, a do tego są podatne na zabrudzenie błotem (to negatywnie wpływa na ich skuteczność). Droższe jednoślady trekkingowe mają hamulce hydrauliczne. Są one trwalsze, ale też znacznie mniej popularne, dlatego nie każdy mechanik rowerowy potrafi je serwisować. Wyróżnia się także hamulce tarczowe (hydrauliczne i mechaniczne), które pozwalają szybko się zatrzymać nawet na mokrej i błotnistej nawierzchni, ale są droższe od modeli V-brake oraz trudniejsze w naprawie.

 

Amortyzator

Co prawda według ekspertów amortyzator nie jest koniecznością w przypadku pojazdów trekkingowych, jednak może poprawić wygodę jazdy i zmniejszyć ryzyko doznania kontuzji. To on odpowiada za tłumienie wstrząsów i drgań, ale w tańszych rowerach nie zawsze działa wystarczająco skutecznie. Jako dobrą alternatywę dla amortyzatora uznaje się sztywny widelec, najbardziej efektywny jest ten wykonany ze stali.

 

Siodełko – jaki jest najlepszy rower trekkingowy?

Siodełko w rowerze musi być wyprofilowane tak, aby nawet po kilku godzinach jazdy nie pojawiło się uczucie dyskomfortu. Im bardziej wyprostowaną pozycję przyjmujemy na jednośladzie, tym szersze powinno być siodełko. Może ono mieć otwory wentylacyjne lub specjalne wycięcia na środku, zapobiegające zbyt dużemu naciskowi na okolice intymne. Miłośnicy długich przejażdżek nierzadko wybierają pojazdy z siodełkiem żelowym, które jest miękkie i dobrze dopasowuje się do kształtu ciała.

 

Dodatkowe wyposażenie

W porównaniu np. do rowerów górskich modele turystyczne mają więcej elementów wyposażenia dodatkowego. Do podstawowych zalicza się błotniki, bagażnik oraz przednią i tylną lampę. Oświetlenie może być zasilane przez dynamo lub akumulator, wybór zależy głównie od indywidualnych preferencji. Pojazdy trekkingowe bardzo często wyposażone są dodatkowo w mocowania na sakwy (np. otwory montażowe w ramie) i osłonę na łańcuch, która zapobiega zabrudzeniu ubrań smarem.

 

 

Waga

Uważa się, że waga roweru trekkingowego jest mniej istotną kwestią, jednak warto sprawdzić, czy wybrany pojazd nie jest zbyt ciężki. Nie mogą o tym zapomnieć zwłaszcza osoby mieszkające w bloku, które muszą wnosić jednoślad po schodach do mieszkania lub piwnicy. Standardowo modele turystyczne ważą kilkanaście kilogramów.

 

Rowery trekkingowe w dobrych cenach

Średnio za jednoślad turystyczny zapłacimy od 800 zł do 3000 zł. To zależy od marki, materiału wykonania ramy, dodatkowego wyposażenia, rodzaju hamulców i amortyzatora. Na cenę pojazdu trekkingowego wpływa również rozmiar kół oraz ilość przerzutek. Jeśli planujemy często jeździć na rowerze, warto zainwestować w droższy model z lepszym osprzętem. Z pewnością będzie on trwały i pozwoli na pokonanie wielu kilometrów.

 

 

FAQ

 

P1: Co to jest rower trekkingowy?

Rower trekkingowy to turystyczny model jednośladu, wyposażony w koła o średnicy 26 lub 28 cali, który waży około 15 kg. Jest to wersja pośrednia między rowerem górskim a szosowym. Pojazd jest przeznaczony do jazdy po utwardzonym terenie, takim jak asfalt, a także po naturalnym podłożu, na przykład leśnych ścieżkach. Jest to idealny wybór na wycieczki, które mogą trwać nawet kilka dni. Rower trekkingowy może mieć bagażnik, błotniki oraz przednie i tylne sakwy. Zazwyczaj jest wyposażony w wysokiej jakości, wytrzymały osprzęt. Z pełnym wyposażeniem może ważyć od 30 do 50 kg. Jego prosta rama umożliwia rowerzyście jazdę w pozycji z wyprostowanymi plecami. 

 

 

P2: Jak przerobić rower górski na trekkingowy?

Jeśli jesteśmy posiadaczami roweru górskiego, a marzy nam się spokojna jazda po mieście, nasz pojazd możemy łatwo przerobić i dostosować go do miejskich warunków. Przede wszystkim zadbajmy o to, aby wyposażyć nasz rower w błotniki. Rowery górskie zazwyczaj ich nie mają, a jest to przydatne akcesorium, które ochroni nasze ubranie podczas deszczu. Nasz rower powinien mieć także bagażnik, który ułatwi przewiezienie torby czy plecaka. Na rynku dostępne są różnorodne, aluminiowe modele, które kosztują około 50 zł. Jeśli nasz pojazd ma opony z grubym, terenowym bieżnikiem, wymieńmy je na bardziej gładkie, dostosowane do jazdy po asfalcie. 

 

P3: Czym się różni rower trekkingowy od miejskiego?

Rowery trekkingowe są bardzo uniwersalne, gdyż nadają się zarówno do jazdy po mieście, jak i na wycieczki w terenie. Nie możemy tego powiedzieć o modelach miejskich, niedostosowanych do naturalnych nawierzchni. To, co łączy dwa pojazdy to wyposażenie, takie jak bagażnik, błotniki czy oświetlenie. Rowery trekkingowe są jednak dużo lżejsze i szybsze oraz mają większą liczbę przełożeń. Jeśli jeździsz głównie po mieście i nie interesują Cię wycieczki w terenie, wybierz rower miejski. Jeśli szukasz wszechstronnego pojazdu, nadającego się do niewymagającego terenu, zdecyduj się na rower trekkingowy. 

 

P4: Jakie hamulce do roweru trekkingowego?

Do roweru trekkingowego najlepiej nadadzą się hamulce V-brake. Jest to uniwersalny model szczękowy, wyposażony w dwa ramiona, ustawione po przeciwległych stronach tylnego trójkąta ramy. Ich kształt przypomina odwróconą literę V, stąd nazwa. Zaciski są połączone z klamką hamulcową na kierownicy przy użyciu stalowej linki. Po naciśnięciu klamki, linka się skraca a ramiona hamulca schodzą się jak nożyce. Serwisowanie oraz czyszczenie tego typu hamulców jest bardzo proste. Dodatkową zaletą jest duża moc, która sprawia, że hamulców nie stosuje się w rowerach miejskich czy szosowych. 

 

 

P5: Jak dobrać rozmiar roweru trekkingowego?

Kupując nowy rower trekkingowy musimy zadbać o to, aby był dostosowany do naszego wzrostu. W tym celu należy zmierzyć długość nogi od krocza do podłoża. W zależności od wagi i płci, wartość ta dla osoby dorosłej powinna mieścić się w przedziale od 65 cm do 95 cm. Wynik należy pomnożyć przez właściwy współczynnik, dla rowerów trekkingowych jest to 0,63. Otrzymana wartość to wielkość ramy, która będzie dla nas odpowiednia. Możemy ją sprawdzić w tabelach podanych przez producentów, dostępnych w każdym sklepie rowerowym. Przyjmuje się, że w przypadku rowerów trekkingowych rama powinna mieć od 18 do 23 cali. 

 

 

Jakie opony do roweru trekkingowego?

 

Jeśli już wiesz, jaki rower trekkingowy jest polecany i zdecydowałeś się na zakup odpowiedniego modelu, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na opony. Wybór odpowiedniego modelu jest istotny nie tylko dla doświadczonych rowerzystów, ale również dla tych osób, które lubią jeździć dla relaksu. Warto mieć na uwadze kilka cech opon, które wpływają na komfort jazdy i bezpieczeństwo.

 

 

Szerokość opony

W rowerach trekkingowych zazwyczaj zakłada się opony o szerokości od 32 do 47 mm. Są one nieco szersze od opon do rowerów crossowych czy szosowych, gdyż sam pojazd jest cięższy. Zwykle jest wyposażony w błotniki, bagażnik czy sakwy, które wpływają na wagę. 

Oczywiście nie musimy trzymać się ustalonych standardów. Szerokość opony powinna być przede wszystkim dostosowana do indywidualnych preferencji oraz terenu, na którym będziemy jeździć.  Przyjmuje się, że szersze opony będą odpowiednie, jeśli zależy nam na komfortowej jeździe, a węższe dobrze sprawdzą się do szybkiej jazdy na nierównym podłożu.

 

Bieżnik

Rower trekkingowy jest przeznaczony do jazdy po mieście i na szutrowe trasy, dlatego jego opony powinny być uniwersalne. Odpowiedni bieżnik zapewni dobrą przyczepność do podłoża. Do jazdy po równych drogach najlepiej się sprawdzą lekko profilowane rowki, zapewniające dużą powierzchnię styku z asfaltem oraz mały opór toczenia. 

Jeżeli zamierzamy jeździć po różnorodnych nawierzchniach powinniśmy postawić na wszechstronną oponę semi-slick, czyli gładką w środkowej części i z delikatnym bieżnikiem po bokach. Jest to idealne rozwiązanie dla osób, które przez większość czasu jeżdżą po twardych ścieżkach i asfalcie, ale równocześnie chcą mieć pewność dobrej jazdy w bardziej wymagającym terenie.

 

Jakie opony na zimę?

Jeśli lubisz zimowe przejażdżki rowerem, zadbaj o opony specjalnie zaprojektowane na niskie temperatury. Ich bieżnik powinien być tak wyprofilowany, aby zaczepiał się o stałe podłoże oraz dobrze trzymał się ośnieżonej drogi. Specjalistyczne zimowe opony są wyposażone w kolce z hartowanej stali, które zapewniają przyczepność na lodzie. Pamiętajmy jednak, że kolce szybko się uszkodzą od jazdy po suchym asfalcie. Zimą dobrze sprawdzają się również modele z wkładkami i wzmocnionymi bokami. Taka opona jest odporna na przebicia i uszkodzenia. 

 

 

Opona drutowa czy zwijana?

Nasz rower trekkingowy możemy wyposażyć w oponę drutową lub zwijaną. Pierwszy typ jest przeznaczony głównie do turystyki rowerowej, dlatego nie poleca się go profesjonalistom. W rancie opony znajduje się drut, który stabilizuje ogumienie. Mimo iż jest to tańsze rozwiązanie, wadą modeli drutowych jest większa waga oraz mniejsza wytrzymałość. 

Drugi typ jest zdecydowanie bardziej odporny na uszkodzenia, a także lżejszy. Zamiast drutu w środku opony stosuje się elastyczne włókna kewlarowe, które ją stabilizują po napompowaniu. Tego typu oponę możemy łatwo zwinąć i zabrać na przykład w podróż. 

 

Zadbajmy o ciśnienie

Niezwykle istotne jest ciśnienie w oponie, do jakiego producenci zalecają je pompować. Powinno być dostosowane do masy rowerzysty oraz do indywidualnych preferencji. Niektórzy wolą jeździć na twardych oponach, gdyż zmniejsza to opory toczenia. Inni preferują niższe ciśnienie, które zapewnia większy komfort jazdy i lepszą przyczepność. 

Pamiętajmy jednak, aby zawsze zmieścić się w granicy wyznaczonej przez producenta. Zbyt wysokie ciśnienie może uszkodzić obręcz oraz sprawić, że bieżnik za szybko się zużyje. Z kolei za wysokie ciśnienie sprawia, że opona jest bardziej narażona na przebicie. 

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...